IDR113 Individuelle idretter 1 (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Studentene skal tilegne seg grunnleggende praktisk og teoretisk kunnskap i friidrett og orientering slik at de utvikler en helhetlig kompetanse med sikte på å lede lærings- og utviklingsprosesser hos seg selv og andre.
Studentene skal gjennom praktisk læring forstå sentrale prinsipper for organisering, pedagogikk, motorisk læring og bevegelseslære i de nevnte idrettene.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- evaluere egne ferdigheter og vise evne til øving med sikte på egen ferdighetsutvikling i friidrett og orientering.
- vurdere egen og andres praksis.
- forklare sentrale begreper knyttet til idrettene det undervises i.
- anvende ulike verktøy for å analysere prestasjon, teknikk og taktikk i idrettene.
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformer inkluderer en kombinasjon av lærerstyrt praksisundervisning, gruppe- og individuelt arbeid samt studentfremlegg. Studentene må forvente teoretiske og praktiske hjemmeoppgaver samt egentrening.
Arbeidskrav
Minimum 80 % oppmøte med aktiv og konstruktiv deltakelse på hvert delemne.
Arbeidskravet må være godkjent før mappen vurderes.
Vurdering/eksamen
Mappevurdering. Bestått/ ikke bestått.
Mappen består av:
Orientering
- inntegning av veivalg etter de enkelte timene.
- praksisrapport etter hver enkelt time.
- flervalgsoppgaver.
Friidrett
- individuelle innleveringsoppgaver: Løp, hopp og kast
- presentasjon av innleveringsoppgaver (gruppeoppgave)
- planlegge og gjennomføre oppvarming til undervisning (gruppeoppgave)
- flervalgsoppgaver
Kjernelitteratur
1 BOK:
Enoksen, E. & Tønnessen, E. (2000). Friidrett - fordypningsbok: Studieretning for idrettsfag. Gyldendal undervisning.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Paulsen, G. (Red.). (2023). IDR113: Individuelle idretter 1: Høsten 2023 [Digitalt kompendium].
** Denne PDF-en ligger i Canvas
Innholdet (referanselista) for det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Enoksen, E., Nilsson, J. & Gjerset, A. (2015). Koordinasjon og koordinasjonstrening. I A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg., s. 491-507). Gyldendal.
Enoksen, E. & Gjerset, A. (2015). Motorisk utvikling. I A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg., s. 86-99). Gyldendal.
Hallèn, J. & Ronglan, L. T. (2011). Koordinasjonsidretter. I J. Hallèn & L. T. Ronglan (Red.), Treningslære for idrettene (s. 256-278). Akilles.
Ommundsen, Y., Gjerseth, A. & Enoksen, E. (2015). Idrettsferdighet, talent, spesialisering og allsidighet. I A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg., s. 106-127). Gyldendal.
Renstrøm, M. & Renstrøm, R. (2021). Fysikk og idrett: Innføring i biomekanikk. Cappelen Damm akademisk.
* Side 154-177.
ORIENTERING:
1 KOMPENDIUM som du finner som PDF i Canvas (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.):
Johansen, E. (2020). Trygg i naturen med kart og kompass: IDR113 individuelle idretter 1, orientering. Norges idrettshøgskole.
Anbefalt litteratur
Støttelitteratur i Friidrett:
3 BØKER:
Næsheim-Bjørkvik, G. & Brynemo, E. (2016). Friidrett for ungdom: Innføring i friidrett for unge i alderen 13-17 år. Fagbokforlaget.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Nytrø, A., Hetland S. & Enoksen, E. (1988). Friidrettsteknikk. Universitetsforlaget.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Steinsland, I. & Fjeld, J. (2016). Fra lek til friidrett: Aktiviteter innen løp, hopp og kast for barn i alderen 6-12 år. Fagbokforlaget.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
UTDRAG FRA 1 BOK:
Brunes A., Enoksen E. & Sletten S. H. (2012). Aktivitetslære. Gyldendal Norsk Forlag.
Kap. 8, side 121-155:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
1 NETTSIDE:
Norges friidrettsforbund. (u.å.). Friidrettsøvelsene. Friidrett.no. https://www.friidrett.no/kompetanse/friidrettstrening/friidrettsovelsene/
Filmer som viser øvelsesteknikker