FAF313 Fysisk aktivitet i psykisk helsevern (10 sp) 

(Physical activity and mental health )

Fakta om emnet

Emnekode
FAF313
Emnenavn
Fysisk aktivitet i psykisk helsevern
Studiepoeng
10 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Niels Feddersen

Kort om emnet

Emnet tar for seg fysisk aktivitet i psykisk helsearbeid. Studenten skal gjennom emnet utvikle forståelse for hva psykisk helse er, samt hvordan psykisk helse påvirker menneskers liv, og videre hvordan fysisk aktivitet kan brukes som ressurs i psykisk helsevern.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for ulike psykiske lidelser.
  • formidle forskningsgrunnlaget for bruk av fysisk aktivitet i psykisk helsevern.
  • planlegge og gjennomføre tilpasset fysisk aktivitet for brukergruppe innen psykisk helsevern.
  • reflektere kritisk om motivasjonelle og etiske utfordringer knyttet til bruk av fysisk aktivitet innen psykisk helsearbeid.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk arbeid og arbeid med teori. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer danner sammen med teori grunnlag for studentenes læring. Studentene skal presentere arbeider og erfaringer fra praksis for hverandre og gi hverandre tilbakemeldinger i plenum.

Arbeidskrav

80% oppmøte i undervisning.

100 % oppmøte på:

  • Arbeidskrav 1: Gjennomføre aktivitetsøkt.
  • Arbeidskrav 2: Muntlig framlegg.

Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gjennomføre muntlig eksamen.

Vurdering/eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter (A–F).

Kjernelitteratur

Utdrag fra 2 bøker:
Hagen, R. & Kennair, L. E. O. (Red). (2016). Psykiske lidelser. Gyldendal Akademiske.
Side 63-103, 177-197 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

Martinsen, E. W. (2018). Kropp og sinn: Fysisk aktivitet og psykisk helse (3. utg.). Fagbokforlaget.
Side 15-125 og 134-154 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

Utdrag fra 1 bok:
Ekeland, T.-J. (2021). Psykisk helsevern: En kunnskapsplattform (2021: 1). Erfaringsplatform.no. https://erfaringskompetanse.no/nettbutikken/psykisk-helsevern-en-kunnskapsplattform/
Side 5-88 skal leses.

21 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
For å lese artiklene når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.

Araújo, D., Brymer, E., Brito, H., Withagen, R. & Davids, K. (2019). The empowering variability of affordances of nature: Why do exercisers feel better after performing the same exercise in natural environments than in indoor environments? Psychology of Sport and Exercise, 42, 138-145. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.12.020

Bickley, J., Rogers, A., Bell, J., & Thombs, M. (2016). ‘Elephant spotting’: The importance of developing shared understanding to work more effectively with talented but challenging athletes. Sport & Exercise Psychology Review, 12(1), 4–10. https://rb.gy/eyybst

Caddick, N., Smith, B., & Phoenix, C. (2015). Male combat veterans’ narratives of PTSD, masculinity, and health. Sociology of Health & Illness, 37(1), 97–111. https://doi.org/10.1111/1467-9566.12183

Duesund, L., & Skårderud, F. (2003). Use the body and forget the body: Treating anorexia nervosa with adapted physical activity. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 8(1), 53-72. https://doi.org/10.1177/1359104503008001007

Farholm, A., Sørensen, M., & Halvari, H. (2017). Motivational factors associated with physical activity and quality of life in people with severe mental illness. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 31(4), 914–921. https://doi.org/10.1111/scs.12413
PDF-en ligger i Canvas, ikke tilgang via lenke.

Fasting, M. L., Høyem, J., Neresen, C. F., & Johansen, B. T. (2023). Friluftsliv og psykisk helsearbeid: Hvordan sosialt friluftsliv, bevegelsesglede og naturnærvær kan bidra til livsmestring. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 20(3), 174–186. https://doi.org/10.18261/tph.20.3.2

Flemmen, G., Unhjem, R. & Wang, E. (2014). High-intensity interval training in patients with substance use disorder. BioMed Research International, 1-8. http://doi.org/10.1155/2014/616935

Firth, J., Carney, R., Jerome, L., Elliott, R., French, P. & Yung, A. R. (2016). The effects and determinants of exercise participation in first-episode psychosis: a qualitative study. BMC Psychiatry, 16(1), 36. https://doi.org/10.1186/s12888-016-0751-7

Guttelvik, S., & Feddersen, N. B. (2023). A single-case study of experience of disordered eating influenced by a track and field talent development environment. Journal of Sport Psychology in Action, 1–11. https://doi.org/10.1080/21520704.2023.2170509

Halvorsen, K. (2008). Veier inn i og ut av ensomhet. Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, 5(3), 258–267. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3010-2008-03-07

Hummelvoll, J. K. & Severinsson, E. (2001). Coping with everyday reality: Mental health professionals’ reflections on the care provided in an acute psychiatric ward. Australian and New Zealand Journal of Mental Health Nursing, 10(3), 156-166. https://doi.org/10.1186/s12912-016-0126-x

Jackman, L., Fielden, A., & Pearson, S. (2017). Micro-skills of group formulations in care settings: Working with expressions of staff distress. Dementia, 16(4), 523–536. https://doi.org/10.1177/1471301215596495

Kolnes, L. J. & Rodriguez-Morales, L. (2016). The meaning of compulsive exercise in women with anorexia nervosa: An interpretative phenomenological analysis. Mental Health and Physical Activity, 10, 48-61. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2015.12.002

Rossen, B., & Elstad, T. A. (2021). Erfaringskonsulenters bidrag til faglige perspektiver og praksis hos fagutøvere i psykisk helsevern. Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, 18(1), 60–71. https://doi.org/10.18261/issn.1504-3010-2021-01-07

Sivertsen, B., Knudsen, A. K. S., Kirkøen, B., Skogen, J. C., Lagerstrøm, B. O., Lønning, K.-J., Kessler, R. C., & Reneflot, A. (2023). Prevalence of mental disorders among Norwegian college and university students: A population-based cross-sectional analysis. The Lancet Regional Health - Europe, 100732. https://doi.org/10.1016/j.lanepe.2023.100732

Stuewe-Portnoff, G. (1988). Loneliness: Lost in the landscape of meaning. Journal of Psychology, 122(6), 545–555. https://doi.org/10.1080/00223980.1988.9915529

Sørensen, M., Bentzen, M., & Farholm, A. (2021). Lessons learned from a physical activity intervention in psychiatric treatment: Patient, staff, and leader perspectives. Frontiers in Psychiatry, 11, 87. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.0008

Thorsen, K., & Clausen, S.-E. (2008). Funksjonshemning, ensomhet og depresjon: Hva betyr ensomhet for om personer med funksjonshemning opplever depresjon? Tidsskrift for Norsk psykologforening, 45(1). https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2008/01/funksjonshemning-ensomhet-og-depresjon-hva-betyr-ensomhet-om-personer-med

Unhjem, R., Flemmen, G., Hoff, J. & Wang, E. (2016). Maximal strength training as physical rehabilitation for patients with substance use disorder: A randomized controlled trial. BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation, 8(1), 7. https://www.springermedizin.de/maximal-strength-training-as-physical-rehabilitation-for-patient/10028186

von Soest, T., Kozák, M., Rodríguez-Cano, R., Fluit, D. H., Cortés-García, L., Ulset, V. S., Haghish, E. F., & Bakken, A. (2022). Adolescents’ psychosocial well-being one year after the outbreak of the COVID-19 pandemic in Norway. Nature Human Behaviour, 6(2), 217–228. https://doi.org/10.1038/s41562-021-01255-w

Woods, D., Breslin, G. & Hassan, D. (2017). A systematic review of the impact of sport-based interventions on the psychological well-being of people in prison. Mental Health and Physical Activity, 12, 50-61. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2017.02.003

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Feddersen, N. B., & Bentzen, M. (Red.). (2023). FAF313: Fysisk aktivitet i psykisk helsevern: Våren 2024 [Digitalt kompendium].

Referanserlista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Grue, L. (2016). Normalitet. Fagbokforlaget.
Side 103-141.

Hegna, K., Eriksen, I. M., Sletten, M. Å., Strandbu, Å. & Ødegård, G. (2017). Ungdom og psykisk helse - endringer og kontekstuelle forklaringer. I M. Bunting & G. Moshuus (Red.), Skolesamfunnet: Kompetansekrav og ungdomsfellesskap (s. 75-94). Cappelen Damm akademisk.

Hummelvold, J. K. (2012). Stykkevis og delt: Om menneskesyn, psykiatrisk sykepleie og behandling. I J. K. Hummelvold (Red.), Helt – ikke stykkevis og delt: Psykiatrisk psykepleie og psykisk helse (7. utg., s. 111-130). Gyldendal akademiske.

Smith, P. J. & Blumenthal, J. A. (2013). Exercise and physical activity in the prevention and treatment of depression. I P. Ekkekakis (Red.), Routledge handbook of physical activity and mental health (s. 145-160). Routledge.

Utschig, A. C., Otto, M. W., Powers, M. B. & Smits, J. A. J. (2013). The relationship between physical activity and anxiety and its disorders. I P. Ekkekakis (Red.), Routledge handbook of physical activity and mental health (s. 105-116). Routledge.