MA541 Trenerpraksis (30 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Studenten skal gjennom arbeid med teori og praksis videreutvikle egen praksiskompetanse som trener med hensikt å tilrettelegge for bærekraftig prestasjonsutvikling i idrett. Studenten skal utvikle nye metoder i egen praksis for å støtte utøveres læring og utvikling på mer helhetlige, effektive og etiske måter. Praksissted må godkjennes av emneansvarlig. Studentene følges opp av en praksisveileder.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- vurdere, beskrive og drøfte alt hva egen trenerpraksis «gjør» med spesiell vekt på disiplin, kontroll og observasjon.
- identifisere og beskrive muligheter og begrensninger for deltagelse, bærekraftig utvikling og prestasjon i egen trenerpraksis.
- arbeide med å utvikle nye metoder og praksiser for å fremme økt deltagelse, bærekraftig utvikling og prestasjon i egen trenerpraksis.
- praktisk anvende kritisk teori og tverrfaglige perspektiver på teknologi, læring og ledelse i idrett.
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformer i emnet er praktisk arbeid med egen trenervirksomhet og seminaraktivitet. Andre læringsaktiviteter er å anvende teoretiske perspektiver i praksis, skriftlig arbeid og fremlegg knyttet til seminaraktivitet.
Arbeidskrav
Aktiv deltagelse i seminaraktivitet som må værte godkjent før vurdering av semesteroppgaven.
Vurdering/eksamen
Semesteroppgave på maksimalt 8000 ord eksklusive referanser. Gradert karakter A-F.
Semesteroppgaven tar utgangspunkt i studentens arbeid med og utvikling av egen trenerpraksis gjennom emnet.
Kjernelitteratur
38 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Avner, Z., Denison, J., Jones, L., Boocock, E. & Hall, E. T. (2020). Beat the game: aA Foucauldian exploration of coaching differently in an elite rugby academy. Sport Education and Society, 26(6), 676-691. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1782881
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Camiré, M. (2022a). Assemblage thinking as attunement to race, gender, and sexuality in youth sport research. Journal of Sport and Social Issues, 47(1). https://doi.org/10.1177/01937235221134611
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Camiré, M. (2022b). A move to rethink life skills as assemblages: A call to postqualitative inquiry. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 14(6), 900-915. https://doi.org/10.1080/2159676x.2021.2002395
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Camiré, M. (2022c). The two continua model for life skills teaching. Sport, Education and Society. https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2073438
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Camiré, M. (2023a). Building a case for infusing posthumanist thinking in the qualitative training of sport and exercise psychology researchers. International Journal of Sport and Exercise Psychology. https://doi.org/10.1080/1612197x.2023.2180072
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Camiré, M. (2023b). Proposing an ontological shift from intervention to intravention in sport and exercise psychology. Psychology of Sport and Exercise, 64, 102342. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2022.102342
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Camiré, M. (2023c). Sport coaching as intra-action: An agential realist diffraction. Sports Coaching Review. https://doi.org/10.1080/21640629.2023.2242180
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Denison, J. (2007). Social theory for coaches: A Foucauldian reading of one athlete's poor performance. International Journal of Sports Science and Coaching, 2(4), 369-383. https://doi.org/10.1260/174795407783359777
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Denison, J. (2010a). Planning, practice and performance: The discursive formation of coaches' knowledge. Sport, Education & Society, 15(4), 461-478. https://doi.org/10.1080/13573322.2010.514740
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Denison, J. (2010b). Understanding the change process: Valuing what it is that coaches do. International Journal of Sports Science & Coaching, 5(2), 161-163. https://doi.org/10.1260/1747-9541.5.2.187
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Denison, J. (2019). What it really means to ‘Think outside the box’: Why Foucault matters for coach development. International Sport Coaching Journal, 6(3), 354-358. https://doi.org/10.1123/iscj.2018-0068
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Denison, J. (2022). Coaching matters: Programming, pedagogy and performance. Sports Coaching Review. https://doi.org/10.1080/21640629.2022.2140396
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Denison, J. (2023). Movement, meaning and matter: Understanding skillful action in sport. Quest. https://doi.org/10.1080/00336297.2022.2153707
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Denison, J. & Avner, Z. (2011). Positive coaching: Ethical practices for athlete development. Quest, 63(2), 209-227. https://doi.org/10.1080/00336297.2011.10483677
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Denison, J. & Mills, J. P. (2014). Planning for distance running: Coaching with Foucault. Sports Coaching Review, 3(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/21640629.2014.953005
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Denison, J., Mills, J. P. & Konoval, T. (2017). Sports' disciplinary legacy and the challenge of "coaching differently'. Sport Education and Society, 22(6), 772-783. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1061986
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Eriksson, J. & Jonasson, K. (2023). Deleuze and sport: Towards a general athleticism of thought. Journal of the Philosophy of Sport. https://doi.org/10.1080/00948705.2023.2193338
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Friedman, A. C., Mills, J. P. & Gearity, B. (2022). Natural science and culture grapple on the mat: An autoethnography of a wrestler’s rapid weight loss. Sports Coaching Review, 1-20. https://doi.org/10.1080/21640629.2022.2111491
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Gearity, B. T. & Mills, J. P. (2012). Discipline and punish in the weight room. Sports Coaching Review, 1(2), 124-134. https://doi.org/10.1080/21640629.2012.746049
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Gearity, B. T., Szedlak, C., Kuklick, C. R., Mills, J., Feit, M. K., Callary, B., Feit, A. & Bergan, M. (2021). Enriching selves in strength and conditioning society: A multilevel proposal to enhance strength and conditioning psychosocial practice as part of the council on accreditation of strength and conditioning education. Strength & Conditioning Journal, 43(2), 92-103. https://doi.org/10.1519/ssc.0000000000000592
* Denne ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Jones, L. (2019). Wearable GPS devices in a British elite soccer academy setting: A Foucauldian disciplinary analysis of player development and experience. Journal of Athlete Development and Experience, 1(1). https://doi.org/10.25035/jade.01.01.04
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Jones, L., & Denison, J. (2019). Jogging not running: A narrative approach to exploring ‘exercise as leisure’ after a life in elite football. Leisure Studies, 38(6), 831-844. https://doi.org/10.1080/02614367.2019.1662831
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Jones, L., Marshall, P. & Denison, J. (2016). Health and well-being implications surrounding the use of wearable GPS devices in professional rugby league: A Foucauldian disciplinary analysis of the normalised use of a common surveillance aid. Performance Enhancement & Health, 5(2), 38-46. https://doi.org/10.1016/j.peh.2016.09.001
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Kerr, R., Edwards, S. & Konoval, T. (2021). The athlete-as-network and the athlete multiple: Potential contributions of actor-network theory to sports coaching research. Sports Coaching Review, 22(1), 5-22. https://doi.org/10.1080/21640629.2021.1995238
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Konoval, T., Denison, J. & Mills, J. (2019). The cyclical relationship between physiology and discipline: One endurance running coach’s experiences problematizing disciplinary practices. Sports Coaching Review, 8(2), 124-148. https://doi.org/10.1080/21640629.2018.1487632
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Konoval, T., Denison, J. & Mills, J. (2021). Fitting in and getting fit: A post-structuralist analysis of athletes’ experiences of less disciplinary coaching practices. Sports Coaching Review, 10(3), 249-273. https://doi.org/10.1080/21640629.2021.1896210
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Kuklick, C. R. & Mills, J. P. (2023). Post-structural pedagogy in a coach development curriculum. Sports Coaching Review. https://doi.org/10.1080/21640629.2023.2192640
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Larsson, H. (2023). Movement learning: Pedagogy and agentic realism. Quest. https://doi.org/10.1080/00336297.2022.2153708
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Maclean, J. (2021). Coaching the beautiful game: An actor-network theory study of sport coaching. Studies in Continuing Education, 43(3), 328-342. https://doi.org/10.1080/0158037x.2021.1900095
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Maclean, J. & Allen, J. (2022). Coaching with latour in the sociomateriality of sport: A cartography for practice. Sociology of Sport Journal, 40(1), 60-68. https://doi.org/10.1123/ssj.2021-0171
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Markula, P. (2019). What is new about new materialism for sport sociology? Reflections on body, movement, and culture. Sociology of Sport Journal, 36(1), 1-11. https://doi.org/10.1123/ssj.2018-0064
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Markula, P. (2023). Poststructuralism and skill learning for fitness instruction. Quest. https://doi.org/10.1080/00336297.2022.2150661
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Mills, J. P. & Denison, J. (2018). How power moves: A Foucauldian analysis of (in)effective coaching. International Review for the Sociology of Sport, 53(3), 296-312. https://doi.org/10.1177/1012690216654719
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Mills, J. P., Denison, J. & Gearity, B. (2020). Breaking coaching’s rules: Transforming the body, sport, and performance. Journal of Sport and Social Issues, 44(3), 244-260. https://doi.org/10.1177/0193723520903228
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Mills, J. P., Gearity, B., Kuklick, C. & Bible, J. (2022). Making Foucault coach: Turning post-structural assumptions into coaching praxis. Sports Coaching Review, 11(2), 192-212. https://doi.org/10.1080/21640629.2022.2057696
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Nielsen, J. C., Olesen, J. S., Plauborg, H., Simovska, V. & Søndergaard, D. M. (2022). Exploring educational (un)readiness through the concepts of dispositive, assemblage and actor-network. Human Arenas. https://doi.org/10.1007/s42087-022-00284-9
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Paul, D., Jones, L. & Read, P. (2021). Load monitoring with Foucault: Suggestions for the management of perceived exertion in the elite sport context. Strength & Conditioning Journal. https://doi.org/10.1519/ssc.0000000000000686
* Denne ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Thorpe, H., Clark, M., Brice, J., & Sims, S. (2020). The transdisciplinary health research apparatus: A Baradian account of knowledge boundaries and beyond. Health, 26(3), 361-384. https://doi.org/10.1177/1363459320961429
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.