TI302 Yrkespraksis (10 sp) 

(Professional practice )

Fakta om emnet

Emnekode
TI302
Emnenavn
Yrkespraksis
Studiepoeng
10 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Mark O`Sullivan
Forkrav
TI203 Idrettspraksis for barn og ungdom
Praksis
Det blir i hovedsak yrkespraksis på en skole med idrettstilbud, i klubb og/eller forbund.

Kort om emnet

Hovedmålet med emnet er å videreutvikle praksiskompetanse knyttet til å lede det daglige utviklingsarbeidet for utøvere i en idrettsskolekontekst, i klubb og/eller forbund. Emnet skal gi studenten relevant yrkeserfaring.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid gjennom rollen som trener/spillerutvikler i en idrettsskolekontekst, i klubb og/eller forbund.
  • planlegge, gjennomføre og vurdere trening av utøvere med fysiske funksjonshemninger.
  • vurdere og anvende relevant teori og empiri knyttet til egen trenerpraksis.
  • presentere, diskutere og videreutvikle det daglige utviklingsarbeidet i samspill med medstudenter og praksisveiledere.
  • reflektere kritisk rundt rollen som trener/spillerutvikler i en idrettsskolekontekst, i klubb og/eller forbund.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet baserer seg i hovedvekt på yrkespraksis som trener på en skole med idrettstilbud, i klubb og/eller forbund. I tillegg vil studenten delta i seminar/kollokvium med en faglærer til stede. NIH fordeler praksisplass etter fordypningsidrett, egnethet og erfaring. Studenter får tildelt praksisveileder på skolen, i klubben og/eller forbundet.

Arbeidskrav

  • Praksisrapport: Rapporten skal inneholde dokumentasjon på planlegging, gjennomføring og evaluering av min 90 timer treningsaktivitet. 
  • Obligatorisk deltagelse på temadag for trening av utøvere med fysiske funksjonshemninger.

Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gjennomføre praktisk-metodisk eksamen.

Vurdering/eksamen

Praktisk-metodisk eksamen. Gradert karakter (A-F).

  • Studenten leder treningsaktivitet med sin praksisgruppe eller med en gruppe av medstudenter. Studenten trekker oppgave og får to dagers forberedelse. Studenten planlegger og gjennomfører en trening i egen idrett med påfølgende refleksjonssamtale. 

Kjernelitteratur

1 bok:
Chow, J.Y., Davids, K., Button, C., & Renshaw, I. (2021). Nonlinear pedagogy in skill acquisition: An antroduction (2. utg.). Routledge. Boka kan lånes fra biblioteket.
Boka finnes også elektronsik/online. NB! Kun 3 lesere samtidig!
NB! For å lese e-boka når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.

Anbefalt litteratur

8 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
For å lese artiklene når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.

Bjørndal, C. T., Ronglan, L. T., & Andersen, S. S. (2015). Talent development as an ecology of games: A case study of Norwegian handball. Sport, Education and Society, 22(7), 864-877. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1087398

Bjørndal, C. T., & Ronglan, L. T. (2017). Orchestrating talent development: Youth players’ developmental experiences in Scandinavian team sports. Sports Coaching Review, 7(1), 1-22. https://doi.org/10.1080/21640629.2017.1317172

Bjørndal, C. T., Andersen, S. S., & Ronglan, L. T. (2017). Successful and unsuccessful transitions to the elite level: The youth national team pathways in Norwegian handball. International Journal of Sports Science & Coaching, 13(4), 533-544. https://doi.org/10.1177/1747954117740014

Bjørndal, C. T., & Gjesdal, S. (2020). The role of sport school programmes in athlete development in Norwegian handball and football. European Journal for Sport and Society, 17(4), 374-396. https://doi.org/10.1080/16138171.2020.1792131

Kiely, J. (2018). Periodization theory: Confronting an inconvenient truth. Sports Medicine, 48(4), 753-764. https://doi.org/10.1007/s40279-017-0823-y

O’Sullivan, M., Vaughan, J., Rumbold, J. L., & Davids, K. (2023). Utilising the learning in development research framework in a professional youth football club. Frontiers in Sports and Active Living, 5, 1169531. https://doi.org/10.3389/fspor.2023.1169531

Snowden, D. J., & Boone, M. E. (2007). A leader's framework for decision making: A leader's framework for decision making. Harvard Buisiness Review, 85(11), 68-76, 149. https://hbr.org/2007/11/a-leaders-framework-for-decision-making

Sæther, S. A., Feddersen, N., Andresen, E., & Bjørndal, C. T. (2022). Balancing sport and academic development: Perceptions of football players and coaches in two types of Norwegian school-based dual career development environments. International Journal of Sports Science & Coaching. https://doi.org/10.1177/17479541221111462