FRI202 Friluftsliv og helse (10 sp) 

(Friluftsliv and health  )

Fakta om emnet

Emnekode
FRI202
Emnenavn
Friluftsliv og helse
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst og vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Jannicke Høyem

Kort om emnet

I dette emnet tematiseres ulike sammenhenger mellom friluftsliv og helse. Målet er å skape et bredt faglig grunnlag for å arbeide med friluftslivsfaglige problemstillinger knyttet til helse og livskvalitet. Emnet har en flerfaglig og praksisnær tilnærming og gir studentene kunnskaper om ulike teoretiske perspektiver, pedagogiske arbeidsformer og forståelse for tematikkens kompleksitet og sentrale utfordringer.

Deler av undervisningen gjennomføres på turer i ulike naturmiljø. Studentene må selv ha det utstyr som kreves for å være ute og delta i aktiviteter. Dette spesifiseres nærmere i undervisningen.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • diskutere ulike faglige tilnærminger til begrepene helse, folkehelse og livskvalitet
  • gjøre rede for eksisterende praksis og forskning om friluftsliv og natur som grunnlag for helse og livskvalitet
  • anvende relevante pedagogiske og didaktiske arbeidsmetoder for planlegging, tilrettelegging, tilpassing og evaluering av friluftsliv for personer og grupper med nedsatt funksjonsevne, og med ulike forutsetninger og mål
  • reflektere over utfordringer, muligheter og sammenhenger mellom helse, bærekraft og friluftsliv
  • forebygge og håndtere vanlige skader og ulykker som kan oppstå ute i ulike naturmiljøer ved utøvelse av friluftsliv

Læringsformer og aktiviteter

Ulike tilnærminger for å arbeide med friluftsliv i et helseperspektiv vil anvendes. Undervisningen i emnet legges til rette gjennom blant annet forelesninger, e-læringsverktøyet Canvas og studentaktive arbeidsformer der studentene selv planlegger, gjennomfører og evaluerer eget læringsarbeid. Deler av undervisningen gjennomføres ute der studentene får erfaring med friluftsliv i nærmiljøet, i skogen og ved kysten. Flere utendørs opplegg er dagbasert. I tillegg inngår undervisning ute av flere døgns varighet, totalt ca. 7 døgn.

Arbeidskrav

For å få vurdering i emnet kreves

  • 80 % oppmøte på forelesninger/undervisningsaktivitet og 100 % oppmøte på forarbeid, gjennomføring og etterarbeid av turaktivitet/praktisk undervisning
  • Aktiv og konstruktiv deltakelse knyttet til turaktivitet. Dette gjelder forarbeid, gjennomføring og etterarbeid. Ved fare for å ikke bestå arbeidskravet, skal studenten få skriftlig beskjed om å forbedre seg. Dersom dette ikke skjer, kan faglærer/emneansvarlig i samråd med programleder vedta at arbeidskravet ikke er godkjent.
  • To skriftlige innleveringer.
  • Presentasjon på litteraturseminar

Arbeidskravene vurderes godkjent/ ikke godkjent.

I særskilte tilfeller der fravær skyldes sykdom o.l. vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.

Vurdering/eksamen

  • Hjemmeoppgave. Gradert karakter (A-F).
    • Studentene fordyper seg i en problemstilling knyttet til friluftsliv og helse.
  • NF grunnkurs i førstehjelp for friluftsliv. Bestått/ ikke bestått.
  • Ferdighetsprøve: Denne består av en livredningsprøve i vann, inkludert hjerte- og lungeredning, i henhold til standard gitt av Water Competence – Utendørs svømme- og livredningsopplæring. Prøven gjennomføres ute. Bestått/ ikke bestått.  

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

Utdrag fra 5 bøker:
Bergkvist, T. P., Gjessing, B., Kissow, A. M. & Midtsundstad, A. (Red.). (2020). Barn og unge med funksjonsnedsettelser: Aktivitet og deltakelse i fellesskap. Fagbokforlaget.
Side 77-154 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

Bischoff, A., Kissow. A. M., Johansen, J. S., Mygind, O. & Vibholm, P. (Red.). (2019). Rehabilitering ude: Nye ressourcer og perspektiver i rehabiliteringen. Rehabiliteringsforum Danmark.
Side 12-39, 58-66, 68-78 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

Fauske, L., Bruland, Øyvind S., Lund, B. M., Halvorsen, D., Rostrup, M., Mathiisen, T. M., Pettersen, F. O., Sætren, T., Toverud, K. C. & Norsk tindeklub. (2019). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde- og reisemedisin. Fri flyt.
Side 15-20, 26-102 og 111-131 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

Fernee, C. R., Vibeke Palucha, V., Iris Anette Olsen, I. A., & Gabrielsen, L. E. (2023). Utendørsterapi: En introduksjon. Cappelen Damm akademisk.
Side 15-208 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

Gjølme, E. G. (Red.). (2021). Utendørs svømme- og livredningsopplæring. Universitetsforlaget.
Side 15-78, 127-136 og 143-146 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

2 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
Du må være pålogget VPN-klienten for å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på NIH

Hjort, P. F. (2001). Noe var bedre før – hvordan kan vi ta vare på det? Tidsskrift for den Norske Lægeforening, 121, 2069-2072. https://tidsskriftet.no/2001/06/kronikk/noe-var-bedre-hvordan-kan-vi-ta-vare-pa-det 

Naor, L. & Mayseless, O (2020). The Wilderness Solo Experience: A unique practice of silence and solitude for personal growth. Frontiers in psychology, 11, 547067. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.547067

Utdrag fra 2 rapporter:
Helsedirektoratet. (2014). Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet (Rapport IS-2170). https://bit.ly/3KvJMZE
Side 4-14 skal leses.

NKT-Traume (2019). Faglig retningslinje for håndtering av aksidentiell hypotermi. https://nkt-traume.no/wp-content/uploads/2019/10/Faglig-retningslinje-for-håndtering-av-aksidentell-hypotermi.pdf

Utdrag fra 1 stortingsmelding:
Meld. St. 18 (2015-2016). Friluftsliv: Natur som kilde til helse og livskvalitet. Klima- og Miljødepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/
Side 14-18 skal leses.

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Høyem, J. (Red.). (2023). FRI202: Friluftsliv og helse: 2023-2024 [Digitalt kompendium]. 

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Bischoff, A. (2015). Stier, mennesker og naturopplevelser. Novus.
Side 57-62, 63-70 og 225-266.

Borge, L. (2011). Liv og læring - utvikling av personlig brukskunnskap i en terapiprosess. I L. Borge, E. W. Martinsen & T. Moe (Red.), Psykisk helsearbeid: Mer enn medisiner og samtaleterapi (s. 31-49). Fagbokforlaget.

Crosbie, J. (2016). Disability and the outdoors: Some considerations for inclusion. I B. Humberstone, H. Prince & K. A. Henderson (Red.), Routledge international handbook of outdoor studies (s. 378-387). Routledge.

Haukeland , P. I. (2020). Friluftsliv, naturnærvær og livsmestring: En økofilosofisk tilnærming til livsveiledning i friluft. I A. Myskja & C. Fikse (Red.), Perspektiver på livsmestring i skolen (s. 167-194)Cappelen Damm akademisk. 

Høyem, J. & Westersjø, J. (2011). Friluftsliv og folkehelse. I N. C. Øverby, M. K. Torstveit & R. Høigaard (Red.), Folkehelsearbeid (s. 213-227). Høyskoleforlaget.

Løvoll, H. S. (2019). Læringsklima, motivasjon og mestring. I L. Hallandvik & J. Høyem (Red.), Friluftslivspedagogikk (s. 101-121). Cappelen Damm.

Mæland, J. G. (2010). Forebyggende helsearbeid: Folkehelse i teori og praksis. Universitetsforlaget.
Side 13-23, 24-33 og 72-78.

Tveiten, S. (2020). Helsepedagogikk – helsekompetanse og brukermedvirkning (2. utg.). Fagbokforlaget.
Side 19-31.

Anbefalt litteratur

6 bøker:
Berg , E. (2021). Kroppsøving – med rom for alle: Om læring anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.

Figenschou, M. (2018). Omstart: Forsoning og frigjøring. Heltsyktforlag. Boka kan lånes fra biblioteket.

Lillehagen, R. (2016). Å lytte til hakkespetter: Naturen som terapeut. Dinamo. Boka kan lånes fra biblioteket.

Mæland , J. G. (2021). Forebyggende helsearbeid: Folkehelse i teori og praksis (5. utg.). Universitetsforlaget. Boka kan lånes fra biblioteket.

Refseth, J. (2022). Psykolog med sovepose. Hvordan uteliv styrker indre liv. Gyldendal. Boka kan lånes fra biblioteket.

Soulié , T., & Therkildsen, B. (Red.). (2011). Friluftsliv for mennesker med funktionsnedsættelse: En antologi om rehabilitering, habilitering, specialpædagogik, socialpædagogikk og fritid. Handicapidrættens Videnscenter. Boka kan lånes fra biblioteket.

1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Araújo, D., Brymer, E., Brito, H., Withagen, R. & Davids, K. (2019). The empowering variability of affordances of nature: Why do exercisers feel better after performing the same exercise in natural environments than in indoor environments? Psychology of Sport and Exercise, 42, 138-145. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.12.020

3 bok-kapiler som ligger i Canvas (3 PDF):
Batt-Rawden, K. B. (2019). Tur og natur i hverdagen - og kunsten å gå. I G. Tellnes (Red.), Helsefremmende samhandling: Natur og kultur som folkehelse (s. 87-94). Fagbokforlaget.

Carpenter, C. & Harper, N. (2016). Health and wellbeing benefits of activities in the outdoors. I B. Humberstone, H. Prince & K. A. Henderson (Red.), Routledge international handbook of outdoor studies (s. 59-68). Routledge.

Pálsdóttir , A. M., Sempik, J., Bird, W., & Van den Bosch, M. (2018). Using nature as a treatment option. I M. van den Bosch & W. Bird (Red.), Oxford textbook of nature and public health: The role of nature in improving the health of a population (s. 125-131). Oxford University press.

1 nettside:
Norges Padleforbund (2021). ETU ledelse Parapadlinghttps://www.padling.no/media/1472/etu-ledelse-parapadling-20211.pdf