MET415 Spesiell metode - prosjektplan (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
I dette emnet skal studentene utforme en prosjektplan for sin masteroppgave, samt gjennomføre opplæring i metoder knyttet til sin masteroppgave. Hvis masteroppgaven innebærer bruk av laboratorieutstyr, skal studenten få en grundig innføring i bruk av utstyret, og deretter demonstrere et tilstrekkelig ferdighetsnivå til å kunne bruke utstyret uten fare for helse eller utstyr (instrumentsertifisering).
Læringsutbytte
Studentene skal etter gjennomført emne kunne
- utarbeide en prosjektplan innenfor et emne der er relatert til kommende masteroppgave
- være kjent med spesielle HMS rutiner for utstyr som inngår i studentens forsøksprotokoll
- demonstrere ferdighetsnivå for bruk av utstyr som inngår i studentens forsøksprotokoll
- forstå den teoretiske bakgrunnen for målemetodene som inngår i forsøksprotokollen
- vurdere protokollens validitet og reproduserbarhet samt målingenes ulike feilkilder
- vurdere kritisk metodens anvendelighet og når alternative metoder er bedre egnet
Læringsformer og aktiviteter
Emnet består av forelesninger, praktisk undervisning og selvstendig trening i laboratoriene, samt selvstendig arbeid med prosjektplan. Praktisk undervisning i laboratoriene skjer på individ eller gruppenivå. Studenten må deretter selv øve til ferdighetsnivå som er tilstrekkelig for å gjennomføre sin forsøksprotokoll med tilfredsstillende kvalitet.
Arbeidet med prosjektplan gjennomføres under veiledning.
Arbeidskrav
Praktisk prøve for å demonstrere evne til å bruke relevant utstyr uten fare for helse eller utstyr (spesifikk instrumentgodkjenning). Vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Demonstrasjon av tilstrekkelig ferdighetsnivå på gjennomføring av protokoll vurderes godkjent/ ikke godkjent av veileder/laboratorieingeniør.
Arbeidskravet må være godkjent før vurdering av prosjektplan.
Vurdering/eksamen
Prosjektplan vurderes til bestått/ ikke bestått av veileder.
Kjernelitteratur
1 bok:
Furseth, I., Everett, L. E. (2020). Masteroppgaven: Hvordan begynne - og fullføre (3. utg.). Universitetsforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.
2 elektroniske artikler:
Hecksteden, A., Faude, O., Meyer, T., & Donath. L. (2018). How to construct, conduct and analyze an exercise training study? Frontiers in Physiology, 9, 1007. https://doi.org/10.3389/fphys.2018.01007
Scholtes, V. A., Terwee, C. B., & Poolman, R. W., (2011). What makes a measurement instrument valid and reliable. Injury, 42(3), 236-240. https://doi.org/10.1016/j.injury.2010.11.042
Relevant dokumentasjon på de spesifikke metodene:
NIHs HMS håndbok for laboratoriene kapittel 1.0, 2.0 (relevante deler) og 3.0.