VIT401 Vitenskapsteori og forskningsetikk (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet gir en innføring i vitenskapsteoretiske og forskningsetiske problemstillinger knyttet til idrettsforskning. En rekke praktiske eksempler fra idrettsforskning blir brukt. Studentene skal utvikle vitenskapsteoretiske og forskningsetiske resonnement i forhold til egne idrettsfaglige interesser.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- gjøre rede for aktuelle vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsetiske normer og deres relevans for idrettsforskning
- drøfte på kritisk og systematisk vis aktuelle vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsetiske normer i egne idrettsfaglige interesseområder
- utøve kritisk og analytisk vitenskapelig og forskningsetisk refleksjon på avansert nivå
Læringsformer og aktiviteter
Felles forelesninger kombinert med studentarbeid individuelt og i grupper.
Arbeidskrav
Studentene skal gjennom kurset utvikle et essay der de drøfter aktuelle vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsetiske normer i egne idrettsfaglige interesseområde.
Vurdering/eksamen
En individuell oppgave i form av et essay. Bestått/ ikke bestått.
- Oppgaven tar på kritisk og systematisk vis opp vitenskapsteoretiske og forskningsetiske forhold knyttet til studentenes egne faglige interesser. Oppgaveformulering vil bli gitt i starten av emnet.
Format: Maks 2000 ord eksklusive referanser, 1.5 i linjeavstand.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
UTDRAG FRA 2 BØKER:
Chalmers, A. F. (2013). What is this thing called science? (4. utg.). McGraw-Hill.
Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne E-boka når du ikke er på NIH, må du være pålogget VPN: Klikk på denne lenken. (Kun 3 leserer samtidig / Forlaget bestemmer)
1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Loland, S. (Red.). (2023). VIT401: Vitenskapsteori: Høsten 2023 [Digitalt kompendium].
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendium, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Bondevik, H., & Rustad, L. (2006). Feministisk vitenskapskritikk og feministisk vitenskapsteori. I J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok (s. 77-92). Universitetsforlaget.
Føllesdal, D., & Walløe, L. (2002). Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi (7. utg.). Universitetsforl.
Side 46-81.
Gilje, N., & Grimen, H. (1993). Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi. Universitetsforlaget.
Side 106-174.
Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok (s. 121-135). Universitetsforlaget.
4 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Loland, S. (2000). Kroppssyn, idrett og mosjon. Tidsskrift for den Norske Legeforening, 120, 2919-2921.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Loland, S. & McNamee, M. (2016). Philosophical reflection on the mission of the European College of Sport Science: challenges and opportunities. European Journal of Sport Science, 17(1), 63-69. https://doi.org/10.1080/17461391.2016.1210238
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Newell, K. M. (2007). Kinesiology: Challenges of multiple agendas. Quest, 59(1),5-24. https://doi.org/10.1080/00336297.2007.10483532
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Renson, R. (1989). From physical education to kinanthropology: A quest for academic and professional identity. Quest, 41(3), 235-256. https://doi.org/10.1080/00336297.1989.10483973
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken.
1 NETTSIDE:
De nasjonale forskningsetiske komiteene (u.å.). Forskningsetiske komiteer. http://www.etikkom.no
* Denne finnes elektronisk: Klikk på denne lenken.
Disse sidene skal leses:
- Generelle forskningsetiske retningslinjer. Klikk på denne lenken.
- Innføring i forskningsetikk: Naturvitenskap og teknologi: Klikk på denne lenken.
- Innføring i forskningsetikk: Samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Klikk på denne lenken.
- Innføring i forskningsetikk: Medisin og helsefag: Klikk på denne lenken.
Anbefalt litteratur
1 BOK for naturvitenskapelig orienterte prosjekt:
Fjelland, R. (1999). Innføring i vitenskapsteori. Universitetsforlaget.
* Boka finnes elektronisk her: Klikk på denne lenken.
1 BOK for helsefaglig orienterte prosjekt:
Laake P., Olsen B. R. & Benestad, H. B. (2008). Forskning i medisin og biofag (2. utg.). Gyldendal akademisk.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA.
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
1 BOK for samfunnsvitenskapelig og humanistisk orienterte prosjekt:
Gilje, N. & Grimen, H. (1993). Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi. Universitetsforlaget.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
1 BOK for idrettsforskning spesielt:
McNamee, M. (Red.) (2005). Philosophy and the sciences of exercise, health and sport: Critical perspectives on research methods. Routledge.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
(Kun 1 leser ad gangen. Forlaget bestemmer.)