LKI120 Friluftsliv i skolen (10 sp) 

(Outdoor Education in School )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI120
Emnenavn
Friluftsliv i skolen
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst og vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Kristian Abelsen

Kort om emnet

Emnet er en innføring i friluftsliv som praktisk og teoretisk fagfelt, og som undervisnings- og læringsemne spesielt. Friluftsliv som kulturelt fenomen og aktivitetsområde utforskes, erfares og oppleves. Emnet er didaktisk forankret i gjeldende læreplaner. Det gir grunnlag for utvikling av relevant lærerkompetanse og hvordan skolen kan legge til rette for læring og opplevelser i friluftsliv. Tradisjonelle verdier i friluftsliv som naturopplevelser, det enkle liv, fellesskap og respekt for naturen står sentralt. Det legges vekt på lokale friluftslivstradisjoner, naturnærvær, kreativ og nyskapende bruk av nærmiljøet og å kunne ferdes og oppholde seg i naturen til ulike årstider.

Emnet omfatter også vurdering av farer og uventede situasjoner som kan oppstå, grunnleggende førstehjelp og HLR, prinsipper om sporløs ferdsel og tur etter evne. Studentene vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å ferdes i natur, utøve friluftsliv og lede læringsaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for friluftsliv som kulturelt fenomen, som undervisnings- og læringsemne i skolen,   historisk og i gjeldende læreplaner
  • mestre et utvalg grunnleggende friluftslivsferdigheter knyttet til naturmiljøene skog og vann til alle årstider
  • anvende planverk, ulike arbeidsformer og didaktiske prinsipper i planlegging og gjennomføring av friluftslivsundervisning og turer i naturnære omgivelser (skog og vann) til ulike årstider med vekt på overskudd, naturopplevelse og mestring
  • legge til rette for naturopplevelse og læring i, om og gjennom friluftsliv på en trygg og bærekraftig måte
  • drøfte hvordan friluftsliv kan være kilde til læring og opplevelse, folkehelse og livsmestring.
  • gi førstehjelp, kameratredning og HLR under varierte forhold.

Læringsformer og aktiviteter

Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktivitetsopplegg, egentrening, turer og praksisbesøk. Praktiske erfaringer, observasjoner og selvstendig fordypning i kjernelitteratur blir utgangspunkt for diskusjon og refleksjon, studentframlegg og fagseminarer. Det kreves at studentene samarbeider om å utvikle og gjennomføre tur- og undervisningsopplegg. Undervisningen foregår i NIHs naturnære omgivelser som består av urbant miljø, skog og vann.

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
  • Krav om 100 % deltakelse på turer (inkludert forarbeid og etterarbeid). Planlegging og gjennomføring av praktisk-didaktisk opplegg.

Arbeidskrav må være godkjent før vurdering av mappe.

Vurdering/eksamen

Mappevurdering. Gradert karakter, A–F.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Østrem, K (Red.). Nærmiljøfriluftsliv i skolen. Cappelen Damm akademisk.
* Boka kan lånes fra biblioteketORIA

1 DIGITALT KOMPENDIUM som ligger i Canvas (1 PDF):
Abelsen, K. (Red.). (2023). LKI120: Friluftsliv i skolen: 2023-2024 [Digitalt kompendium].

Innholdet (referanselista) i det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.
:
Abelsen, K., Leirhaug, P. E., & Rustad, H. (2023). Friluftsliv. I K.M Moen & A. N. Jordet (Red.), Et anerkjennende kroppsøvingsfag. Cappelen Damm akademisk.
* Side 146-164.  

Husby, J. A. & Fiskum, T. A. (2014). Undervisningsmetoder ute og inne: Den gode sammenhengen. I T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta med fagene ut (s. 30-43). Cappelen Damm akademisk.

Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. Pedagogisk psykologisk forlag.
* Side 12-22 og 65-71.

Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor. Cappelen akademiske.
* Side 63-82.

Martin, B., Cashel, C., Wagstaff, M. & Breunig, M. (2006). Outdoor leadership: Theory and practice. Human Kinetics.
* Side 169-189.

O`Connell, T. & Cuthbertson, B. (2009). Group dynamics in recreation and leisure. Human Kinetics.
* Side 15-34.

Reusch, M. (2012). Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag. Flux.
* Side 13-35.

Svardal, T. (2015). Bål for all slags vær og terreng. Kagge.
* Side 11-13, 23, 27-28, 45-52, 72, 80-83 og 137-139.

5 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
For å lese artiklene når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.

Abelsen, K. & Leirhaug, P. E. (2017). Hva vet vi (ikke) om elevers opplevelser med friluftsliv i norsk skole en gjennomgang av empiriske studier 1974-2014. JASed, 1(3). https://doi.org/10.23865/jased.v1.615
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Abelsen, K. & Leirhaug, P. E. (2022). Dedikerte lærere med bål på timeplanen i videregående skole. Journal for Research in Arts and Sports Education, 6(1). https://doi.org/10.23865/jased.v6.3081
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Dahl, L., Moe V.F. & Standal Ø.F. (2017). På tur med det uforutsette: Refleksjoner om sikkerhet hos friluftslivslærere på videregående skole. Nordic Studies in Education, 37(3-4), 201-216. https://doi.org/10.18261/issn1891-5949-2017-03-04-06
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Leirhaug, P.E., Grøteide, H., Høyem, H. & Abelsen, K. (2020). Naturopplevingar, miljøbevisstheit og livsmetring i vidaregåande skule. Kan 12 timar friluftsliv gjere en skilnad? Norsk pedagogisk tidsskrift, 104(3), 226-240. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-03-02
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sinnes, A. T. & Straume, I. S. (2017). Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet og dybdelæring: Fra big ideas til store spørsmål. Acta Didactica Norge, 11(3), 1-22. https://doi.org/10.5617/adno.4698
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

1 BOK:
Mytting, I. & Bischoff, A. (2018). Friluftsliv: Idrettsfag (3. utg.). Gyldendal undervisning.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA

1 ARTIKKEL:
Bø, S. (2020). «Friluftsparadokset – vi elsker naturen, men elsker naturen oss?» Stavanger turistforening. https://www.stf.no/artikler/meninger/20648-friluftsparadokset-vi-elsker-naturen-men-elsker-naturen-oss/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

1 STORTINGSMELDING:
Meld. St. 18 (2015-2016). Friluftsliv: Naturen som kilde til helse og livskvalitet. Klima- og miljødepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.