LKI230 Praksis 2 

(School Practicum 2 )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI230
Emnenavn
Praksis 2
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Høst og vår
Emneansvarlig
Per Midthaugen
Forkrav
LKI130 Praksis 1, LKI100 Profesjonsfag – Å være lærer og LKI105 Profesjonsfag - Skolen og eleven, utvikling og læring
Praksis
Videregående opplæring

Kort om emnet

Praksis skal være en integrert del av fagene i utdanningen og bidra til at studentene utvikler evnen til å reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse. Praksis i dette emnet gjennomføres i i videregående opplæring.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring ut fra nasjonale styringsdokumenter
  • vurdere eget læringsbehov som profesjonsutøver og kunne bruke tilbakemeldinger på en konstruktiv måte
  • reflektere over undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonsetiske perspektiver
  • utvikle og drøfte læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring
  • drøfte hvordan kroppsøving og idrettsfag kan bidra i tverrfaglig arbeid og til utvikling av læringsmiljøet
  • bruke relevant kommunikasjons- og relasjonskompetanse og drøfte betydningen av skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og samarbeid med aktuelle eksterne aktører
  • reflektere rundt hvordan ulike skolekulturer kan påvirke elevenes utvikling og læring.

Læringsformer og aktiviteter

Skolepraksis foregår i videregående skoler. I uke 38 og 39 følger grupper på 2 – 4 studenter undervisningen på Idrettsfag. I uke 42, 43, 44, 45, 1, 2, 3 og 4 foregår praksis i videregående skoler i grupper på vanligvis 2 studenter, totalt 50 arbeidsdager.

Praksis kan også foregå på enkelte andre dager/kvelder i forbindelse med planleggingsdager, foreldremøter, elevsamtaler, foreldresamtaler, aktivitetsdager, ekskursjoner mm.

I praksisstudiene inngår ulike arbeidsformer i tillegg til planlegging, gjennomføring av egen og andres (medstudents og praksislærers) undervisning. Det kan dreie seg om ulike observasjonsoppgaver, gi/motta kollegaveiledning, utforme refleksjonsnotat, holde innlegg/framlegg, delta på foreldremøter og lærer-/personalmøter, gjennomføre lokale undersøkelser av ulike art og drive utviklingsarbeid i kroppsøving og/eller idrettsfag.

Arbeidskrav

  • Krav om 100 % fremmøte i skolepraksis, inkludert for- og etterarbeid på NIH.
  • 2 skriftlige innleveringer.

Arbeidskrav må være godkjent før vurdering av praksisrapport.

Vurdering/eksamen

  • Praksislærers vurdering av studentenes praksis vurderes til bestått/ikke bestått.
  • Studentenes praksisrapport vurderes til bestått/ikke bestått. 

Kjernelitteratur

Ikke mottatt liste pr 3. mai 2021