SPM100 Organisasjon og kultur (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet handler om å forstå om idrettens organisasjoner, samt finansiering og oppbyggingen av organisasjoner, og hvilke kultur(er) som preger disse på lokalt, nasjonalt og internasjonalt nivå.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- gjøre rede for den norske idrettsmodellen og måten norsk og internasjonalt idrett er organisert på
- beskrive grunnleggende trekk ved organisasjonsteori, og anvende den i idrettskontekst
- reflektere rundt god og dårlig organisasjonskultur i forskjellige idrettsorganisasjoner
- beskrive ulike organisasjonsstrukturer og -former i idretten
- beskrive statlig idrettspolitikk og idrettens egen politikk
- diskutere økonomiske forhold i norsk idrett
- beskrive idrettens ulike interessenter og hvem som har makt i norsk idrett
- organisere og gjennomføre gruppearbeid og reflektere rundt arbeid i et team
Læringsformer og aktiviteter
Forberedelse og deltakelse i forelesningstimer, deltakelse i seminar/kollokvium med lærere til stede, selvstendig arbeid/oppgave, forskjellig gruppearbeid, diskusjoner i grupper og i klassen.
Arbeidskrav
- Innleveringer av korte refleksjoner individuelt og gruppevis i Canvas.
- Presentasjon av gruppearbeid.
- Team-kontrakt.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til muntlig eksamen.
Vurdering/eksamen
- Mappe. Gradert karakter A-F. Teller 40 prosent.
- Oppgaveskriving individuelt.
- Avsluttende muntlig eksamen. Gradert karakter A-F. Teller 60 prosent.
Kjernelitteratur
UTDRAG FRA 2 BØKER:
Hanstad, D. V. (2019). Organisasjon og lederskap i idretten. Fagbokforlaget.
Kapittel 1-6 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Jacobsen, D. I., & Thorsvik, J. (2019). Hvordan organisasjoner fungerer (5. utg.). Fagbokforlaget.
Kap. 1-3, 5 og 9 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som ligger i Canvas:
Bodemar, A. (Red.). (2023). SPM100: Organisasjon og kultur: Høsten 2023 [Digitalt kompendium].
* PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (referanselista) i det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Bang, H. (2020). Organisasjonskultur (5. utg.). Universitetsforlaget.
Side 13-25 og 48-81.
Holthe, G. & Skille, E. Å. (2017). Organisasjonskultur i Lillehammer 2016. I D. V. Hanstad & J. H. Lesjø, Ungdoms-OL på Lillehammer: Barneskirenn eller olympisk innovasjon? (s. 41-61). Akilles.
Vaagaasar, A. L. & Skyttermoen, T. (2017). Prosjektveilederen. Cappelen Damm akademisk.
* Side 63-81.
Qvarfordt, D., & Hoff, A. (2019). Idrottens antidopingarbete. I Å. Bäckström, K. Book, B. Carlsson & P. G. Fahlström (Red.), Sport Management: Del 2, Styrning och samhällsengagemang inom svensk idrott (s. 82-102). SISU Idrottsböcker.
3 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Hanstad, D. V., Smith, A., & Waddington, I. (2008). The establishment of the World Anti-Doping Agency: A study of the management of organizational change and unplanned outcomes. International review for the Sociology of Sport, 43(3), 227-249. https://doi.org/10.1177/1012690208100552
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Næss, H. E. (2019). Godt styresett i Norges idrettsforbund: En kvalitativ dokumentanalyse av Åpenhetsutvalgets rapport. Scandinavian Sport Studies Forum, 10, 177-199. https://idrottsforum.org/naess-sssf191007/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Schei, V., & Sverdrup, T. (2019). «Start smart»: Effektiv oppstart av team. Magma: Tidsskrift for Økonomi og Ledelse, 22(2), 29-39. https://hdl.handle.net/11250/2774845
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.