KRØ104 Kroppsøvingsfaget, læring og undervisning (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
I emnet skal studentene utvikle kompetanse i å legge til rette for læring i, om og gjennom bevegelse i ulike bevegelsesaktiviteter. En sentral del av emnet handler om å opparbeide seg en dypere forståelse for læringsprosessen hos barn og unge, og hvordan tilpasse undervisning til ulike elevgruppers behov og forutsetninger for å ivareta en inkluderende undervisningspraksis.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- legge til rette for læring innenfor et variert utvalg av bevegelsesaktiviteter som tar hensyn til ulike elevforutsetninger som kjønn, sosial bakgrunn, etnisitet samt funksjonsnivå
- legge til rette for kroppslig læring, øving og utforskning med utgangspunkt i barn og unges motoriske utvikling
- legge til rette for læringsarbeid i aktiviteter som tradisjonelle- og nye lagspill, individuelle aktiviteter, dans og lek
- planlegge, gjennomføre og vurdere grunnleggende svømmeopplæring i basseng
Læringsformer og aktiviteter
Videreutdanningen foregår i hovedsak på NIH eller som digital undervisning. Arbeidsformene varierer fra forelesninger og praktiske økter på NIH til studentaktive timer på digitale plattformer og sammarbeid med praksisnære caser. Studentene forventes å arbeide med den digitale undervisningen både før, under og etter undervisningen på NIH, for å ivareta læringsutbyttene.
Læringsplattformen Canvas vil være sentral i gjennomføringen av emnet, og det legges opp til at studentene i størst mulig grad kan ivareta forpliktelsene på sin arbeidsplass. Studentene vil gjennom undervisning, arbeidskrav og vurdering jobbe i prosess sammen for å planlegge, evaluere og utvikle undervisning for fremtidens kroppsøvingsfag.
Arbeidskrav
- 100% obligatorisk deltagelse på samlinger – ved sykdom/fravær kan kompensatorisk arbeid avtales.
- Godkjente refleksjonsskriv i etterkant av begge høstsamlingene.
- Veilede medstudent på 2 refleksjonsskriv knyttet til høstsamlinger
Arbeidskrav må være godkjent for å få vurdering i emnet.
Vurdering/eksamen
Mappevurdering bestående av arbeidskravene tilknyttet høstsamlingene. Vurderes med gradert karakter A-F.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Madsen, Ø., & Irgens, P. (2005). Slik lærer du å svømme. Bodoni.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
UTDRAG FRA 2 BØKER:
Brattenborg, S., & Engebretsen, B. (2021). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk (4. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Kap 3, 4, 5, 6 og 7 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Østrem, Ketil (2021). Nærmiljøfriluftsliv i skolen. Cappelen Damm akademiske.
Kap. 1, 8 og 9 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM - som ligger i Canvas:
Berg-Johnsen, E. (Red.). (2023). KRØ104: Kroppsøvingsfaget, læring og undervisning: Høsten 2023 [Digitalt kompendium].
* PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (referanselista) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Aasland, E. & Brøgger, R. M. J. (2013). Klasseledelse i kroppsøving. Forhold ved faget som innvirker på lærerens klasseledelse. I L. G. Briseid & I. Ulleberg (Red.), Klasseledelse, fag og danning (s. 125-138). Gyldendal.
Briseid, L. G. (2013). Klasseledelse i et danningsperspektiv. I L. G. Briseid & I. Ulleberg (Red.), Klasseledelse, fag og danning (s. 21-40). Gyldendal.
Jordet, A. (2020). Anerkjennelse i skolen: En forutsetning for læring. Cappelen Damm akademisk.
Side 227-257.
Olstad, B. H. (2021). Helse, miljø og sikkerhet i svømme- og livredningsopplæring. I E. G. Gjølme (Red.), Utendørs svømme- og livredningsopplæring (s. 97-121). Universitetsforlaget.
Ommundsen, Y. (2016). Danning i kroppsøving: Motorisk læring som kjerne i faget. I I. Kvikstad (Red.), Motorikk i et didaktisk perspektiv (s. 139-166). Gyldendal.
Standal, Ø. F. (2015). Evner og føresetnader i kroppsøving. I Ø. F. Standal & G. Rugseth (Red.), Inkluderende kroppsøving (s. 121-135). Cappelen Damm akademisk.
3 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Fitzgerald, H. (2005). Still feeling like a spare piece of luggage? Embodied experiences of (dis) ability in physical education and school sport. Physical Education and Sport Pedagogy, 10(1), 41-59. https://doi.org/10.1080/1740898042000334908
*Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Fitzgerald, H. and Stride, A. (2012). Stories about physical education from young people with disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, 59(3), 283-293. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1034912X.2012.697743
*Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Jenssen, E. S., & Lillejord, S. (2010). Hvorfor tilpasset opplæring er så vanskelig. Bedre skole, 2, 8-12. https://utdanningsforskning.no/artikler/2010/hvorfor-tilpasset-opplaring-er-sa-vanskelig2/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
2 INTERNE SKRIV:
Kjendlie, P.-L. (2007). Lær svømming - lær livredning: Teori, teknikk, oppgaver og øvelsesbank for førsteårsstudenter i idrett (3. utg.). Norges idrettshøgskole.
* PDF-en ligger i Canvas.
(NIH er rettighetshaver).
Midthaugen, P. (2010). Inkluderende læringsaktiviteter i kroppsøving: Bevisstgjøring og håndtering av individuelle forskjeller og annerledeshet gjennom kroppsøving og idrett.
* PDF-en ligger i Canvas.
(NIH er rettighetshaver)
Anbefalt litteratur
STØTTELITTERATUR TIL SVØMMING:
3 BØKER:
Gjølme, E. G. (Red.). (2021). Utendørs svømme- og livredningsopplæring. Universitetsforlaget.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Irgens, P. & Larsen, R. (2009). Veien mot svømmedyktighet: Timeopplegg for skoleverket. Norges svømmeskole.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Norsk Førstehjelpsråd. (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp (7. utg.). Lærdal Medical.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
*** NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.