LKI226 Idrett, helse og samfunn (10 sp) 

(Sports, health and society )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI226
Emnenavn
Idrett, helse og samfunn
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Aage Radmann

Kort om emnet

Emnet fokuserer på idrett (forstått bredt) og helse i et human- og samfunnsvitenskapelig perspektiv. Undervisningen vil legge vekt på kroppslig og bevegelsesmessig sosialisering og dannelse både i kroppsøving, idrettsfag og idrett i barne- og ungdomskulturer.Emnet stimulerer til kritisk refleksjon omkring idrett og skole, og omkring forståelser av helse i det moderne samfunnet. Emnet er sammensatt av to hovedretninger: idrett og samfunn og helse og samfunnI første del avklares og drøftes idrettens verdigrunnlag, organisering og utvikling. Her belyses historiske og filosofiske perspektiver på skole og idrett, og på kropp, samfunn og dannelse. Delemnet drøfter idrett i et miljø- og bærekraftperspektiv og tematiserer det utvidede idrettsbegrepet gjennom cases fra ulike kropps- og bevegelseskulturer i samfunnet (breddeidrett, toppidrett, selvorganisert idrett, fitnesskulturer, friluftsliv, m.fl.).I andre del avklares bio-medisinske, psykologiske og sosiologiske forståelser av kropp og helse. Disse forståelsene ligger til grunn for kritisk refleksjon og drøfting rundt aktuelle tema som f.eks. forholdet mellom fysisk aktivitet og helse, sosial ulikhet i helse, kroppssyn og kroppspress, psykisk helse og livsmestring, teknologi og medier, og kropp og kjønn.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for forståelser av kropp og helse
  • gjøre rede for idrettens verdigrunnlag, organisering og utvikling
  • analysere praktiske problemstillinger av relevans for kroppsøving og idrettsfag ved hjelp av de ulike teoretiske perspektivene
  • reflektere kritisk over kropps- og helseforståelser i kroppsøving, idrettsfag og idrett i barne- og ungdomskulturer
  • drøfte idretts- og bevegelseskulturer i et miljø- og bærekraftperspektiv
  • drøfte kropp og helse i et dannelsesperspektiv.
  • anvende kunnskap om idrett og helse i en etisk, faglig informert og ansvarlig undervisning i kroppsøving og idrettsfag.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet veksler mellom forelesninger, seminarer og studentaktive arbeidsmåter med fokus på både teoretiske og praksisnære problemstillinger. En del av emnet er organisert som gruppearbeid hvor studentene skal jobbe selvstendig med en case knyttet til en relevant og aktuell problemstilling innen idrett og helse i dagens samfunn. Problemstilling skal være rettet mot kroppsøving eller idrettsfag. Her skal studentene selv utvikle problemstillinger og gjøre selvstendige litteratursøk. 

Arbeidskrav

  • 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
  • 2 mappeoppgaver.

Arbeidskravene skal være godkjent for å gå opp til gruppeeksamen.

Vurdering/eksamen

Gruppeeksamen. Bestått/ ikke bestått.

  • 4-5 studenter velger og analyserer en relevant case. Gruppene deles inn i samarbeid med emneansvarlig.
  • Oppgaven skal maksimalt ha 7000 ord og leveres samlet for gruppen.

Kjernelitteratur

TEMA 1, HELSE OG SAMFUNN:
1 BOK:
Mæland, J. G. (2009). Hva er helse? (Hva er; 29). Universitetsforlaget.
* Boka kan lånes fra biblioteketORIA

1 KAPITTEL FRA 1 E-BOK:
Borge, J. S., Rugseth, G. & Bjorbækmo, W. S. (2021). 
Children at risk’ in public health policy: What is at risk? I E. E. Ødegaard & J. S. Borgen (Red.), Childhood cultures in transformation30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability (s. 178–196). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004445666_009
* Kapitlet finnes online her: Klikk på denne lenken.

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som ligger i Canvas:
Radmann, Aa. (Red.). (2023). LKI226: Helse og samfunn: Høsten 2023 [Digitalt kompendium].
* PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (referanselista) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Antonovsky, A. (2012). Helsens mysterium: Den salutogene modellen (A. Sjøbu, Overs.). Gyldendal akademisk.
Side 38-54.

Hegna, K., Eriksen, I. M., Sletten, M. Å., Strandbu, Å. & Ødegård, G. (2017). Ungdom og psykisk helse - endringer og kontekstuelle forklaringer. I M. Bunting & G. Moshuus (Red.), Skolesamfunnet: Kompetansekrav og ungdomsfellesskap (s. 75-94). Cappelen Damm akademisk.

Lindström, B., & Eriksson, M. (2015). Haikerens guide til Salutogenese: Helsefremmende arbeid i et salutogent perspektiv (A. Sjøbu, Overs.). Gyldendal akademisk.
Side 14-16 og 17-26.

Rugset, G. (2015). Ett kroppsøvingfag: Mangfoldige kropper. I Ø. F. Standal & G. Rugseth (Red.), Inkluderende kroppsøving (s. 79-95). Cappelen Damm akademisk.

10 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du logge deg på hjemmerfa via VPN: Klikk på denne lenken.

Aasland, E., Walseth, K. & Engelsrud, G. (2017). The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(5), 490-501. https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1268590
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Alfrey, L., Cale, L. & A. Webb, L. (2012). Physical education teachers' continuing professional development in health-related exercise. Physical Education and Sport Pedagogy17(5), 477-491. https://doi.org/10.1080/17408989.2011.594429
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Armour, K. & Harris, J. (2013). Making the case for developing new PE-for-health pedagogies. Quest, 65(2), 201-219. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.773531
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Harris, J., Cale, L., Duncombe, R. & Musson, H. (2016). Young people´s knowledge and understanding of health, fitness and physical activity: Issues, divides and dilemmas. Sport, education and society, 23(5), 1-14. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1228047
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Moen, K. M. & Rugseth, G. (2018). Perspektiver på kropp i kroppsøvingsfaget i skolen og i faglærerutdanningen i kroppsøving. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(1). https://doi.org/10.23865/jased.v2.1052
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mong, H. H. & Standal, Ø. F. (2019). Didactics of health in physical education: A review of literature, Physical Education and Sport Pedagogy, 24(5), 506-518. https://doi.org/10.1080/17408989.2019.1631270
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mong, H. H. (2019). “I kroppsøving så tenker jeg nok mest på det fysiske»: En studie om kroppsøvingslæreres forståelse og undervisning om helse i faget. Jornal for Research in Arts and Sport Education, 3(2), 34-45. https://doi.org/10.23865/jased.v3.1463
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Nordtug, B. & Engelsrud, G. (2016). Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter: Kunnskap og helse. Tidsskrift for kjønnsforskning, 40(3-4), 151-168. https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2016-03-04-02
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2008). Exploring the relation between physical activity and health a salutogenic approach to physical education. Sport, Education and Society, 13(3), 267-283. https://doi.org/10.1080/13573320802200594
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2018). Healthying physical education: On the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 1-15. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1539705
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

TEMA 2, KULTUR OG IDRETT:
UTDRAG FRA 1 BOK:
Hedenborg.S. (Red.). (2016). Idrottsvetenskap: En introduktion. Studentlitteratur.
Side 67-113, 145-165, 193-211 og 301-317 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som ligger i Canvas:
Radmann, Aa. (Red.). (2023). LKI226: Kultur og idrett: Høsten 2023 [Digitalt kompendium].
* PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (referanselista) til det Digitale kompemdiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Dowling, F. (2016). De idrettsflinkes arena: Ungdoms fortellinger fra kroppsøvingsfaget med blikk på sosial klasse. I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu (Red.), Ungdom og idrett (s. 249-269). Cappelen Damm akademisk.

Seippel, Ø. (2016). Sprek, vakker og kjedlig? Trening og mening blant ungdom: 1985-2013. I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu (Red.), Ungdom og idrett (93-113). Cappelen Damm akademisk.

Seippel, Ø., Sisjord, M. K., Strandbu, Å. (2016). Innledning. I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu (Red.), Ungdom og idrett (s. 13-31). Cappelen Damm akademisk.

3 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Radmann, Aa., Hedenborg, S. & Broms, L . (2021). Social media Iifluencers in equestrian sport. Frontiers in Sports and Active Living. Sport, Leisure and Tourism. https://doi.org/10.3389/fspor.2021.669026
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rudd J. R., Woods, C., Correia, V., Seifert, L. & Davids, K. (2021). An ecological dynamics conceptualisation of physical ‘education’: Where we have been and where we could go next. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(3), 293-306. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1886271
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For åpne denne når du ikke er på NIH, må du være pålogget VPN: Klikk på denne lenken.

Woods, C,T., Araújo, D., Davids, K. & Rudd, J,R. (2021). From a technology that replaces human perception–action to one that Eepands it: Some critiques of current technology use in sport.  Sports Med - Open 7, 76. https://doi.org/10.1186/s40798-021-00366-y
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

REFERANSELITTERATUR:
2 BØKER:
Hanstad, D. V., Sandvik, M. R., & Strittmatter, A-M. (2021) Idrett og bærekraft: Perspektiver på miljø- og samfunnsansvar i idrettens organisasjoner. Fagbokforlaget.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA

Loland, S. (2015). Idrettsetikk. Akilles.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.

UTDRAG FRA 2 BØKER:
Goksøyr, M. (2022). Historien om norsk idrett (2. utg.). Abstrakt.
Kapittel skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA

Hanstad, D. V. (2019). Organisasjons og lederskap i idrett. Fagbokforlaget.
Kapittel: 1, 2, 3, 4, 5 og 6:
*Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA