LKI401 Profesjonsfag og fagfordypning 2. Forskningsbasert utviklingsarbeid i kroppsøving og idrettsfag (15 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Dette er et praksisnært emne hvor studentene anvender praktikerforskning til å fordype seg i et selvvalgt tema innen kroppsøving og idrettsfag. Med utgangspunkt i egen praksis identifiserer studentene et ‘problem’ de ønsker å utforsk og utvikle sin forståelse for, som er relevant for både deres egen praksis samt andres.
Studentene gjennomfører sitt forskningsbasert utviklingsarbeid i tilknytning til LKI430 praksis. Studenten jobber tett med en medstudent og kritisk venn gjennom hele emnet, samt deltar i diskusjoner om eget og andres utviklingsprosjekt.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- gjennomføre og dokumentere et praksisnært og forskningsbasert utviklingsarbeid med utgangspunkt i et selvvalgt tema innen fagområdet kroppsøving og idrettsfag
- bruke egen kunnskap om og erfaringer fra praksis og forskning til aktivt å diskutere faglige utfordringer i et læringsfellesskap
- tilrettelegge undervisning for barn og unges fysisk-motoriske læring og utvikling, og kritisk reflektere over dette og alternative tilnærminger
- oppsøke og anvende forskningsbasert kunnskap til å reflektere over og diskutere egen og andres læringsprosesser
- støtte og utfordre kolleger i deres kontinuerlige profesjonelle utvikling
- vurdere og kritisk reflektere over egen lærerkompetanse og egne læringsbehov, og kan bidra til nytenkning om profesjonsutøvelse
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er lagt til vårsemesteret. Det legges opp til varierte undervisningsformer der arbeid med fagstoff, blant annet gjennom nettbaserte læringsmoduler skjer asynkront, mens det vil bli lagt opp til møter for å dele presentasjoner og diskutere ulike tema og eget arbeid.
Emnet legger opp til selvstendig arbeid og arbeid i par/grupper som den sentrale arbeidsformen.
Arbeidskrav
Studentene skal på emnet
- Levere prosjektplan
- Presentere og diskutere eget prosjektet for medstudenter
- Være opponent på andres presentasjoner
Arbeidskrav må være godkjent for å få vurdering i emnet.
Vurdering/eksamen
- Individuell, skriftlig prosjektrapport
- Muntlig presentasjon av utviklingsprosjektet
Vurderes bestått/ ikke bestått. Begge eksamensformer må vurderes til bestått.