KRØ107 Kropp, helse og læring (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet vil belyse sammenhenger mellom bevegelse, fysisk aktivitet og helse og hvordan lærere kan utvikle unge menneskers kunnskap om disse sammenhengene og slik bidra til opplæringens overordnete mål. En sentral del av emnet handler om å utvikle forståelse av hvordan ulike praksiser konstruerer og verdsetter ulike oppfatninger av kropp og bevegelseskulturer. Hvordan lærere kan bruke denne forståelsen til kritisk å drøfte kvalitet i kroppsøving og legge til rette for at elever i kroppsøving opplever anerkjennelse, personlig utvikling, læring og mestring.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- anvende kunnskap om ungdomstid og bevegelseskultur blant ungdom i refleksjoner og planlegging knyttet til kroppsøving
- tilpasse opplæringen i kroppsøving til elevers og elevgruppers evner og forutsetninger, interesser og sosiale og kulturelle bakgrunn
- drøfte forskning om hvordan ulike diskurser, logikker og verdier innenfor ulike bevegelseskulturer kan påvirke kroppsøving og elevens helse, trivsel og læring
- drøfte profesjonsetikk og bærekraft knyttet til undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- legge til rette for elevers kreative utfoldelse som skapende individer
Læringsformer og aktiviteter
Videreutdanningen foregår i hovedsak på NIH eller som digital undervisning. Arbeidsformene varierer fra forelesninger og praktiske økter på NIH til studentaktive timer på digitale plattformer og samarbeid med praksisnære caser. Læringsplattformen Canvas vil være sentral i gjennomføringen av emnet, og det legges opp til at studentene i størst mulig grad kan ivareta forpliktelsene på sin arbeidsplass. Studentene vil i løpet av emnet arbeide med et selvvalgt fordypningstema.
Arbeidskrav
- 100% obligatorisk deltagelse på samlinger – ved sykdom/fravær kan kompensatorisk arbeid avtales.
- Godkjent plan for fordypningstema
- Refleksjonsskriv tilknyttet selvvalgt fordypningstema.
Arbeidskrav må være godkjent før vurdering i emnet.
Vurdering/eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F.
Kjernelitteratur
1 bok:
Mæland, J. G. (2009). Hva er helse? Universitetsforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.
Utdrag fra 1 bok:
Berg, E. (2021). Kroppsøving – med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Kap. 3 og 5 (s. 63-92 og 115-152) skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Jønsberg, S. (Red.). (2023). KRØ107: Kropp, helse og læring: Våren 2024 [Digitalt kompendium].
Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Haug, P. (2020). Tilpassa opplæring. I M. H.Olsen & P. Haug (Red), Tilpasset opplæring (s. 11-40). Cappelen Damm akademisk.
Håstein, H., & Werner, S. (2003). Men de er jo så forskjellige: Tilpasset opplæring i vanlig undervisning. Abstrakt.
Side 220-228.
Moen, K. M., & Jorde, A. N. (2023). Et anerkjennende kroppsøvingsfag. Cappelen Damm akademisk.
Side 53-80.
Nilsen, S., & Herolfsen, C. (2019). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden. I E. Befring, K.-A. Næss & R. Tangen, Spesialpedagogikk (s. 218-250). Cappelen Damm akademisk.
Ohnstad, F. O. (2018). Profesjonsetikk i skolen: Læreres etiske ansvar. Cappelen Damm akademisk.
Side 69-94.
1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Rekaa, H., Hanisch, H. & Ytterhus, B. (2019). Inclusion in physical education: Teacher attitudes and student experiences: A systematic review. International Journal of Disability, Development and Education, 66(1), 36-55. https://doi.org/10.1080/1034912X.2018.1435852
NB! Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på NIH.
1 nettside:
Utdanningsforbundet. (u.å.). Lærerprofesjonens etiske plattform. https://www.utdanningsforbundet.no/larerhverdagen/profesjonsetikk/om-profesjonsetikk/larerprofesjonens-etiske-plattform/
2 elektroniske rapporter:
Moen, K. M., Westlie, K., Bjørke, L. & Brattli, V. H. (2018). Når ambisjon møter tradisjon: En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen (5.–10.trinn) (Oppdragsrapport nr. 1). Høgskolen i innlandet. http://hdl.handle.net/11250/2482450
Berg-Johnsen, E., Brattenborg, S., Fon, K. P., Haugen, F. L., Jensen, R. M., Kruken, A. H., Kvikstad, I., Lund, J. L., Sandell, M. B., Vagle, M., Vinje, E. E., Aaring, V.F ., Aasland, M., & Aasland, O. E. (2023). Et forståelig kroppsøvingsfag? Kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen – erfaringer fra elever og lærere på ungdoms- og videregående trinn: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2022 (FUSK rapport 1/23). USN & OsloMET. https://www.usn.no/getfile.php/13757556-1676988014/usn.no/aktuelt/FUSK_RAPPORT_1-23.pdf
1 artikkel fra tyrkt tidsskrift:
Vibe, A-M. (2000). Den grusomme gymlæreren: Slik litteraturen ser det. Kunnskap om idrett, 4(4), 22-29.
PDF i Canvas.
Anbefalt litteratur
Utdrag fra 2 bøker:
Berg, E. (2021). Kroppsøving – med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Kap. 1 & 7. Boka kan lånes fra biblioteket.
Moen, K. M., & Jorde, A. N. (2023). Et anerkjennende kroppsøvingsfag. Cappelen Damm akademisk.
Kap 1, 9 og 10. Boka kan lånes fra biblioteket.