LKI530 Praksis 5 

(School Practicum 5  )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI530
Emnenavn
Praksis 5
Semester
Høst og vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Lars Harald Eide
Bygger på
LKI430 Praksis 4
Praksis
Grunnskolen og valgfritt praksissted

Kort om emnet

Praksis skal være en integrert del av fagene i utdanningen og bidra til at studentene utvikler evnen til å reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse.

Praksis i dette emnet gjennomføres 5 dager i grunnskolen og 15 dager valgfri praksis knyttet til masteroppgaven.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne:

  • ha avansert kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger kroppsøving, idrettsfag og valgte fag 2.
  • har inngående kunnskap om læreren sin rolle, rettigheter, og plikter og om lærerarbeidet på organisasjonsnivå, blant annet om lærer sitt arbeid og ansvar ovenfor elev, hjem og profesjonsfellesskap
  • har inngående kunnskap om skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon og lokale, regionale og nasjonale kvalitetssystem
  • har inngående kunnskap om FoU-arbeid i skolen
  • planlegge, gjennomføre og vurdere FoU-arbeid knyttet til masteroppgaven
  • gjennomføre og drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
  • vurdere og kommunisere de praktiske og estetiske fagene sin rolle i skolen og samfunnet

Læringsformer og aktiviteter

Skolepraksis foregår i grunnskolen og valgfritt sted. Valgfri praksis må godkjennes av NIH på forhånd. Det skal gjennomføres 5 dager med skolesvømming med elever fra grunnskolen. Det kan gjennomføres 15 dager valgfri praksis knyttet til masteroppgaven. Totalt 20 arbeidsdager.  

Praksis kan også foregå på enkelte andre dager/kvelder i forbindelse med planleggingsdager, samarbeidsmøter, foreldremøter, elevsamtaler, utviklingssamtaler, aktivitetsdager, ekskursjoner, utviklingsarbeid mm.

I praksisstudiene inngår ulike arbeidsformer i tillegg til planlegging, gjennomføring av egen og andres (medstudents og praksislærers) undervisning. Det kan dreie seg om ulike observasjonsoppgaver, gi/motta kollegaveiledning, utforme refleksjonsnotat, holde innlegg/framlegg, delta på foreldremøter og lærer-/personalmøter, gjennomføre lokale undersøkelser av ulike art og drive utviklingsarbeid i kroppsøving og/eller idrettsfag. 

Arbeidskrav

Krav om 100 % fremmøte i praksis, inkludert for- og etterarbeid på NIH.

Arbeidskrav må være godkjent før vurdering av praksisrapport.

Vurdering/eksamen

Studentenes praksis vurderes til bestått/ ikke bestått.

Kjernelitteratur

Selvvalgt litteratur knyttet til masteroppgaven.