TI204 Fotballpsykologi (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet skal gi studentene kunnskap om og forståelse av hvordan psykologiske teorier, modeller og prinsipper kan anvendes spesifikt for prestasjonsutvikling i fotball.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- forstå sentrale empiriske funn fra psykologiske studier med spillere, lag og trenere i fotball.
- gjøre rede for fremragende praksis fra ledende internasjonale og nasjonale miljøer på psykologi anvendt i fotball.
- analysere en fotballkamp fra et psykologisk perspektiv, og effektivt kommunisere slike analyser gjennom bilder/video.
- anvende kunnskap om psykologi i praksis med spillere, lag og trenere i fotball.
Læringsformer og aktiviteter
Forberedelse og deltakelse i forelesningstimer.
Arbeidskrav
Det kreves aktiv deltagelse i undervisningen, og godkjent på alle fortløpende gruppeinnleveringer.
Arbeidskravet må være godkjent før skriftlig eksamen.
Vurdering/eksamen
Studentene vurderes på to måter, som hver teller 50 % av total karakter i emnet.
- Mappe: Studentene deles inn i mindre grupper, og skal gjøre en psykologisk analyse av spillerne på et av lagene i én fotballkamp, og presentere dette i en kort videobasert presentasjon samt i en skriftlig rapport (1500-2000 ord). Det gis en samlet gradert karakter (A-F).
- Skriftlig 1 time skoleeksamen. Ingen hjelpemidler tillatt. Det gis gradert karakter (A-F).
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
1 bok:
Kommunikasjon:
Nesti, M. (2010). Psychology in football: Working with elite and professional players. Routledge. Boka kan lånes fra biblioteket.
1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (PDF):
Jordet, G. (Red.). (2023). TI204: Fotballpsykologi: Våren 2024 [Digitalt kompendium].
Referanselista (innholdet) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Fotballpsykologi: Introduksjon
Jordet, G. (2016). Psychology of elite soccer performance. I T. Strudwick (Red.), Soccer Science (s. 367-388). Human Kinetics.
Fotballpsykologi: Filosofi
Jordet, G. (2019). Working with psychology in professional football. I D. Collins, A. Cruickshank & G. Jordet (Red.), Routledge Handbook of elite sport performance (s. 114-132). Routledge.
Jordet, G. & Pepping, G. J. (2019). Flipping sport psychology: Theory into practice: A context-and behavior-centered approach. I M. Cappuccio (Red.), Handbook of embodied cognition and sport psychology (s. 75-98). MIT Press.
Straffespark
Furley, P., Dicks, M. & Jordet, G. (2020). The psychology of penalty kicks: The influence of emotions on penalty taker and goalkeeper performance. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 29-43). Routledge.
Motgang
Tranaeus, U., Ivarsson, A. & Johnson, U. (2018). Stress and injuries in elite sport. I R. Fuchs & M. Gerber (Red.), Handbuch Stressregulation und Sport (s. 451-466). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-49322-9_22
Kommunikasjon
Jordet, G., & Toering, T. T. (2021). Psychological characteristics of elite performance and development. I A. M. Williams, B. Drust & P. Ford (Red.), Science and soccer: Developing elite performers (4. utg., s. 111-123). Routledge.
Slater, M. J., Steffens, N. K., Fransen, K., & Haslam, S. A. (2020). Developing effective on- and off-field leadership in elite soccer: The social identity approach. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 60-73). Routledge.
Kultur
Daley, C., Wei Ong, C., McGregor, P. (2020). Applied psychology in academy soccer settings: A systems-led approach. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 172-188). Routledge.
Jordet, G. & Giske, R. (2022). High performing cultures. I D. Collins & A. Cruickshank (Red.), Sport psychology essentials (s. 183-197). Human Kinetics.
Presisjon
Williams, A. M., Thomas, J. L., Jordet, G. & Ford, P. R. (2021). Anticipation and decision-making. I A. M. Williams, B. Drust & P. Ford (Red.), Science and soccer: Developing elite performers (4. utg., s. 124-140). Routledge.
17 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
For å lese artiklene når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.
Fotballpsykologi: Introduksjon
Ivarsson, A., Kilhage-Persson, A., Martindale, R., Priestley, D., Huijgen, B., Ardern, C., & McCall, A. (2020). Psychological factors and future performance of football players: A systematic review with meta-analysis. Journal of Science and Medicine in Sport, 23, 415-442. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2019.10.021
Fotballpsykologi: Filosofi
Gilbourne, D. & Richardson, D. (2006). Tales from the field: Personal reflections on the provision of psychological support in professional soccer. Psychology of Sport & Exercise, 7(3), 325-339. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.04.004
Persepsjon
Jordet, G., Aksum, K. M., Pedersen, D. N., Walvekar, A., Trivedi, A., McCall, A., Ivarsson, A. & Priestley, D. (2020). Scanning, contextual factors, and association with performance in English Premier League footballers: An investigation across a season. Frontiers in Psychology, 11, 2399. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.553813
Kognitiv prestasjon
Beavan, A., Spielman, J., & Mayer, J. (2019). Taking the first steps toward integrating testing and training cognitive abilities within high-performance athletes: Insights from a professional German Football Club. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02773
Beavan, A., Spielmann, J., Mayer, J., Skorski, S., Meyer, T. & Fransen, J. (2020). The rise and fall of executive functions in high-level football players. Psychology of Sport & Exercise, 49. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101677
Motivasjon
Hornig, M., Aust, F. & Gülich, A. (2016). Practice and play in the development of German top-level professional football players. European Journal of Sport Science, 16(1), 96-105. https://doi.org/10.1080/17461391.2014.982204
Toering, T. & Jordet, G. (2015). Self-control in professional soccer players. Journal of Applied Sport Psychology, 27(3), 335-350. https://doi.org/10.1080/10413200.2015.1010047
Selvtillit
Thomas, O., Thrower, S. N., Lane, A., & Thomas, J. (2019). Types, sources, and debilitating factors of sport confidence in elite early adolescent academy soccer players. Journal of Applied Sport Psychology, 33(2), 192-217. https://doi.org/10.1080/10413200.2019.1630863
Furley, P. (2021). The nature and culture of nonverbal behavior in sport: Theory, methodology, and review of the literature. International Review of Sport and Exercise Psychology. https://doi.org/10.1080/1750984X.2021.1894594
Press
Redwood-Brown, A. J., Sunderland, C. A., Minniti, A. M. & O'Donoghue, P. G. (2018). Perceptions of psychological momentum of elite soccer players. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(6), 590-606. https://doi.org/10.1080/1612197X.2017.1313295
Harris, D. J., Vine, S. J., Eysenck, M. W. & Wilson, M. R. (2021). Psychological pressure and compounded errors during elite-level tennis. Psychology of Sport & Exercise, 56. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.101987
Straffespark
Jordet, G. & Hartman, E. (2008). Avoidance motivation and choking under pressure in soccer penalty shootouts. Journal of Sport & Exercise Psychology, 30(4), 450-457. https://doi.org/10.1123/jsep.30.4.450
Motgang
Pollard, R., & Gomez, M. A. (2014). Components of home advantage in 157 national soccer leagues worldwide. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 12(3), 218-233.
PDF-en ligger i Canvas, ikke tilgang via lenke.
Læring og utvikling
Gledhill, A., Harwood, C. & Forsdyke, D. (2017). Psychosocial factors associated with talent development in football: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 31, 93-112. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2017.04.002
Mills, A., Butt, J., Maynard, I. & Harwood, C. (2012). Identifying factors perceived to influence the development of elite youth football academy players. Journal of Sports Sciences, 30(15), 1593-1604. https://doi.org/10.1080/02640414.2012.710753
Taylor, J. & Collins, D. (2019). Shoulda, coulda, didnae: Why don’t high-potential players make it? The Sport Psychologist, 33(2), 85-96. https://doi.org/10.1123/tsp.2017-0153