THP102 Idrettsernæring (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om sammenhenger mellom ernæring, helse og prestasjon. Studentene skal forstå hvilke roller de ulike næringsstoffene har i kroppen, hvilke matvarer som er gode kilder til sentrale næringsstoffer, og de skal kunne gjøre rede for hvordan forskjeller i aktivitetsnivå påvirker behovet for ulike næringsstoffer. Ved å registrere og vurdere eget kosthold skal studentene tilegne seg ferdigheter om kostregistrering og kunne formidle resultatet til voksne mennesker.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- forklare fordøyelsen av matvarer, absorpsjon av næringsstoffer og videre transport og lagring av næringsstoffer i kroppen
- beskrive vitaminer og mineralstoffer, hvilke roller de har i kroppen og gode kilder i kosten.
- forklare sammenhenger mellom kosthold og risiko for livsstilssykdommer, osteoporose og kreft
- forklare utbredelse av kosttilskudd og dokumenterte effekter av ergogene tilskudd på idrettsprestasjon
- gjøre rede for strategier for vektregulering
- beskrive risikofaktorer for å utvikle spiseforstyrrelser og viktige symptomer på spiseforstyrrelser
- anvende metoder for kostregistrering
- vurdere ernæringsstatus hos friske personer
- gjøre rede for de energigivende næringsstoffer og hvordan fysisk aktivitet og trening påvirker behov, forbruk og restitusjon av energilagre.
- drøfte forholdet mellom energiinntak, energiforbruk og energitilgjengelighet
- forklare hvordan ulike matvarer påvirker blodsukkerregulering og hvordan fysisk aktivitet og fysisk form kan påvirke denne reguleringen
- vurdere bruk av sportsprodukter (energibarer, sportsdrikke etc.) under trening og konkurranse
- forklare væskebalanse og hvordan væsketap under fysisk aktivitet påvirker elektrolyttbalanse og prestasjon
- registrere og evaluere kosthold til voksne friske personer samt formidle resultatene sett opp mot de nordiske anbefalinger.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, oppgaveløsning, aktiv bruk av e-læringsverktøy, registrering og evaluering av eget kosthold (rapport), arbeid i gruppe med caseoppgave (rapport og presentasjon).
Vurdering/eksamen
- Kostholdsrapport vurdert til bestått/ ikke bestått.
- Mappevurdering som består av gruppearbeid med case og 4 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter (A-F).
- Tillatte hjelpemidler: Kalkulator.
Kjernelitteratur
2 bøker:
Garthe, I., & Helle, C. (Red.). (2011). Idrettsernæring. Gyldendal. Boka kan lånes fra biblioteket.
Hjartåker, A., Pedersen, J. I., Müller, H., & Anderssen, S. (2017). Grunnleggende ernæringslære (3. utg.). Gyldendal akademisk. Boka kan lånes fra biblioteket.