TI309 Prestasjonsanalyse i idrett (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet skal gi studentene et vitenskapelig grunnlag og praktiske ferdigheter til å kunne formulere analytiske problemstillinger, innsamle og analysere prestasjonsdata, evaluere og formidle analyseresultater i egen idrett. For å gi gode forutsetninger for studentenes egen utvikling legger gjennomføringen opp til gradvis økende selvstendighet under veiledning fram til avsluttende individuelt prosjektarbeid.
Emnet skal legge opp til erfaringsdannelse og -utveksling med praksismiljøer. I tillegg skal det tilrettelegges for egen opplæring av analyseverktøy og -teknologi relevant for egen idrett. PC eller Mac er et nødvendig arbeidsverktøy.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- reflektere rundt utfordringer og muligheter ved prestasjonsanalyse som forskningsmetode og som praktisk hjelpemiddel i coaching- og treningsprosessen.
- kritisk vurdere kvaliteten på og relevansen av analysearbeidet i forhold til beste praksis for prestasjonsanalyse i egen idrett.
- utforme en problemstilling og tilhørende hypoteser på basis av etablert kunnskap fra teori og praksis.
- analysere prestasjon fra konkurranse og trening i egen idrett med bruk av relevante teknologiske analyseverktøy.
- anvende vitenskapelige krav og kriterier i prosjektoppgave gjennom hypotesetesting, standard forskningsprosess og grunnleggende format for vitenskapelig rapport.
- observere, registrere og reflektere over krav og andre mekanismer for «real-world» analysearbeid i praktisk setting.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet dekker både lagidretter og individuelle idretter og det benyttes to-lærer-system tilpasset disse to idrettsformene der dette er hensiktsmessig. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger og diskusjoner, seminar, gruppe- og individuelle oppgaver og presentasjoner.
Studentene deles inn i mindre grupper og skal gjennomføre følgende gruppeoppgaver
- praksisarbeid i et selvvalgt praksismiljø for de studentene med praksisplasser og artikkelstudie som danner grunnlag for kritisk refleksjon, eller
-
analysearbeid med en gitt caseoppgave for de studentene uten praksisplasser og artikkelstudie som danner grunnlag for kritisk refleksjon.
Praksisarbeid innebærer observasjon, registrering og kritisk refleksjon av analysearbeidet gjort under «intenships» i praksismiljøet. Analysearbeid kan involvere samarbeidsprosjekter og/eller spesifikke analyseoppdrag.
Arbeidskrav
Det kreves oppgaveinnleveringer underveis.
- Praksisrapport (for de studentene med praksisplasser) eller analyserapport (for de studentene uten praksisplasser) med etterfølgende presentasjon i plenum hvor alle gruppemedlemmer skal bidra.
- Selvvalgt problemstilling til avsluttende individuell prosjektoppgave (labrapport) innenfor gitte retningslinjer.
Arbeidskravene må være godkjent før skriftlig individuell prosjektoppgave kan leveres (labrapport).
Vurdering/eksamen
Skriftlig individuell prosjektoppgave (labrapport) med etterfølgende muntlig-visuell presentasjon.
Gradert karakter (A-F).
Kjernelitteratur
4 BØKER + 1 BOKKAPITTEL:
NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på NIH, må du være pålogget VPN: Klikk på denne lenken.
Teoretiske og metodiske aspekter, pluss PA i ulike idrettstyper:
McGarry, T., O`Donoghue, P. & Sampaio, J. (2013). Routledge handbook of sports performance analysis (Routledge Handbooks). Routledge.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
Forskningsmetoder for PA:
O'Donoghue, P. (2010). Research methods for sports performance analysis. Routledge.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
Price, M. (2022). Lab reports and projects in sport and exercise science: A guide for students (2. utg.). Routledge.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
Thomas, J. R., Martin, P., Etnier, J., & Silverman, S. J. (2023). Research methods in physical activity (8. utg.). Human Kinetics.
Side 313-316 skal leses:
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 05.06.23./Bibl. - AGG)
"Spation-temporal" PA i lagidretter:
Passos, P., Araújo, D. & Volossovitch, A. (2016). Performance analysis in team sports (Routledge Studies in Sports Performance Analysis). Routledge.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
UTDRAG FRA 1 E-BOK:
Strudwick, T. (Red.). (2016). Soccer science. Human Kinetics.
Kapittel 23, 24 og 25 skal leses:
* Boka finnes elektronisk: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på NIH, må du være pålogget VPN: Klikk på denne lenken.
31 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT + 3 BOK-KAPITLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på NIH, må du være pålogget VPN: Klikk på denne lenken.
Teknisk-taktisk og fysisk analyser i PA:
Carling, C., & Court, M. (2013). Match and motion analysis. I A. M. Williams (Red.), Science and soccer: Developing elite performers (s. 173-198). Routledge.
Dette bok-kapitlet finnes som PDF i Canvas.
(Klarert via BOLK 05.06.23./Bibl. - AGG)
Bruk av PA:
O’Donoghue, P. (2006). The use of feedback videos in sport. International Journal of Performance Analysis in Sport, 6(2), 1-14. https://doi.org/10.1080/24748668.2006.11868368
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Wright, C., Steve Atkins, S. & Jones, B. (2012). An analysis of elite coaches’ engagement with performance analysis services (match, notational analysis and technique analysis). International Journal of Performance Analysis in Sport, 12(2), 436-451. https://doi.org/10.1080/24748668.2012.11868609
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Video-tilbakemelding:
Groom, R., Cushion, C. & Nelson, L. (2011). The delivery of Video-Based Performance Analysis by England Youth Soccer Coaches: Towards a grounded theory. Journal of Applied Sport Psychology, 23(1), 16-32. https://doi.org/10.1080/10413200.2010.511422
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Middlemas, S. & Harwood, C. (2018). No place to hide: Football players' and coaches' perceptions of the psychological factors influencing video feedback. Journal of Applied Sport Psychology, 30(1), 23-44. https://doi.org/10.1080/10413200.2017.1302020
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Vitenskapelige utfordringer i PA:
McGarry, T. (2009). Applied and theoretical perspectives of performance analysis in sport: Scientific issues and challenges. International Journal of Performance Analysis in Sport, 9(1), 128-140. https://doi.org/10.1080/24748668.2009.11868469
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
O’Donoghue, P. (2007). Reliability issues in performance analysis. International Journal of Performance Analysis in Sport, 7(1), 35-48. https://doi.org/10.1080/24748668.2007.11868386
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
O’Donoghue, P. (2009). Interacting performances theory. International Journal of Performance Analysis in Sport, 9(1), 26-46. https://doi.org/10.1080/24748668.2009.11868462
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Treneres perspektiv på PA:
Andersen, L. W., Francis, J. W. & Bateman, M. (2021). Danish association football coaches’ perception of performance analysis. International Journal of Performance Analysis in Sport, 13(1), 240-261. https://doi.org/10.1080/24748668.2021.2012040
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Booroff, M., Nelson, L. & Potrac, P. (2016). A coach's political use of video-based feedback: A case study in elite-level academic soccer. Journal of Sports Sciences, 34(2), 116-124.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Analytikkers perspektiv på PA:
Wright, C., Atkins, S., Jones, B. & Todd, J. (2013). The role of performance analysts within the coaching process: Performance Analysts Survey ‘The role of performance analysts in elite football club settings.’ International Journal of Performance Analysis in Sport, 13(1), 240-261. https://doi.org/10.1080/24748668.2013.11868645
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Spilleres perspektiv på PA:
Magill, S., Nelson, L., Jones, R. & Potrac, P. (2017). Emotions, identity, and power in video-based feedback sessions: Tales from women ’s professional football. Sports Coaching Review, 6(2), 216-232. https://doi.org/10.1080/21640629.2017.1367068
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Nelson, L. J., Potrac, P. & Groom, R. (2014). Receiving video-based feedback in elite ice-hockey: A player's perspective. Sport, Education and Society, 19(1), 19-40. https://doi.org/10.1080/13573322.2011.613925
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Kritisk perspektiv på PA:
Carling, C., Wright, C., Nelson, L. J. & Bradley, P. S. (2014). Comment on ‘Performance analysis in football: A critical review and implications for future research’. Journal of Sports Sciences, 32(1), 2-7. https://doi.org/10.1080/02640414.2013.807352
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Mackenzie, R. & Cushion, C. (2013). Performance analysis in football: A critical review and implications for future research. Journal of Sports Sciences, 31(6), 639-676. https://doi.org/10.1080/02640414.2012.746720
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Tenga, A., Kanstad, D., Ronglan, L. T. & Bahr, R. (2009). Developing a new method for team match performance analysis in professional soccer and testing its reliability. International Journal of Performance Analysis in Sport, 9(1), 8-25.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Wright, C., Carling, C. & Collins, D. (2014). The wider context of performance analysis and its application in the football coaching process. International Journal of Performance Analysis in Sport, 14(3), 709-733. https://doi.org/10.1080/24748668.2014.11868753
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Spill-motspill og kontekstuell analyser i PA:
Lago, C., Casais, L., Dominguez, E. & Sampaio, J. (2010). The effects of situational variables on distance covered at various speeds in elite soccer. European Journal of Sport Science, 10(2), 103-109. https://doi.org/10.1080/17461390903273994
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Lago-ballesteros, J., Lago-Penas, C. & Rey, E. (2012). The effect of playing tactics and situational variables on achieving score-box possessions in a professional soccer team. Journal of Sports Sciences, 30(14), 1455–1461. https://doi.org/10.1080/02640410903502766
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Tenga, A., Holme, I., Ronglan, L. T. & Bahr, R. (2010). Effect of playing tactics on achieving score-box possessions in a random series of team possessions from Norwegian professional soccer matches. Journal of Sports Sciences, 28(3), 245–255. https://doi.org/10.1080/02640410903502766
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Tenga, A., Mortensholm, A. & O'Donoghue, P. (2017). Opposition interaction in creating penetration during match play in elite soccer: Evidence from UEFA Champions League Matches. International Journal of Performance Analysis in Sport, 17(5), 802-812. https://doi.org/10.1080/24748668.2017.1399326
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Shaoliang, Z., Alberto, L., Changjing, Z., Yixiong, C., Bruno, G. & Miguel Angel, G. (2019). Performance profiles and opposition interaction during game-play in elite basketball: Evidences from National Basketball Association. International Journal of Performance Analysis in Sport, 19(1), 28-48. https://doi.org/10.1080/24748668.2018.1555738
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Atferds- og psykologisk analyse i PA:
Aksum, K. M., Pokolm, M., Bjørndal, C. T., Rein, R., Memmert, D. & Jordet, G. (2021). Scanning activity in elite youth players. Journal of Sports Sciences, 39(21), 2401-2410. https://doi.org/10.1080/02640414.2021.1935115
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Furley, P. & Schweizer, G. (2020). Body language in sport. I G. Tenenbaum & R. C. Eklund (Red.), Handbook of sport psychology (s. 1201-1219). John Wiley & Sons.
Dette bok-kapitlet finnes som PDF i Canvas.
(Klarert via BOLK 05.06.23./AGG - Bibl.)
Furley, P. (2021). The nature and culture of nonverbal behavior in sport: Theory, methodology, and review of the literature. International Review of Sport and Exercise Psychology. https://doi.org/10.1080/1750984X.2021.1894594
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Furley, P. & Roth, A. (2021). Coding body language in sports: The nonverbal behavior coding system for soccer penalties. Journal of Sport & Exercise Psychology, 43(2), 140-154. https://doi.org/10.1123/jsep.2020-0066
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Jordet, G., Aksum, K. M., Pedersen, D. N., Walvekar, A., Trivedi, A., McCall, A., Ivarsson, A. & Priestley, D. (2020). Scanning, contextual factors, and association with performance in English Premier League footballers: An investigation across a season. Frontiers in Psychology, 11, 2399. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.553813
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Leitner, M. C. & Richlan, F. (2021). Analysis System for Emotional Behavior in Football (ASEB-F): Matches of FC Red Bull Salzburg without supporters during the COVID-19 pandemic. Humanities and Social Sciences Communications 8(14). https://www.nature.com/articles/s41599-020-00699-1
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
McGuckian, T. B., Cole, M. H., Chalkley, D., Jordet, G. & Pepping, G.-J. (2020). Constraints on visual exploration of youth football players during 11v11 match-play: The influence of playing role, pitch position and phase of play. Journal of Sports Sciences, 38(6), 658-668. https://doi.org/10.1080/02640414.2020.1723375
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Mann, D. L., Causer, J., Nakamoto, H. & Runswick, O. R. (2019). Visual search behaviours in expert perceptual judgements. I A. M. Williams & R. C. Jackson (Red.), Anticipation and decision making in sport (s. 59-78). Routledge.
Dette bok-kapitlet finnes som PDF i Canvas.
(Klarert via BOLK 05.06.23./AGG - Bibl.)
Thrien, F. & Furley, P. (2021). Nonverbal expressions of soccer coaches during the game and their potential effects on observers. International Journal of Sports Science & Coaching 16(5). https://doi.org/10.1177/17479541211028520
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
‘Big data’ analyse i PA:
Goes, F. R., Meerhoff, L. A., Bueno, M., Rodrigues, D. M., Moura, F. A., Brink, M. S., Elferink-Gemser, M. T., Knobbe, A. J., Cunha, S. A., Torres, R. S., & Lemmink, K. (2021). Unlocking the potential of big data to support tactical performance analysis in professional soccer: A systematic review. European Journal of Sport Science, 21(4), 481-496. https://doi.org/10.1080/17461391.2020.1747552
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Goes, F. R., Brink, M. S., Elferink-Gemser, M. T., Kempe, M. & Lemmink, K. A. P. M. (2021). The tactics of successful attacks in professional association football: Large-scale spatiotemporal analysis of dynamic subgroups using position tracking data. Journal of Sports Sciences, 39(5), 523-532. https://doi.org/10.1080/02640414.2020.1834689
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Goes, F., Schwarz, E., Elferink-Gemser M., Lemmink, K. & Brink, M. (2021). A risk-reward assessment of passing decisions: comparison between positional roles using tracking data from professional men’s soccer. Science and Medicine in Football. https://doi.org/10.1080/24733938.2021.1944660
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Anbefalt litteratur
3 BØKER:
Bok-serie med introduksjon til PA:
NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på NIH, må du være pålogget VPN: Klikk på denne lenken.
O'Donoghue, P. (2014). An introduction to performance analysis of sport (Routledge Studies in Sports Performance Analysis). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315816340
* Boka finnes elektronisk: Klikk på denne lenken.
O'Donoghue, P. & Holmes, L. (2014). Data analysis in sport (Routledge Studies in Sports Performance Analysis). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315816357
* Boka finnes elektronisk: Klikk på denne lenken.
O'Donoghue, P., Holmes, L. & Robinson, G. (2017). Doing a research project in sport performance analysis (Routledge Studies in Sports Performance Analysis). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315619132
* Boka finnes elektronisk: Klikk på denne lenken.