LKI430 Praksis 4
Fakta om emnet
Kort om emnet
Praksis skal være en integrert del av fagene i utdanningen og bidra til at studentene utvikler evnen til å reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse. Praksis i dette emnet gjennomføres både i grunnskolen og i videregående opplæring.
Det er mulig å gjennomføre vårens praksisperiode der man reiser på utveksling.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne:
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag i grunnskole og videregående opplæring eller annen relevant selvvalgt praksis
- reflektere rundt oppgaver der man har observert oppgaver utført av ledelse, sosiallærer, miljøteam og andre sentrale personer i eller rundt skoleledelsen.
- reflektere rundt erfaringer med undervisning i sitt fag 2 i løpet av praksisperioden
- kan analysere og vurdere relevante og faglige etiske problemstillinger og gjennomføre relevante tiltak
- drøfte hvordan kroppsøving, idrettsfag og valgte fag 2 kan bidra i tverrfaglig arbeid og til utvikling av læringsmiljøet
- bruke og reflektere rundt kommunikasjons- og relasjonskompetanse i lærerrollen
- reflektere rundt hvordan ulike skolekulturer kan påvirke elevenes utvikling og læring og profesjonsfelleskapets utvikling, og drøfte rollen skolen har i samfunnet
Læringsformer og aktiviteter
Skolepraksis foregår i grunnskolen og videregående skoler. Det er mulig med selvvalgt praksisplass i en av periodene. Denne praksisen må være veiledet og selvvalgt praksisplass må godkjennes av NIH på forhånd. Det gjennomføres tre uker praksis på grunnskolen og tre uker praksis på videregående skole. Totalt 30 arbeidsdager.
Praksis kan også foregå på enkelte andre dager/kvelder i forbindelse med planleggingsdager, foreldremøter, elevsamtaler, foreldresamtaler, aktivitetsdager, ekskursjoner mm.
I praksisstudiene inngår ulike arbeidsformer i tillegg til planlegging, gjennomføring av egen og andres (medstudents og praksislærers) undervisning. Det kan dreie seg om ulike observasjonsoppgaver, gi/motta kollegaveiledning, utforme refleksjonsnotat, holde innlegg/framlegg, delta på foreldremøter og lærer-/personalmøter, gjennomføre lokale undersøkelser av ulike art og drive utviklingsarbeid i kroppsøving og/eller idrettsfag.
Arbeidskrav
Krav om 100 % fremmøte i praksis, inkludert for- og etterarbeid på NIH.
Vurdering/eksamen
Praksislærers vurdering av studentenes praksis vurderes til bestått / ikke bestått.