FKI317 Profesjonsfag - bacheloroppgave (15 sp)
Fakta om emnet
Innledning
Bacheloroppgaven skal gi studenten mulighet til å fordype seg faglig og gjennom dette få anledning til å undersøke relevante temaer og problemstillinger relatert til kroppsøving og idrettsfag. Herunder skal studentene anvende relevante forskningsmetoder til å belyse, analysere og diskutere den faglige problemstillingen. Gjennom arbeidet med oppgaven skal studenten gjennomføre et forskningsbasert og selvstendig skriftlig arbeid. Tematisk skal oppgaven ha forankring i profesjonsfag, dvs. pedagogikk, fagdidaktikk, etikk og elevkunnskap, samt skolepraksis. Sentralt er spørsmål som angår undervisning og læring i kroppsøving og idrettsfag (herunder friluftlivsfag). Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling, som det må være mulig å undersøke og analysere ved bruk av utvalgt teori, et mindre empirisk materiale, egen erfaring, dokumenter, eller annen litteratur.
Mål
Studenten:
- har kunnskap om vitenskapsteori, skolefaglig forskning og forskningsmetoder, og kan anvende kunnskapen i planlegging og gjennomføring av egen bacheloroppgave i kroppsøving og/eller idrettsfag
- kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
Organisering og arbeidsformer
I denne delen av studiet skal studenten i samarbeid med veileder arbeide med å planlegge, gjennomføre og diskutere sin bacheloroppgave. Maksimalt 9 timer veiledning per student.
Studentene skal også underveis i prosessen legge fram sitt arbeid for medstudenter.
Arbeidskrav
- Innlevering av prosjektskisse. Godkjent/ikke godkjent.
- Presentasjon av poster på konferanse. Godkjent/ikke godkjent.
- 80% frammøte til undervisning, herunder bibliotekets undervisning i litteratursøk.
Arbeidskravet må være godkjent for å ta avsluttende eksamen (individuell hjemmeeksamen).
Vurdering
Individuell hjemmeeksamen med maksimalt 7 000 ord. Gradert karakter A–F.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Rienecker, L. & Jørgensen, P. S. (2013). Den gode oppgaven: Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (W. Landaas, Overs.) (2. utg.). Fagbokforlaget. (Opprinnelig utgitt 2012)
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
*** NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
UTDRAG FRA 1 BOK:
Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (Red.). (2012). Kvalitative metoder: Empiri og teoriutvikling. Gyldendal akademisk.
Kap. 1 og 6 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Berg, E. (Red.). (2021). FKI317: Profesjonsfag - Vitenskapsteori og metode: 2021-2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Dalland, O. (2017). Metode og oppgaveskriving. Gyldendal Akademisk.
* Side 37-47, Hvordan kunnskap blir til
* Side 191-204, Bacheloroppgaven
Danielsen, A. G. (2013). Kunnskapsbygging i skolen via kvantitative verktøy: Statistikk og spørreskjema. I M. Brekke & T. Tiller (Red.), Læreren som forsker: Innføring i forskningsarbeid i skolen (s. 138-154). Universitetsforlaget.
Støren, I. (2013). Bare søk! Praktisk veiledning i å skrive litteraturstudier. Cappelen Damm.
* Side 16-17, Litteraturstudien
* Side 37-44, Metode