SPM352 Idrett og kommunikasjon (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Målet med emnet er at studenten skal få kunnskap om kommunikasjonsvirksomhet som er relevant innenfor idrettsfeltet. Vi kommer inn på kommunikasjon i ulike former, og skal se hvordan ulike organisasjonsledd i idretten bygger opp sine kommunikasjonsstrategier, og hvilke kommunikasjonsplattformer de bruker for ulike grupper. Emnet er heldigitalt og består av tre moduler:
- Kommunikasjon og digitalisering
- Kommunikasjonsstrategier i idrett
- Kommunikasjon i krise
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- gjøre rede for sentrale begreper innenfor kommunikasjon og digitalisering
- reflektere over måten ulike aktører i idretten bygger opp kommunikasjonsstrategi
- forstå og anvende krisekommunikasjon
- anvende ulike medier til formidling i ulike kanaler
Læringsformer og aktiviteter
Nettbasert undervisning fordelt på tre moduler. Modulene består av tekst og filmer som også inkluderer quiz og oppspill til refleksjon.
Selv om dette er et emne som foregår hundre prosent på nett oppfordres studentene til å opprette kollokviegrupper
Arbeidskrav
Studenten skal levere tre arbeidskrav. Alle må være godkjente for å levere eksamen.
Vurdering/eksamen
Eksamensoppgaven utleveres ved semesterstart og består av en videoinnlevering. Gradert karakter A-F.
- Oppgaven vil omhandle oppgitte elementer som skal inngå i en kommunikasjonsstrategi for et organisasjonsledd i idretten.
Oppgaver som innleveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
1 bok-kapittel (1 PDF):
Hanstad, D. V. & Hansen, P Ø. (2024). Ledelse i idrett: Fra styrerom til treningsfelt.
Kap. 7
1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Hanstad, D. V. (Red.). (2023). SPM352: Idrett og kommunikasjon: Våren 2024 [Digitalt kompendium].
Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Brataas, K. (2019). Krisekommunikasjon: Hva vi har lært av store katastrofer. Universitetsforlaget.
Side 92-134.
Bakken, T., & Brinkmann, J. (2022). Krise, risiko og uvisshet. Cappelen Damm akademisk.
Side 169-179.
Dahlen, Ø. P., & Skarpen, T. E. (2020). Bedre PR og kommunikasjon: En praktisk håndbok. Cappelen Damm akademisk
Side 13-43.
Falkheimer, J., & Heide, M. (2019). Prinsipper for kommunikasjon. I P. S. Brønn & J. K. Arnulf (Red.), Kommunikasjon for ledere og organisasjoner (s. 27-49). Fagbokforlaget.
Kristiansen, E., Boe, O. & Dille, T. (2022). Beredskap og sikkerhet i idretten. Fagbokforlaget.
Side 144-165.
1 bok-kapittel fra e-bok:
Kristiansen, E., Dille, T., & Day, S. (2023). Krisekommunikasjon under en pandemi. I T. Dille, E. Kristiansen, & O. Boe (Red.), Eventer i en beredskapskontekst (s. 18-36). Universitetsforlaget. https://doi.org/doi:10.18261/9788215054599-23-02
1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Pettersen, I. J., & Solstad, E. (2020). Kan vi lede via sosiale medier? Praktisk Økonomi & Finans, 36(3), 210-225. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2871-2020-03-05
NB! For å lese artikkelen når du ikke er på NIH, må du logge på VPN-klienten.
Anbefalt litteratur
1 bok:
Holtskog, V. (2021). Digital formidling som funker. Universitetsforlaget.
Det er oppgitt mange lenker i modulene