MA534 Pedagogisk teori II: Dannelse, læring og utvikling i kontekst (10 sp) 

(Pedagogical theory II: Development and learning in context )

Fakta om emnet

Emnekode
MA534
Emnenavn
Pedagogisk teori II: Dannelse, læring og utvikling i kontekst
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk/Engelsk
Emneansvarlig
Kenneth Aggerholm
Bygger på
MA473 Pedagogical theory I 15 ECTS

Kort om emnet

I dette emnet vil et utvalg av teoriene som ble formidlet i kurset "Pedagogisk teori I" bli anvendt med fokus på kontekst. Emnet vil ta for seg ulike forståelser av kontekst som begrep i de teoretiske perspektiver.

Disse perspektiver vil videre bli utforsket som analytiske redskaper for å kunne forstå, analysere og legge til rette for dannelse, læring og utvikling for ulike målgrupper innenfor praktisk-pedagogiske kontekster. Eksempler på kontekster kan være skole, friluftsliv, treningssenter, rehabilitering, organisert idrett og selvorganisert bevegelsesaktivitet.

Læringsutbytte

 Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • forstå og anvende "kontekst" som pedagogisk begrep
  • gjøre rede for hva ulike kontekster betyr for pedagogisk arbeid
  • analysere pedagogiske problemstillinger knyttet til dannelse, læring og/eller utvikling med utgangspunkt i teoretiske perspektiver
  • utvikle teoribaserte program eller undervisningsopplegg som tar hensyn til kontekst og legger til rette for dannelse, utvikling og læring 

Læringsformer og aktiviteter

  • Ressursforelesninger
  • Seminararbeid
  • Studentpresentasjoner
  • Observasjon og analyse av ulike praksiser

Arbeidskrav

To innleveringer fra seminargruppe. Godkjent/ ikke godkjent. Hjelpemidler tillatt.

Arbeidskravene må være godkjent før man kan avlegge eksamen.

Vurdering/eksamen

To dagers (48 timer) hjemmeeksamen. Vurderes med gradert karakter (A-F). 

Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som ligger i Canvas:
Aggerholm, K. (Red.). (2023). MA534: Høsten 2023 [Digitalt kompendium].
* Denne PDF-e n ligger i Canvas.

Inholdet (referanselista) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stilen 7. utg.:
Aggerholm, K. (2015). Talent development, existential philosophy and sport: On becoming an elite athlete. Routledge.
Side 34-80.

Aggerholm, K. (2017). Ethics of youth sport. I R. S. Kretchmar (Red.), Philosophy: Sport (s. 223-242). Macmillan.

Aggerholm, K. (2020). Handicap - Om det pædagogiske arbejde med besværligheder, forhindringer og ulemper. I O. Lund & J.-O. Jensen (Red.), Sans for bevægelse: Livsnerven i pædagogisk arbejde (s. 95-114). Hans Reitzels.

Arnold, P. J. (1997). Sport, ethics and education. Cassell.
Side 12-21 og 65-80.

Kirk, D. (2018). A new critical pedagogy for physical education in ‘turbulent times’: What are the possibilities? I R. Pringle, H. Larsson & G. Gerdin (Red.), Critical research in sport, health and physical education: How to make a difference (s. 106-118). Routledge.

Macdonald, D. (2012). Critical pedagogy: What might it look like and why does it matter? I A. Laker (Ed.), Sociology of  sport and physical education: An introductory reader (s. 167-189). Routledge.

Quay, J., & Seaman, J. (2013). John Dewey and education outdoors: Making sense of the ‘educational situation’through more than a century of progressive reforms. Sense.
Side 83-96.

Reid, H. L. (2012). Introduction to the philosophy of sport. Rowman & Littlefield.
Side 57-67.

Reindal, S. M. (2007). Funksjonshemming, kroppen og subjektet: Noen grunnlagsproblemer innenfor spesialpedagogikk (2 utg.). Fagbokforlaget.
Side 55-91.

Simpson, S. (2011). Rediscovering Dewey: A reflection on independent thinking. Wood'N'Barnes.
Side 7-26.

Tinning, R. (2018). Critical pedagogy in physical education as advocacy and action: A reflective account. I R. Pringle, H. Larsson & G. Gerdin (Red.), Critical research in sport, health and physical education: How to make a difference (s. 93-105). Routledge.

14 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Aggerholm, K., Standal, Ø., & Hordvik, M. (2018). Competition in physical education: Avoid, ask, adapt or accept? Quest, 70(3), 385-400. https://doi.org/10.1080/00336297.2017.1415151
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Aggerholm, K., Standal, Ø., Barker, D., & Larsson, H. (2018). On practising in physical education: Outline for a pedagogical model. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(2), 210-221. https://doi.org/10.1080/17408989.2017.1372408
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Engström, L. M., Redelius, K., & Larsson, H. (2018). Logics of practice in movement culture: Lars-Magnus Engström’s contribution to understanding participation in movement cultures. Sport, Education and Society, 23(9), 892-904. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1290597
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Fitzpatrick, K. (2019). What happened to critical pedagogy in physical education? An analysis of key critical work in the field. European Physical Education Review, 25(4), 1128-1145. https://doi.org/10.1177/1356336X18796530
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jordbru, A. A., Jespersen, E., & Martinsen, E. (2008). Conversion gait disorder: Meeting patients in behaviour, reuniting body and mind. Sport, Ethics and Philosophy, 2(2), 185-199. https://do.org/10.1080/17511320802223493
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Larsson, H., & Larsson, B. (2021). Social stratification of physical activity: An exploration into how logics of practice affect participation in movement culture. Physical Education and Sport Pedagogy, 28(3), 213-228. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1967306
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Markula, P. (2008). Affect [ing] bodies: Performative pedagogy of pilates. International Review of Qualitative Research, 1(3), 381-408. https://doi.org/10.1525/irqr.2008.1.3.381
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Matthews, C. (2014). Critical pedagogy in health education. Health Education Journal, 73(5), 600-609. https://doi.org/10.1177/0017896913510511
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skille, E. Å., & Mordal Moen, K. (2021). Kroppsøving og idrett i Norge – overlappende men distinktive felt. Scandinavian Sport Studies Forum, 12, 135-157. https://hdl.handle.net/11250/2984130
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Spaaij, R., Oxford, S., & Jeanes, R. (2016). Transforming communities through sport? Critical pedagogy and sport for development. Sport, Education and Society, 21(4), 570-587. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1082127
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø. F. (2014). Phenomenology and adapted physical activity: Philosophy and professional practice. Adapted Physical Activity Quarterly, 31(1), 35-48. https://doi.org/10.1123/apaq:2012-0064
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Stolz, S. A., & Thorburn, M. (2017). A genealogical analysis of Peter Arnold’s conceptual account of meaning in movement, sport and physical education. Sport, Education and Society, 22(3), 377-390. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1032923
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Thorburn, M., & Stolz, S. (2015). Embodied learning and school-based physical culture: Implications for professionalism and practice in physical education. Sport, Education and Society, 22(6), 721-731.     https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1063993
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Volshøj, E. S., & Jensen, J.-O. (2022). Versatility and pedagogical models in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy. https://doi.org/10.1080/17408989.2022.2054970
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.