FRI100 Nærfriluftsliv (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet er en innføring i friluftslivsfaget med fokus på friluftsliv i nærmiljøet. Friluftsliv som sosialt fenomen og aktivitetsområde utforskes, erfares og oppleves. Kulturhistoriske perspektiver og samtidsforståelse gir studentene innsikt i friluftslivets egenart. Studenten vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å utøve friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på overskudd, naturopplevelse og sporløs ferdsel. Emnet har et stedsbasert didaktisk perspektiv og gir innføring i hvordan legge til rette for læring og opplevelse i friluftsliv. Videre vektlegges studentenes evne til å vurdere og utvikle egne friluftslivsfaglige kunnskaper.
Deler av undervisningen gjennomføres ute på turer i nærmiljøet (skog, kyst og urbane miljøer) gjennom hele året. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. Dette blir nærmere spesifisert i undervisningen.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- planlegge og gjennomføre turer i nærmiljøet med vekt på overskudd, naturopplevelse og sporløs ferdsel
- ha grunnleggende forståelse for stedsbasert læring og opplevelser
- drøfte hvordan friluftsliv kan være kilde til læring, opplevelse, livskvalitet og bærekraft
- arbeide selvstendig og sammen med andre i planlegging og gjennomføring av friluftsliv i nærmiljøet
- vurdere og videreutvikle egne friluftslivsfaglige kunnskaper
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnet legges til rette gjennom praktiske opplegg ute, forelesninger, gruppeoppgaver og e-læringsverktøyet Canvas. Deler av undervisningen gjennomføres ute der studentene får erfaring med friluftsliv i nærmiljøet, i skogen og ved kysten. Flere utendørs opplegg er dagbasert. I tillegg inngår undervisning ute av flere døgns varighet, totalt ca. 8 døgn. Undervisningen foregår i NIHs naturnære omgivelser som består av skog, kyst og urbane miljøer.
I tillegg legges det opp til studentstyrt læring gjennom planlegging og gjennomføring av egentrening og turer. Studentene skal både i høst- og vårsemesteret utarbeide en plan for egen læring og gjennomføre og vurdere denne. Praktiske erfaringer, observasjoner og selvstendig fordypning i kjernelitteratur blir utgangspunkt for diskusjon, refleksjon og studentframlegg.
I emnet inkluderes dagskurs Førstehjelp for friluftsliv etter standarden til Norsk Fjellsportforum (NF).
Arbeidskrav
For å få vurdering i emnet kreves
- 80 % oppmøte på forelesninger / undervisningsaktivitet og 100 % oppmøte på forarbeid, gjennomføring og etterarbeid av turaktivitet / praktisk undervisning.
- Rapport fra 4 mikroeventyr (gruppeoppgaver)
- Aktiv og konstruktiv deltakelse knyttet til turaktivitet og praksis. Dette gjelder forarbeid, gjennomføring og etterarbeid. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.
- I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom eller lignende vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/ læringsarbeid.
Vurdering/eksamen
- Mappevurdering basert på seks arbeider som alle vurderes til bestått/ ikke bestått. Alle arbeidene må være bestått for å bestå emnet.
- En plan og en rapport for egen utvikling høst (individuelle oppgaver)
- En plan og en rapport for egen utvikling vinter (individuelle oppgaver)
- Turplan høst og vår (gruppeoppgaver)
- Dagskurs førstehjelp for friluftsliv. Bestått/ ikke bestått.
Kjernelitteratur
Utdrag fra 3 bøker:
Mytting, I. & Bischoff, A. (2018). Friluftsliv (3. utg.). Gyldendal undervisning.
Kap. 1-10 og 13-15 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
Fasting, M. L. (2017). Barns utelek. Universitetsforlaget.
Side 45-64 og 75-88 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
Fuske, L., Bruland, Ø. S., Lund, B. M., Halvorsen, D., Rostrup, M., Mathiisen, T. M., Pettersen, F. O., Sætren, T., Toverud, K. C., & Norsk tindeklub. (2019). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde- og reisemedisin (3. rev. utg.). Fri flyt.
Sidene 15, 36, 42, 49, 50, 55, 113 og 221 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
3 artikler:
Bø, S. (2020). «Friluftsparadokset – vi elsker naturen, men elsker naturen oss?» https://www.stf.no/artikler/meninger/20648-friluftsparadokset-vi-elsker-naturen-men-elsker-naturen-oss/
Høyem, J. (2004). Egen utviklingsplan og refleksjonsnotater: Verktøy for selvstyrt læring i friluftslivsfaget. Kroppsøving, 54(6), 16-18.
PDF i Canvas.
Sinnes, A. T. & Straume, I. S. (2017). Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet og dybdelæring: Fra big ideas til store spørsmål. Acta Didactica Norge, 11(3), 1-22. https://doi.org/10.5617/adno.4698
1 brosjyre
Norsk Resuscitasjonsråd. (2021). Hjerte-lungeredning til voksne (HLR). https://nrr.org/component/spsimpleportfolio/item/3-hlr-med-hjertestarter?Itemid=0
1 e-bok:
FeedbackFruits (2021). Feedback for learning: A comprehensive guide. https://meeting.feedbackfruits.com/hubfs/Ebook_Feedback_for_Learning.pdf
1 lov:
Friluftsloven. (1957). Lov om friluftslivet (LOV-2020-06-19-85). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16
1 podkastepisode:
Tursommer. (2020, juni). Sporlaust på tur. [Audio podkastepisode]. https://inspirasjon.ut.no/hengekoye-norgesferie-naertur/tursommer-sporlaust-pa-tur/104091
1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Høyem, J. (Red.). (2023). FRI100: Nærfriluftsliv: 2023-2024 [Digitalt kompendium].
Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Beames, S., Higgins, P. & Nicol, R. (2012). Learning outside the classroom: Theory and guidelines for practice. Taylor and Francis.
Side 39-46.
Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning vinterstid. Høgskoleforlaget.
Side 231-279.
Jakobsen, A. M., & Pulli, K.K. (2021). Sikkerhet i nærmiljøfriluftsliv. I K. Østrem (Red.). Nærmiljøfriluftsliv i skolen (s. 274-297). Cappelen Damm akademisk.
Klepp, I. G., & Tobiasson, T. S. (2021). Lettfiks: Klær med ni liv. Solum bokvennen.
Side 17-27.
Kvikstad, I. (2021). Naturen som matkilde. I K. Østrem (Red.), Nærmiljøfriluftsliv i skolen (s. 74-113). Damm akademisk.
Martinsen, Ø. L. (2009). Selvledelse. I Ø. L. Martinsen (Red.), Perspektiver på ledelse (3. utg., s. 325-354). Gyldendal akademisk.
Reusch, M. (2012). Allemannsretten: Friluftslivets rettsgrunnlag. Flux.
Side 13-35.
Stoknes, P. E. (2022). Å overvinne klima-apati. I G. Thunberg (Red.), Klimaboka (L. Stokseth, Overs.) (s. 337-339). Cappelen Damm.
Svardal, T. (2021). Bål for all slags vær og terreng. Kagge.
Side 11-13, 23, 27-28, 45-52, 72, 80-83 og 137-139.
Wiestad, E. (2014). Stedene som former deg: Om rom og subjektivitet. Fagbokforlaget.
Side 161-174.
Anbefalt litteratur
2 bøker:
Marstad (2011). Sopphåndboka. Tun. Boka kan lånes fra biblioteket.
Østgård, F. (2020). Fridas bålmat. Østgård. Boka kan lånes fra biblioteket.