FKI270 Helsepedagogikk  (5 sp) 

Fakta om emnet

Emnekode
FKI270
Emnenavn
Helsepedagogikk
Studiepoeng
5 sp
Undervisningsspråk
Norsk
Ansvarlig
Aage Radmann
Tidspunkt
Vår
Forkrav
For programstudenter

Innledning

Emnet belyser og problematiserer begrepet helse med særlig fokus på helsens betydning for elever i skolen. Helse som opplevd fenomen i relasjon til kroppsøving er sentralt. Emnet behandler også folkehelseperspektiver og helsepolitiske spørsmål, særlig i forhold til ungdomshelse. Både teoretiske og praktiske sider ved helsepedagogikk belyses. Helsepedagogiske teorier og modeller har en spesiell plass i emnet som grunnlag for å forstå betydningen av bevegelse og fysisk aktivitet kan ha for helse, og hvordan skolen som institusjon kan ivareta dette, særlig i kroppsøving.

Mål

Studenten skal kunne

  • diskutere begrepet helse og dets relevans i skolen.
  • redegjøre for hvordan helseopplysning og helsearbeid utvikles i samfunnet, med særlig tanke på ungdom.
  • bruke egen yrkeskompetanse til helsearbeid overfor elevene.
  • reflektere over ulike kroppsidealers betydning for identitetsskaping og helse.
  • undervise i og arbeide med hvordan informasjon om  bevegelse og trening kan utformes for å ha betydning for helse.
  • analysere den samfunnsmessige bakgrunn for sosial ulikhet i helse, særlig med henblikk på kjønn, etnisitet og klasse.
  • diskutere det mangefasetterte fenomenet stress og kunne vurdere og å benytte undervisningsformer og metoder, som mindfulness, meditasjon og avspenning for å redusere og å håndtere stress.

Organisering og arbeidsformer

Emnet undervises konsentrert i vårsemesteret. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver.

Vurdering

  • 80% frammøte med aktiv deltakelse. 
  • Gruppeeksamen. Gradert karakter A-F.
    • 4-5 studenter velger et prosjekt. Spesielle retningslinjer vedrørende utarbeidelse av prosjektet vil bli gitt. Gruppene deles inn i samarbeid med emneansvarlige. Oppgaven skal maksimalt ha 6 000 ord. 

Kjernelitteratur

1 BOK:
Mæland, J. G. (2009). Hva er helse? (Hva er; 29). Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Radmann, Aa. (Red.). (2021). FKI270: Helsepedagogikk: Våren 2022 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompemdiet, alfabetisk etter den APA 7. utg.:
Antonovsky, A. (2012). Helsens mysterium: Den salutogene modellen (A. Sjøbu, Overs.). Gyldendal Akademisk.
* Side 38-54: Begrepet opplevelse av sammenheng

Hegna, K., Eriksen, I. M., Sletten, M. Å., Strandbu, Å. & Ødegård, G. (2017). Ungdom og psykisk helse - endringer og kontekstuelle forklaringer. I M. Bunting & G. Moshuus (Red.), Skolesamfunnet: Kompetansekrav og ungdomsfellesskap (s. 75-94). Cappelen Damm Akademisk.

Lindström, B., & Eriksson, M. (2015). . I B. Lindström & M. Eriksson, Haikerens guide til Salutogenese: helsefremmende arbeid i et salutogent perspektiv (A. Sjøbu, Overs.). Gyldendal Akademisk.
* Side 14-16: Innledning- salutogenesens opprinnelse
* Side 17-26: Et nytt utsyn: Fortellingen om den blinde mannen

Rugset, G. (2015). Ett kroppsøvingfag: Mangfoldige kropper. I Ø. F. Standal & G. Rugseth (Red.), Inkludernde kroppsøving (s. 79-95). Cappelen Damm Akademisk.

10 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du logge deg på hjemmerfa via VPN:
Klikk på denne lenken

Aasland, E., Walseth, K. & Engelsrud, G. (2017). The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(5), 490-501. https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1268590
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Alfrey, L., Cale, L. & A. Webb, L. (2012). Physical education teachers' continuing professional development in health-related exercise. Physical Education and Sport Pedagogy17(5), 477-491. https://doi.org/10.1080/17408989.2011.594429
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Armour, K. & Harris, J. (2013). Making the case for developing new PE-for-health pedagogies. Quest, 65(2), 201-219. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.773531
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Harris, J., Cale, L., Duncombe, R. & Musson, H. (2016). Young people´s knowledge and understanding of health, fitness and physical activity: Issues, divides and dilemmas. Sport, education and society, 23(5), 1-14. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1228047
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Moen, K. M. & Rugseth, G. (2018). Perspektiver på kropp i kroppsøvingsfaget i skolen og i faglærerutdanningen i kroppsøving. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(1). https://doi.org/10.23865/jased.v2.1052
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mong, H. H. & Standal, Ø. F. (2019). Didactics of health in physical education: A review of literature, Physical Education and Sport Pedagogy, 24(5), 506-518. https://doi.org/10.1080/17408989.2019.1631270
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mong, H. H. (2019). “I kroppsøving så tenker jeg nok mest på det fysiske»: En studie om kroppsøvingslæreres forståelse og undervisning om helse i faget. Jornal for Research in Arts and Sport Education, 3(2), 34-45. https://doi.org/10.23865/jased.v3.1463
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Nordtug, B. & Engelsrud, G. (2016). Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter: Kunnskap og helse. Tidsskrift for kjønnsforskning, 40(3-4), 151-168. https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2016-03-04-02
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2008). Exploring the relation between physical activity and health a salutogenic approach to physical education. Sport, Education and Society, 13(3), 267-283. https://doi.org/10.1080/13573320802200594
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2018). Healthying physical education: On the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 1-15. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1539705
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

1 ARTIKKEL FRA TRYKT TIDSSKRIFT - som du finer i Canva
s:

Kirk, D. & Colquhoun, D. (1989). Healthism and physical education. British Journal of Sociology of Education, 10(4), 417-434. https://doi.org/10.1080/0142569890100403
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

1 E-BOK (rapport) - NB! Denne kan det bli endringer på
:
Kolle, E., Stokke, J. S., Hansen, B. H. & Anderssen, S. (2012). Fysisk aktivitet blant 6-, 9- og 15-åringer i Norge: Resultater fra en kartlegging i 2011. https://www.helsedirektoratet.no/tema/fysisk-aktivitet
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.