Kroppsøving deltid 2
Studieprogram
Kroppsøving deltid 2Programleder
Håkan LarssonSpråk
Programmet undervises hovedsakelig på norskOmfang
30 spHovedmål
Kroppsøving deltid 2 (KRD 2) er forankret i Norges idrettshøgskoles visjon om å utdanne lærere for fremtidens skole. Studieprogrammet har som hovedmål å videreutdanne lærere med 30 studiepoeng kroppsøving slik at de oppnår formell kompetanse til å undervise kroppsøving i videregående skole. KRD 2 vil også være relevant for lærere som ønsker å utvide sin kompetanse for å undervise kroppsøving i grunnskolen. Utdanningen skal gi studentene internasjonale perspektiver på kroppsøving og sette faget inn i en historisk, kulturell og samfunnsmessig sammenheng.
Relevans
KRD 2 skal sikre at studentene etter fullført studieløp på faglig grunnlag kan bidra til å videreutvikle skolen som en institusjon for læring og dannelse i et demokratisk og flerkulturelt samfunn. Studieprogrammet skal ivareta ulike perspektiver knyttet til likestilling og det flerkulturelle samfunn, og bygger på en forståelse av en skole som er inkluderende for alle elever, uavhengig av deres forutsetninger og sosiale, kulturelle og språklige bakgrunn.
Kvalifiserer til
Etter fullført KRD 2 har du kompetanse til å undervise kroppsøving i grunnskolen og i videregående skole. Det er også andre arbeidsmuligheter i privat og offentlig sektor for deg som har en kombinasjon av pedagogisk og idrettsfaglig kompetanse.
Opptakskrav
Opptak til KRD 2 krever lærerutdanning samt 30 sp kroppsøving.
Læringsutbytte
Etter gjennomført studieprogram kan studentene
Kunnskap
- gjøre rede for og drøfte kroppsøving og idrettsfagenes plass, begrunnelse og progresjon i skolen
- vise profesjonsfaglig digital kompetanse
- vise inngående kunnskap om vurdering i kroppsøving i videregående skole
- anvende kunnskap om ungdomstid og bevegelseskultur blant ungdom i refleksjoner og planlegging knyttet til kroppsøving
- vise kunnskap om læringsteori og hvordan dette kan bidra til å bedre undervisning og læring i kroppsøving.
Ferdigheter
- planlegge og, gjennomføre undervisning i kroppsøving i videregående skole ut fra gjeldende lovverk nasjonale styringsdokumenter og innsikt i elevmangfoldet
- vurdere elevers læring og utvikling i forhold til opplæringens mål, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
- reflektere over hvordan digitalisering kan endre lærerrollen og anvende relevant digital teknologi innen kroppsøving
- tilpasse opplæringen i kroppsøving til elevers og elevgruppers evner og forutsetninger, interesser og sosiale og kulturelle bakgrunn
- drøfte forskning om hvordan ulike diskurser, logikker og verdier innenfor ulike bevegelseskulturer kan påvirke kroppsøving og elevens helse, trivsel og læring
Generell kompetanse
- bidra til kreativitet, nytenkning, innovasjon og utvikling i kroppsøving og skole
- identifisere, vurdere og formidle egen profesjonsfaglig kunnskap i kroppsøving
- drøfte profesjonsetikk og bærekraft knyttet til undervisning i kroppsøving
- basert på innsikt i ungdomskultur, legge til rette for elevers kreative utfoldelse som skapende individer
Læringsformer og aktiviteter
Videreutdanningen foregår i hovedsak med utgangspunkt i to ulike læringsarenaer: undervisning på NIH og digital undervisning. Mens undervisning på NIH gjennomføres som fellessamlinger, vil digital undervisning bestå både av felles nettsamlinger og digitale læringsressurser som kan gjennomføres når det passer studenten.
Studentene skal samarbeide med medstudenter i arbeid med oppgaver, samt gjennomføre planleggings- og evalueringsarbeid tilknyttet undervisning på arbeidsplassen sin. Undervisningen er lagt opp slik at studentene skal kunne ivareta sine forpliktelser på arbeidsplassen.
Vurdering av studentenes læring
Det anvendes ulike vurderingsformer som mappeeksamen, digitale prøver og skriftlige hjemmeeksamener. De ulike vurderingsformene går fram av emneplanene og stiller ulike krav til studentenes kompetanse.
Innhold og oppbygning
Studieprogrammet er bygd opp som to moduler á 15 studiepoeng (sp). Første modul gjennomføres i høstsemesteret og har emnenavn «Kroppsøving, videregående skole og ungdom i utvikling». Det utgjør 15 sp og er et delvis nettbasert emne med to fellessamlinger på campus. Før og mellom disse samlingene gjennomføres nettsamlinger.
Andre modul går i vårsemesteret og er satt sammen av et heldigitalt emne på 10 sp, «Digital didaktikk i kroppsøving», og et delvis nettbasert emne på 5 sp, «Kropp, helse og læring». Det siste inkluderer en fellessamling på campus i løpet av semesteret.
I emnet «Kroppsøving, videregående skole og ungdom i utvikling» (15 sp) skal studentene videreutvikle sin kompetanse i å legge til rette for læring i, om og gjennom bevegelse i ulike bevegelsesaktiviteter. Utgangspunktet er gjeldende lovverk, nasjonale styringsdokumenter, fagdidaktisk litteratur samt dokumentert innsikt i at elever og elevgrupper er forskjellige og at mangfold i elevgrupper krever mangfoldig undervisning. Studentene skal utvikle en dypere forståelse for ulike bevegelseskulturer i samfunnet, kroppslig læring, trening og hva som påvirker bevegelsesglede hos ungdom. Det legges spesielt vekt på arbeid med vurdering som del av undervisning i kroppsøving på videregående trinn og hvordan legge til rette for inkluderende undervisning som møter den enkelte elev ut fra forutsetninger og egne interesser. I tilknytning til dette tematiseres både hvordan kroppsøving kan sees i samarbeid med lokalmiljøet og hvordan kroppsøving kan tilpasses fagspesifikke behov i yrkesfaglige utdanningsprogram.
Det heldigitale emnet «Digital didaktikk i kroppsøving» (10 sp) er 100 % fleksibelt og kan gjennomføres når som helst innenfor semesteret. Det utforsker hvilke muligheter og begrensninger som ligger i digital undervisning og bruk av digitale støtte- og læringsmidler i kroppsøving. Med profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere som ramme er dette et praktisk orientert emne som vil tematisere bruk av VR, ‘flipped and blended learning’ og erfaringer med sosiale medier.
Det delvis nettbaserte emne «Kropp, helse og læring» (5 sp) kombinerer fleksibel nettbasert undervisning med én fellessamling på campus. Emnet vil belyse sammenhenger mellom bevegelse, fysisk aktivitet og helse og hvordan lærere kan utvikle unge menneskers kunnskap om disse sammenhengene og slik bidra til opplæringens overordnete mål. En sentral del av emnet handler om å utvikle forståelse av hvordan ulike praksiser konstruerer og verdsetter ulike oppfatninger av kropp og bevegelseskulturer. Hvordan lærere kan bruke denne forståelsen til kritisk å drøfte kvalitet i kroppsøving og legge til rette for at elever i kroppsøving opplever anerkjennelse, personlig utvikling, læring og mestring.