PPU401 Eleven, inkludering, læring og utvikling (15 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet tar utgangspunkt i barn og unges oppvekst, utvikling og læring i dagens samfunn og skole med vekt på hva kroppsøving og idrettsfag kan bidra med. Dette vil utforskes med ulike teoretiske innganger. Til grunn for emnet ligger innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale reguleringene som gjelder elever og deres rettigheter og et mål om å stimulere elever til faglig læring, forståelse av mangfold forskjellighet, demokrati og å gjøre begrunnede verdivalg.
Skolepraksis er vesentlig for læringsutbyttet i emnet og det legges vekt på å knytte undervisningen på campus sammen med studentene sine observasjoner og erfaringer fra praksis.
Emnene i PPU inkluderer arbeid med ulike sjangere innen bevegelseskulturen i dagens samfunn og hvilke potensial disse sjangrene kan representere med hensyn til elevens utvikling og læring i kroppsøving og idrettsfag. I dette emnet inngår mellom annet spesifikt opplæring og kvalifiserende prøve i livbergende førstehjelp til vanns og det legges vekt på didaktikk for leik og dans i kroppsøving.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- gjøre rede for hvordan vi kan forstå barn og unges atferd, utvikling og læring i dagens samfunn og skolen.
- planlegge, gjennomføre og drøfte undervisning i kroppsøving ut fra gjeldende lovverk, nasjonale styringsdokumenter, fagdidaktisk litteratur og innsikt i at elever og elevgrupper er forskjellige.
- presentere ulike læringsteorier og i lys av disse drøfte hvilke muligheter som ligger i kroppsøving og idrettsfag
- reflektere over samspillet mellom elever, betydningen av relasjonsbygging og klassen som læringsfellesskap
- tilpasse undervisning og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever uansett kjønn, seksualitet, kultur, sosial klasse, alder, etnisitet, sosialitet og funksjonsevne
- anvende dans, leik og aktiviteter fra andre bevegelsessjangre for å fremme elevers utvikling i og gjennom kroppsøving og idrettsfag
- utføre hjerte lungeredning og livbergende førstehjelp til vanns.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er lagt til høstsemesteret og det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteratur, bevegelsessjangre og det å være lærer i skolen. Det kreves at studentene forbereder seg, deltar i samarbeid, medvirker og viser ansvar for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.
Arbeidskrav
- 80 % oppmøte.
- Det gis en gruppeoppgave i emnet.
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
Indivuduell oppgave knyttet til praksis. Bestått/ ikke bestått.
Kjernelitteratur
Lovverk, sentrale styringsdokumenter, læreplaner og tilhørende veiledninger og støtteskriv ligger til grunn for alle emner.
Videre er boka Krumsvik, R. J. og R. Säljö (Red.).(2020). Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi, i sin helhet regnet som grunnleggende på tvers av emnene. Det er likevel foretatt en kapittelfordeling i leselistene for emnene med Campusbasert undervisning. Det framgår nedenfor hvilke kapitler som primært er tiltenkt dette emne
_____________________________________________________________________________________________________
1 BOK:
Moen, K. M., & Jordet, A. N. (2023). Et anerkjennende kroppsøvingsfag. Cappelen Damm akadademisk.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
UTDRAG FRA 2 BØKER:
Berg, E. (2021). Kroppsøving med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Kapittel 1, 3 og 5 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Krumsvik, R. J. & Säljö, R. (Red.) (2020). Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi. Fagbokforlaget.
Kapittel 3, 4, 8, 14, 15, 16 og 17 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
2 BOK-KAPITLER - som ligger i Canvas:
Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen. I K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse (s. 101-119). Tapir.
(Klarert via BOLK 05.06.23./Bibl. - AGG)
Nilsen, S., & Herolfsen, C. (2019). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden. I E. Befring, K.-A. Næss & R. Tangen (Red.), Spesialpedagogikk (s. 218-250). Cappelen Damm akademisk.
(Klarert via BOLK 05.06.23./Bibl. - AGG)
6 ARTIKLER FRA ELEKTRONSIKE TIDSSKRIFT:
Larsson, H, & Nyberg, G. (2017). “It doesn't matter how they move really, as long as they move": Physical education teachers on developing their students' movement capabilities. Physical Education and Sport Pedagogy 22(2), 137-149. https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1157573
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.
Løndal, K., Borgen, J. S., Moen, K. M., Hallås, B. O. & Gjølme, E . G. (2021). Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Journal for Research in Arts and Sports Education, 5(3), 1-33. http://doi.org/10.23865/jased.v5.3100
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Rekaa, H., Hanisch, H. & Ytterhus, B. (2019). Inclusion in physical education: Teacher attitudes and student experiences: A systematic review. International Journal of Disability, Development and Education, 66(19), 36-55. https://doi.org/10.1080/1034912X.2018.1435852
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.
Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for Ungdomsforskning, 5(1), 27-50. https://journals.oslomet.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/1128
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Sæther, S., Borgen, J. S., & Leirhaug, P. E. (2022). Lek i læreplanen i kroppsøving - historisk konseptualisering. Acta Didactica Norden, 16(3). https://doi.org/10.5617/adno.8977
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Walseth, K., & Hæhre, H. (2014). Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Tidsskrift for Ungdomsforskning, 14(2), 28-51. https://utdanningsforskning.no/artikler/2014/heteronormativitet-i-kroppsovingsfaget/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
________________________________________________________________________________________________________
Litteratur tilhørende ulike bevegelsessjangre vil bli lagt fram ved oppstart emnet. Her er noen smakebiter for den som vil forberede seg:
1 ARTIKKEL FRA NETTSIDE:
Høgskolen på Vestlandet. (2022, februar). En veileder til trygg opplæring i, ved og på vann og bading i skolens regi (2. utg.). https://svommedyktig.no/globalassets/dokumenter/veileder2022.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
1 ARTIKKEL FRA ELEKTRONISK TIDSSKRIFT:
Rustad, H. (2017). Dans og kroppsøvingsfaget. Journal for Research in Art and Sports Education, 1(3), 61-74. https://doi.org/10.23865/jased.v1.576
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
3 BOK-KAPITLER som ligger i Canvas:
Gilchrist, P. & Wheaton, B. (2016). Lifestyle and adventure sports among youth. I K. Green & A. Smith (Red.), Routledge handbook of youth sport (s. 186-200). Routledge.
(Klarert via BOLK 05.06.23./Bibl. - AGG)
Olstad, B. H. (2021). Helse, miljø og sikkerhet i svømme- og livredningsopplæring. I E. G. Gjølme (Red.), Utendørs svømme- og livredningsopplæring (s. 97-121). Universitetsforlaget.
(Klarert via BOLK 05.06.23./Bibl. - AGG)
Wheaton, B. (2013). The cultural politics of lifestyle sports. Routledge.
Side 25-36.
(Klarert via BOLK 05.06.23./Bibl. - AGG)