FRI201 Naturguiding og naturbasert reiseliv (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
I dette emnet vil studentene bli kjent med yrkesrollen naturguide og naturguiding som arbeidsform. Målet er å skape et faglig grunnlag for å arbeide med turister innenfor det naturbaserte reiselivet, der det å lede og legge til rette for naturopplevelser blir sentralt.
I emnet inngår tema som ulike perspektiver på rollene naturguide og turist, yrkesetikk og verdibasert guiding, opplevelsesproduksjon i natur, naturguiden som del av den norske reiselivsnæringen, formidling av natur- og kulturkunnskap og sikker guiding i natur.
Store deler av undervisningen gjennomføres ute på turer i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- planlegge, gjennomføre og evaluere guidete turer i utvalgte naturmiljø og årstider, der deltakernes opplevelse og læring står i fokus
- beskrive sentrale utfordringer og muligheter som veksten innenfor det naturbasert reiselivet skaper i relasjon til bærekraft
- diskutere ulike perspektiver på rollen som naturguide og rollen som turist
- analysere og vurdere risiko, samt anvende HMS-verktøy for å ivareta egen og turistenes sikkerhet på guidete turer
- gjøre rede for nasjonale utviklingstrender innenfor naturbasert reiseliv
- drøfte yrkesetiske og verdimessige problemstillinger knyttet til relasjonen guide – turist - natur, og fremstille sin kunnskap skriftlig og muntlig
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnet inkluderer ulike arbeidsformer som vil spenne fra lærerstyrt undervisning til arbeid hvor studentene selv planlegger, gjennomfører og evaluerer eget læringsarbeid. Mye av undervisningen vil legges til turer i ulike naturmiljø hvor studentene vil få erfaring med aktiviteter som kajakk, fjellski og terrengsykling.
Arbeidsformer som inngår i emnet er casestudier, turer, ekskursjoner, refleksjonssamtaler, oppgaveskriving, forelesninger, seminar og presentasjoner. Undervisningen i Kajakk gir grunnlag for å skrive ut teknikkurs hav etter standarden til Norges padleforbund (NPF). Undervisningen tilknyttet snøskred gir grunnlag for å skrive ut grunnkurs skred nordisk etter standarden til Norsk fjellsportforum (NF).
Arbeidskrav
For å få vurdering i emnet kreves:
- 80 % oppmøte på forelesninger og 100 % aktiv og konstruktiv deltakelse knyttet til turaktivitet. Dette gjelder forarbeid, gjennomføring og etterarbeid. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.
- Fullføre digital oppgave til grunnkurs skred. Dette er en forutsetning for å få delta på vinterturen og egenferd vinterfjell.
- Levere ferdplan for egenferd i vinterfjellet (gruppeoppgave).
- Gjennomføre muntlig evaluering av egenferd med faglærer (gruppeoppgave).
- Levere plan for guidet tur, og delta på guidet tur i rollen som guide og turist.
Arbeidskravene vurderes godkjent/ ikke godkjent.
I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom ol. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning eller læringsarbeid.
Vurdering/eksamen
Praktisk-metodisk eksamen. Gradrt karakter A-F.
- Studentene trekker en casebasert oppgave for en guidet tur og leverer en skriftlig plan for gjennomføring. Deretter vil studentene gjennomføre deler av den planlagte turen i rollen som guide og medstudenter i rollen som turister.
- Planen vektes 30 % og gjennomføring av tur 70 % av karakteren.
Kjernelitteratur
Utdrag fra 3 bøker.
Horgen, A. (2010). Friluftslivsveiledning vinterstid. Høyskoleforlaget.
Side 36-50, 102-136, 138-200, 231-291 og 314-320 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
Nes C. L. (2018). Skikompis: Snøskred og trygg ferdsel. Fri flyt.
Side 16-67, 85-87, 116-133, 154-157 og 161-193 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
Magnussen L. I & Vold, T. (2018). Friluftsliv og guiding i natur: Teori og praksis. Universitetsforlaget.
Side 61-79, 81-91, 93-121, 123-132, 135-152, 169-186 og 205-214 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
Utdrag fra 1 avhandling:
Vold, T. (2015). "Venner på tur": Naturguiding som relasjonell kunnskap [Doktoravhandling]. Norges Idrettshøgskole. Brage. http://hdl.handle.net/11250/283084
Side 120-165 og 218-246 skal leses.
2 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
For å lese artiklene når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.
Aadland, E., Noer, G. & Vikene, O. L. (2016). Sea kayaking incidents in Norway 2000-2014: An issue of bad weather or poor judgement? Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 16(2), 131-145. https://doi.org/10.1080/14729679.2015.1121505
Aadland, E., Vikene, O. L., Varley, P. & Moe, V. F. (2017). Situation awareness in sea kayaking: Towards a practical checklist. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 17(3), 203-215. https://doi.org/10.1080/14729679.2017.1313169
1 artikkel fra trykt tidsskrift:
Arnould, E. & Price, L. L. (1993). River magic: Extraordinary experience and the extended service encounter. Journal of Consumer Research, 20, 24-45.
PDF i Canvas.
Utdrag fra 1 rapport:
Innovasjon Norge. (2021). Nasjonal Reiselivsstrategi 2030: Sterke inntrykk med små avtrykk. https://business.visitnorway.com/no/strategi-for-norsk-reiseliv/
Side 1-79 skal leses.
1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Vold, T. (Red.). (2023). FRI201: Naturguiding og naturbasert reiseliv: 2023-2024 [Digitalt kompendium].
Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Aall, C., & Vik, L. M. (2012). Turisme i distriktene: Reiseliv og miljø - ei oversikt. I M. Forbord, G-T. Kvam & M. Rønningen, Turisme i distriktene (s. 235-257). Tapir akademisk.
Andersen, S. & Rolland, G. C. (2016). Naturguiding: Profesjonalisering eller kommersialisering av friluftslivskompetanse? I A. Horgen, Ute! Friluftsliv, pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver (s. 153-181). Fagbokforlaget.
Brandtzæg, B. A. & Haukeland, P. I. (2014). Naturarven som verdiskaper: Sluttrapport 2010-2013. Telemarksforskning.
Side 202.
Mossberg, L. (2007). Å skape opplevelser: Fra OK til WOW! Fagbokforlaget.
Side 49-71.
Viken, A. (2008). Introduskjon til turisme. I J. K. S, Jacobsen & A. Viken Red.), Turisme: Fenomen og næring (3. utg., s. 14-30). Gyldendal akademiske.
Walaas, K. R. (2016). Turismens utfordringer: Miljøaspekter. I K. R. Walaas & J. K. S. Jacobsen (Red.), Turisme: Globale utfordringer (s. 212-252). Gyldendal.
Åserød, C. (2016). Fellesgodefinansiering: En utfordring i norsk reise- og friluftsliv [Masteroppgave]. Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås.
Side 10-20.