LKI400 Profesjonsfag og fagfordypning (15 sp) 

(Professional studies )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI400
Emnenavn
Profesjonsfag og fagfordypning
Studiepoeng
15 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Kenneth Aggerholm
Bygger på
LKI105 og LKI201 Profesjonsfag
Praksis
LKI430 Praksis inngår integrert i dette emnet.

Kort om emnet

Gjennom arbeidet med pedagogiske teorier skal studentene utvikle dypere forståelse for betydningen av teori for undervisning, fag, profesjonsutvikling og egen læreridentitet.

På emnet skal studentene jobbe med dannelsesteoretiske og kritisk teoretiske perspektiver på undervisning i kroppsøving og idrettsfag, og studentene skal øve på å anvende pedagogisk teori gjennom caseoppgaver og aktuelle problemstillinger.

Sentralt i emnet er relasjonen mellom teori og praksis. Studentene skal jobbe med å drøfte hvordan teori kan bidra til å utvikle undervisning, og hvordan praksis kan være utgangspunkt for å utvikle teori. Som en del av dette skal studentene drøfte hvilken rolle teori kan og skal spille i den faglige utviklingen av kroppsøving og idrettsfag.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • redegjøre for dannelsesteori og kritisk teori, og beskrive teorienes relevans for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • planlegge og gjennomføre undervisning med bevegelse og kroppslig læring på et teoretisk grunnlag.
  • analysere sammenhenger mellom teori og praksis i arbeidet som lærer, herunder anvende teori til å forandre praksis og anvende praksiserfaringer til å reflektere kritisk over teori.
  • vurdere erfarings- og forskningsbasert kunnskap med tanke på undervisning og læring i kroppsøving, idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter
  • vurdere, og sammen med andre diskutere, hvordan egen fagsammensetning i lærerutdanningen bidrar til utvikling av læreridentitet og profesjonsutøvelse

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er lagt til høstsemesteret. Det legges opp til varierte undervisningsformer og læringsarbeid hvor studentene arbeider selvstendig og samarbeider med andre om studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Arbeidskrav

  • Emnet har krav om 80% oppmøte
  • To mappeoppgaver knyttet til skolepraksis og emneteori

Arbeidskravene må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen, individuell, fem dager. Gradert karakter A–F.