LKI110 Bevegelsesaktiviteter, dans og kroppslig læring (15 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Kjernen i kroppsøving og idrettsfag er bevegelsesaktivitet og den betydning bevegelse og forskjellige bevegelseskulturer har i opplæring av barn og unge. Emnet handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike metodiske tilnærminger til bevegelsesaktiviteter, dans og kroppslig læring.
Det legges i emnet vekt på at studentene skal utvikle kompetanse som gjør dem trygge i valg av tilnærming til bevegelsesaktiviteter for elever.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- ved hjelp av ulike pedagogiske og didaktiske modeller legge til rette for undervisning i ulike typer lekaktiviteter, andre bevegelsesaktiviteter og grunnleggende bevegelseserfaringer
- planlegge og gjennomføre lek og spill i ballaktiviteter med fokus på inkludering av alle elever
- undervise og veilede i bruken av relevante arbeidsmåter, øving og utforsking i planlegging og gjennomføring av bevegelsesaktiviteter, dans og kroppslig læring
- ivareta og begrunne elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
- eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner
- kjenne til og reflektere rundt de tre tverrfaglige temaene: demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling
Læringsformer og aktiviteter
Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktiviteter, diskusjoner/refleksjon, studentfremlegg og litteratur. Det legges opp til at studentene både individuelt og i samarbeid diskuterer sentrale tema fra emnets innhold. Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle undervisningsopplegg som viser hvordan de har gått frem i å bruke læringsaktiviteter og gjøre rede for pedagogiske og didaktiske overveielser.
Arbeidskrav
80 % obligatorisk aktiv deltakelse i undervisning.
Arbeidskravet skal være godkjent for å gå opp til vurdering/eksamen.
100 % oppmøte under praktisk eksamen.
Vurdering/eksamen
- Individuell gjennomføring av undervisningsopplegg fra LKI100. Bestått/ ikke bestått
- Studenten skal gjennomføre og begrunne et undervisningsopplegg. Tid 45 minutter.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Manager, T., Nordahl, T., & Hansen, O. (2012). Motivasjon og mestring. Gyldendal.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
UTDRAG FRA 5 BØKER:
Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Multicare.
Side 77-94 og 113-166 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Glad, Å. L. (2012). Dans på timeplanen: Fagdidaktisk grunnbok. Tell.
Side 95-125, 127-154 og 157-167 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Ravn, S. (2001). Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. Syddansk universitetsforlag.
Side 23-59 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Tapir.
Side 101-120, 143-153 og 155-174 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Taarsted Jørgensen, H. (2015). Redskabsgymnastik (2. utg.). ViaSystime.
Side 18-191 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Jacobsen, S. (Red.). (2023). LKI110: Bevegelsesaktiviteter, dans og kroppslig læring: Høsten 2023 [Digitalt kompendium].
** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Engel, L. (2007). Dans, dans, dans: Ideer i teori og praksis. Frydenlund.
Side 113-117.
Glad, Å. L. (2012). Dans på timeplanen: Fagdidaktisk grunnbok. Tell.
Side 95-125, 127-154 og 157-167.
Halvorsen, W. (2008). Dans i skolen. I T. Ø. Svee (Red.), Dans og didaktikk (s. 89-106). Tapir akademisk.
Herskind, M. & Winther, H. (2015). Det professionspersonlige i bevægelsesundervisning - egenkontakt, empati og lederskab. I H. Winther, L. Engel, M. Nørgaard & M. Herskind (Red.), Fodfæste og himmelkys: Undervinsingsbog i bevægelse, rytmisk gymnastik og dans (2. utg., s. 52-67). Billesø & Baltzer.
Nørgaard, M., Winther, H. & Herskind, M. (2015). Kunsten at undervise - om lærerroller og gruppedynamik. I H. Winther, L. Engel, M. Nørgaard & M. Herskind (Red.), Fodfæste og himmelkys: Undervinsingsbog i bevægelse, rytmisk gymnastik og dans (2. utg., s. 33-50). Billesø & Baltzer.
1 ARTIKKEL FRA ELEKTRONISK TIDSSKRIFT:
Karoff, H. S. (2013). Play practices and play moods. International Journal of Play, 2(2), 76 -86. https://doi.org/10.1080/21594937.2013.805650
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.
Anbefalt litteratur
STØTTELITTERATUR:
5 BØKER:
Nilsson, M., & Tysdal, E. (2010). Innebandy (2. utg.). Akilles forlag.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Norges gymnastikk- og turnforbund (1998). Idrettens grunnstige: Bind 2. Instruktørhefte. Norges gymnastikk- og turnforbund.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Norges gymnastikk- og turnforbund (2000). Salto: En idébok i gymnastikk og turn for treneren og læreren. Forbundet.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.
Norges gymnastikk- og turnforbund (2002). Gymlek: Småbarnsgymnastikk: Et idéhefte til treneren og læreren. Norges gymnastikk- og turnforbund.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Norges gymnastikk- og turnforbund (2011). Trampett i skolen: Kurs for lærere: Trinn 1 og trinn 2. Norges gymnastikk- og turnforbund.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Spillehjulet.
Kommer som PDF i Canvas.