KRØ101 Læreplanarbeid og vurdering i kroppsøving (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet gir innføring i læreplananalyse, baklengsplanlegging og kunnskap om ulike vurderingsformer, og hvordan dette kan bidra til å engasjere elever og fremme læring og utvikling hos alle barn og unge. Utfordringer og muligheter i kroppsøving og med fysisk aktivitet i skolen belyses gjennom praktisk arbeid med å planlegge og drøfte undervisning og vurdering. Utgangspunktet er gjeldende lovverk, nasjonale styringsdokumenter, fagdidaktisk litteratur og innsikt i at elever og elevgrupper er forskjellige.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- gjøre rede for kroppsøvingsfagets utvikling og legitimering, læreplaner, gjeldende lovverk og styringsdokumenter
- drøfte tilpasset opplæring og betydning av elevers ulike forutsetninger, kjønn, sosial bakgrunn, etnisitet, evne og funksjonsnivå ved planlegging, undervisning, vurdering og læring i kroppsøving.
- vise kjennskap til ulike planleggingsmodeller med relevans for kroppsøving
- analysere gjeldende læreplaner og bruke disse til planlegging for undervisning og læring i kroppsøving
- gjøre rede for bestemmelsene for vurdering, formulere kjennetegn og vurdere elevers måloppnåelse i kroppsøving
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er nettbasert og består av digitale forelesninger, oppgaver, tekster og andre læringsressurser som kan gjennomføres når det passer studenten. Arbeidet med emnet inkluderer planlegging og utprøving av undervisningsopplegg. Faglig interaksjon og tilbakemeldinger mellom studentene er vesentlig for læringsutbyttet. Selv om emnet foregår hundre prosent på nett, oppfordres studentene til å opprette digitale kollokviegrupper.
Arbeidskrav
- Delta i diskusjonsforum på Canvas med minst to faglige innlegg etter gitte kriterier.
- En skriftlig innleveringsoppgave og medstudentvurdering til to medstudenters oppgaver.
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
Skriftlig individuell hjemmeeksamen: 3 dager. Bestått/ ikke bestått.
Kjernelitteratur
2 BØKER:
Evensen, K. (2020). Vurdering i kroppsøving (2. utg.). Universitetsforlaget.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
Øyvind, F. S., & Rugseth, G. (Red.). (2021). Inkluderende kroppsøving (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
1 NOTAT:
By, I-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997 [Notat]. Norges idrettshøgskole.
* PDF-en ligger i Canvas.
6 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Borgen, J. S., & Engelsrud, G. (2020). Språkbruk om kroppsøving: Et kritisk blikk på ny læreplan i Fagfornyelsen (LK20). Acta Didactica Norden, 14(1), 1-19. https://doi.org/10.5617/adno.8099
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Gurholt, K. P., & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 91, 447-479. https://www.idunn.no/npt/2007/06/reformpedagogikkens_innpass_i_kroppsovingsfaget
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Leirhaug, P. E., & Annerstedt, C. (2016). Assessing with new eyes? Assessment for learning in Norwegian physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(6), 616-631. https://doi.org/10.1080/17408989.2015.1095871
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne artikkelen når du ikke er på NIH, må du være påloggert VPN-klienten: Klikk på denne lenken.
Løndal, K., Borgen, J. S., Moen, K. M., Hallås, B. O., & Gjølme, E. G. (2021). Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Journal for Research in Arts and Sports Education, 5(3), 1–33. http://doi.org/10.23865/jased.v5.3100
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Ommundsen, Y. (2013). Fysisk-motorisk ferdighet gjennom kroppsøving – et viktig bidrag til elevenes allmenndanning og læring i skolen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 97(2), 155-166. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2013-02-07
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Penney, D., Brooker, R., Hay, P. & Gillespie, L. (2009). Curriculum, pedagogy and assessment: Three message systems of schooling and dimensions of quality physical education. Sport, Education and Society, 14(4), 421-442. https://doi.org/10.1080/13573320903217125
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne artikkelen når du ikke er på NIH, må du være påloggert VPN-klienten: Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM - som ligger i Canvas:
Leirhaug, P. E. (Red.). (2023). KRØ101: Læreplanarbeid og vurdering i kroppsøving: Høsten 20223 [Digitalt kompendium].
Innholdet (referanselista) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA, 7. utg.:
Engelsen, B. U. (2015). Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor: Skrevet mot LK06: Læreplan for kunnskapsløftet (7. utg.). Gyldendal akademisk.
Side 217-256.
Engvik, G. (2016). Vurdering for læring i kroppsøving. I H. Fjørtoft & L. V. Sandvik (Red.), Vurderingskompetanse i skolen (s. 190-210). Universitetsforlaget.
Fjørtoft, H. (2016). Effektiv planlegging og vurdering: Læring med mål og kriterier i skolen (2. utg.). Fagbokforlaget.
Side 63-77.
Wiggins, G. & McTighe, J. (2005). Understanding by design (2. utg.). ASCD.
Side 13-34.