FRI204 Friluftsliv, kultur, samfunn (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Dette emnet undersøker friluftsliv som et sosialt og kulturelt fenomen. Sentrale temaer vil være friluftslivets utvikling i samfunnet, likhet og mangfold, bærekraft; risiko, teknologi, sosiale medier og globale trender. Friluftsliv som forskningsfelt trekkes også frem.
Emnet gir studentene grunnlag for å reflektere kritisk over friluftsliv som fag- og fagområde. Elevene skal kunne delta i diskurser om friluftsliv som naturopplevelse, sosialt fenomen og som meningsfylt praksis for enkeltpersoner og grupper.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- beskrive friluftsliv som et sosialt og kulturelt fenomen og kritisk undersøke tidligere og dagsaktuelle problemstillinger knyttet til natur og friluftsliv.
- analysere trender i friluftslivsdeltakelse i forhold til kjønn, alder, evner, rase og etnisitet
- skissere målene for den offentlige friluftslivspolitikken, hvordan friluftslivet er organisert i offentlig forvaltning, og det rettslige grunnlaget det bygger på.
- gjøre rede for friluftslivsorganisasjonene og deres oppgaver og måter å praktisere på
- forklare hvordan et bærekraftig og sosialt inkluderende friluftsliv kan se ut
- kritisk undersøke tidligere og nåværende problemstillinger innen friluftsliv
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformene vil være en blanding av litteraturstudier, seminararbeid, utvikling av skriftlige arbeider og diskusjoner av fagtema.
Forelesninger vil introdusere studentene til sentrale tema. Gjennom studentaktive arbeidsformer vil sentrale problemstillinger tematiseres og videreutvikles gjennom gruppearbeid, diskusjoner og framlegg av kjernelitteraturen i seminarer.
Arbeidskrav
For å få vurdering i emnet kreves
- 80 % oppmøte på forelesninger.
- 100 % oppmøte på seminardager.
- To skriftlige innleveringer med muntlige presentasjoner for medstudenter.
Arbeidskravene vurderes godkjent/ ikke godkjent.
Vurdering/eksamen
- Hjemmeeksamen (individuell). Gradert karakter, A-F. (75 %)
- Studentene belyser en selvvalgt problemstilling innenfor ett av emnets hovedtema ut fra kjernelitteratur og relevant selvvalgt litteratur. Undervisningsplanen vil gi nærmere retningslinjer for utarbeidelse av oppgaven.
- Muntlig presentasjon på prosjektseminar knyttet til hjemmeeksamen. Gradert karakter, A-F. (25%)
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
Utdrag fra 1 bok:
Beames, S., Mackie, C. & Atencio, M. (2019). Adventure and society. Palgrave Macmillan.
Side 1-13, 15-58, 79-188 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
Boka finnes også elektronisk/online.
NB! For å lese e-boka når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.
1 bok-kapittel:
Broch, T. B. (2020). Urbant ungdomsliv, natur og følelser. Cappelen Damm akademisk.
Side 39-53 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
For å lese artiklene når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.
Beames, S., Høyem, J., van Kraalingen, I., Eriksen, J., Vold, T., Abelsen, K., Rosenberg, A., & Augestad, T. (2022). The jacket: Making sustainable clothing choices in outdoor education. Canadian Journal of Environmental Education. https://cjee.lakeheadu.ca/article/view/1810
Fasting, M. L., Høyem, J., Neresen, C. F. & Johansen, B. T. (2023). Friluftsliv og psykisk helsearbeid: Hvordan sosialt friluftsliv, bevegelsesglede og naturnærvær kan bidra til livsmestring. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 20(3), 174–186. https://doi.org/10.18261/tph.20.3.2
Høyem, J. (2020). Outdoor recreation and environmentally responsible behavior. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 31. https://doi.org/10.1016/j.jort.2020.100317
Xue, J., Næss, P., Stefansdottir, H., Steffansen, R., & Richardson, T. (2020). The hidden side of Norwegian cabin fairytale: Climate implications of multi-dwelling lifestyle. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 20(5), 459-484. https://doi.org/10.1080/15022250.2020.1787862
Xue, J. (2021). Hva kan være en bærekraftig hytteutbygging i framtiden? Dekar, 5, 40-41. https://rb.gy/s0q1dq
1 avisartikkel som ligger i Canvas (1 PDF):
Xue, J. (2021). Den norske hytta – fra nærhet til naturen til klimaversting. Aftenposten, Debatt.
Dervo, B., Skår, M., Köhler, B., Øian, H., Vistad, O. I., Andersen, O. & Gundersen, V. (2014). Status for friluftsliv i Norge 2014 (NINA rapport 1073). http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2014/1073.pdf
Side 9-34 og 71-79 skal leses.
3 nettsider:
Norsk friluftsliv. (2018). Friluftslivets almanakk: 2018. https://norskfriluftsliv.no/wp-content/uploads/2018/01/Friluftslivets-almanakk-2018-uten-kalender.pdf
Side 165-186 skal leses.
Norsk friluftsliv. (2019). Faktaark om naturforvaltning: Engasjement nytter! https://norskfriluftsliv.no/wp-content/uploads/2020/02/Faktaark-2019-med-forside.pdf
Utdrag fra stortingsmelding:
Side 10-12, 19-26 og 114-118 skal leses.
1 lov:
3 podkaster:
Norges idrettshøgskole. (u.å.). Episode 6 - Bærekraftig friluftsliv [Audio podkastepisode]. I NIH-podden. https://www.nih.no/forskning/podcast/hor-nih-podden/
Norges idrettshøgskole. (2022). En grønnvaska episode om skalljakker, bærekraft og sånn. I Friluftspodden. https://www.podbean.com/ew/pb-9tghn-137a4f6
Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Broch, T. B. (2020). Urbant ungdomsliv, natur og følelser. Cappelen Damm akademisk.
Side 17-22 og 81-103.
Dannevig, H. & Aall, C. (2018). Friluftsliv og bærekraft. I L. I. Magnussen & T. Vold (Red.), Friluftsliv og guiding i natur: Teori og praksis (s. 81-91). Universitetsforlaget.
Gurholt, K. P., Torp, I. H. D., & Eriksen, J. W. (2020). Studie av friluftsliv blant barn og unge i Oslo: Sosial ulikhet og sosial utjevning.
Side 9-22 og 135-150.
Langseth, T. (2016). Basehopping – opplevelser og anerkjennelse. I A. Horgen, M. L. Fasting, T. Lundhaug, L. I. Magnussen & K. Østrem (Red.), Ute! Friluftsliv - pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 257-278). Fagbokforlaget.