LKI500 Læreren som profesjonsutøver (10 sp) 

(Professionals studies )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI500
Emnenavn
Læreren som profesjonsutøver
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst og vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Kommer
Bygger på
LKI400
Praksis
LKI530 Praksis inngår integrert i dette emnet

Kort om emnet

Emnet omhandler det å være lærer i framtidens skole. Sentralt er å skape en forståelse av det samfunnet skolen er en del av, forventninger til lærerrollen og kritisk drøfting av hvordan forskning, erfaringsbasert kunnskap og eget masterprosjekt kan bidra til profesjonsforståelse og skoleutvikling.

Emnet bygger på internasjonale perspektiver og studentens egen profesjonsutvikling. Emnet legger vekt på kritisk refleksjon og setter lærerprofesjonen og de praktiske og estetiske fagene, kroppsøving og idrettsfag spesielt, inn i en historisk, kulturell og samfunnsmessig sammenheng.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • vurdere egen praksis, læreridentitet og profesjonsutvikling i lys av forskningsbasert kunnskap
  • gi eksempler på tverrprofesjonelt arbeid og kritisk reflektere over eget bidrag og rolle som lærer i kroppsøving og idrettsfag inn det tverrprofesjonelle arbeidet
  • gjøre rede for egen praksisteori og ulike tilnærminger til kunnskapsproduksjon og undervisning innenfor det praktiske og estetiske fagområdet, kroppsøving og idrettsfag spesielt
  • bidra til forståelse av etiske og faglige problemstillinger knyttet til samenes status som urfolk, og ulike kulturers bevegelsestradisjoner.
  • vurdere lærerrollen og utvikling av kroppsøving og idrettsfag i lys av samfunnsutvikling, bærekraftperspektiv og uvisshet om framtiden, utfordringer og muligheter i opplæringen generelt og i den enkelte skole 

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Det legges opp til varierte undervisningsformer og læringsarbeid. Det forventes at studentene opptrer som profesjonsutdannet og forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidsformer og læringsaktiviteter vil bli drøftet og utarbeidet i dialog med studentene, eventuelt også med praksisfeltet skole kroppsøving og idrett som medvirker. 

Arbeidskrav

  • Lage et blogginnlegg som faglig eller tematisk er knyttet til masterprosjektet.
  • Skriftlig innlevering av utkast til utviklingsplan
  • Gjennomføre en refleksjonssamtale med medstudenter om hvordan eget masterarbeid kan bidra til forståelse av læreridentitet, fag- og profesjonsutvikling, og individuelt rapportere fra refleksjonssamtalen. 

Arbeidskravene må være godkjent for å få vurdering i emnet.

Vurdering/eksamen

Individuell skriftlig utviklingsplan. Gradert karakter A-F.