LKI221 Idrettsfag i skolen (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet kvalifiserer studenten for undervisning og faglig utviklingsarbeid på idrettsfag i videregående opplæring. Gjennom emnet får studenten dypere innsikt i sentrale didaktiske problemstillinger, verktøy og metoder på fag som tilhører idrettsfag. Emnet har spesielt fokus på å kunne undervise innenfor temaer i fag som treningslære og aktivitetslære på idrettsfag i videregående skole.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- undervise og formidle kunnskap om trenings- og bevegelseslære tilpasset elever på idrettsfag i videregående skole
- legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innenfor ulike idrettsaktiviteter som egner seg for programområdet idrettsfag
- gjøre rede for skjelettets grunnleggende oppbygning og funksjon og sentrale ledd i kroppen.
- beskrive sentrale muskelgrupper i bevegelsesapparatet og forklare grunnleggende mekaniske og organiske prinsipper for bevegelse
- planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg for klasser på idrettsfag
- drøfte erfaringer fra undervisningsopplegg innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av praksis.
- reflektere rundt hvordan ulike undervisningsmetoder kan bidra til å utvikle inkluderende læringsmiljø på idrettsfag
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av veksling mellom forelesninger, idrettsaktiviteter og studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid og fremlegging av fagstoff med bruk av ulike verktøy og digitale læringsressurser. I undervisningen inngår også didaktisk formidling av fagstoff både teoretisk og praktisk overfor medstudenter.
Arbeidskrav
80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
Arbeidskravet må være godkjent for å få vurdering i mappen.
Vurdering/eksamen
Mappe med 2 arbeider som vurderes til bestått/ ikke bestått. Hver innlevering må være godkjent for at mappen bestås.
1. En innlevering knyttet til planlegging og gjennomføring av undervisning i treningslære
- anvend læreplan og digitale verktøy til å utarbeide et undervisningsopplegg i treningslære.
- gjennomfør opplegget med medstudenter. Reflekter rundt undervisningsoppleggets innhold og hvordan opplegget er tilpasset elever på vg1.
2. En innlevering knyttet til formidling av fagstoff der disse læringsutbyttebeskrivelsene er sentrale:
- planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg for klasser på idrettsfag
- drøfte erfaringer fra undervisningsopplegg innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av praksis.
Kjernelitteratur
Studentene skal anvende relevante lærebøker i fagene fra utdanningsprogram idrettsfag i videregående skole i gjennomføringen av emnet.