MA475 Prosjektdesign i arbeidslivet (20 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet er et prosjektbasert arbeid med idrett- og bevegelsesfaglige problemstillinger i samarbeid med en ekstern partner. Studentene vil forberedes til å anvende sine teoretiske og metodologiske kunnskaper og ferdigheter på praktiske problemstillinger ute i samfunn- og arbeidslivet. Prosjektarbeidet følges opp av en faglig veileder fra Norges idrettshøgskole. Emnet skal fremme nysgjerrighet rundt fagets bidrag til samfunnets behov og utfordre studentene til å bruke innovative tilnærminger.
Studentene skal ta utgangspunkt i en idretts- og bevegelsesfaglig problemstilling og arbeide innovativt og løsningsorientert med analyse av denne.
Studenten skal så gjennom prosjektarbeid opparbeide seg en forståelse av hvordan valg av metode og teori kan bidra til å finne løsningen på den konkrete problemstillingen. I emnet skal studentene utvikle kompetansene sine i problemorientert prosjektarbeid og på en kritisk måte kunne reflektere over arbeidsprosessen og resultat.
Emnet er tilpasset studenter på studieretningene Kultur og samfunn, Idrettspedagogikk, Sport Management, Idrett og trenerrollen og Idrettspsykologi. Kjernelitteraturen består av et utvalg med felles litteratur samt tekster innenfor studentens studieretning.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- redegjøre om projektdesign og -løsning, formidling og administrasjon
- redegjøre om innovasjon og kunnskapstriangelet
- designe og framlegge en løsningsorientert analyse
- samarbeide med en ekstern partner
- håndtere gruppeprosesser og konflikthåndtering
- formidle prosjekter til fagfeller og eksterne
- anvende analyseverktør fra fagområder innen idrett- og bevegelseskultur i utviklingsprosjekter hos eksterne partnere
- velge relevante humanistiske og samfunnsvitenskapelige teorier og metoder, og anvende disse til problemløsning hos/med en ekstern partner.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres i prosjektgrupper bestående av studenter som for veiledning av fagansatte innen sin studieretning. Emnet har også en forelesningsrekke som tar for seg innovasjonstenkning, gruppeprosesser, prosjektdesign, litteratursøk og formidling, alt rettet mot praktisk anvendelse av kompetansen.
Veiledningstimer gjennomføres gruppevis med obligatorisk oppmøte. Hver gruppe består av minimalt 3 og maksimalt 5 studenter. Forelesninger, studentpresentasjoner og plenumsdiskusjoner er felles for alle emnets studenter.
Arbeidskrav
For å gå opp til eksamen må alle obligatoriske øvelser som tildeles gjennom emnet være godkjent.
Vurdering/eksamen
- Skriftlig gruppeoppgave i form av en prosjektrapport. Bestått/ ikke bestått.
- Rapporten skal være på maksimalt 25 sider for grupper på 3 eller 4 studenter og maksimalt 35 sider for grupper på 5.
- Vedlegg notater om arbeidsprosess.
- Muntlig presentasjon i grupper. Gradert karakter A-F.
Kjernelitteratur
2 bøker:
Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2020). Prosjektarbeid: En veiledning for studenter (5. utg). Fagbokforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.
Holgaard, J. E., Ryberg, T., Stegeager, N., Stentoft, D., & Thomassen, A. O. (2021). An introduction to problem-based learning in higher education. Samfundslitteratur. Boka kan lånes fra biblioteket.
1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Tjønndal, A. (2017). Sport innovation: Developing a typology. European Journal for Sport and Society, 14(4), 291-310.
https://doi.org/10.1080/16138171.2017.1421504
NB! For å lese artikkelen når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.
1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Thing, L. F. (Red.). (2024). MA475: Prosjektdesign i arbeidslivet: Våren 2024 [Digitalt kompendium].
Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stilen, 7. utg.:
Agergaard, S. & Thing, L. F. (2015). Innovation, evidens og prosjektdesign: At udvikle et idrætsprojekt. I L. F. Thing & L. S. Ottesen (Red.), Metoder i idræts- og fysioterapiforskning (2. utg., 68-83). Munksgaard; Gyldendal.
Darsø, L. (2011). Innovationspædagogik: Kunsten at fremelske innovationskompetence. Samfundslitteratur.
Side 11-23 og 97-111.
Ridley, D. (2012). The literature review: A step-by-step guide for students (2. utg.). Sage.
Side 98-117.
Ronglan, L. T. (2015). Idrætsforskerens engagement: Om hvordan man arbejder sig "ind og ud af feltet". I L. F. Thing & L. S. Ottesen (Red.), Metoder i idræts- og fysioterapiforskning (2. utg., 50-67). Munksgaard; Gyldendal.