MA452 Fysisk aktivitet i folkehelsearbeid (5 sp) 

(Physical activity in public health promotion  )

Fakta om emnet

Emnekode
MA452
Emnenavn
Fysisk aktivitet i folkehelsearbeid
Studiepoeng
5 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Jorunn Sundgot-Borgen

Kort om emnet

Emnet fysisk aktivitet i folkehelsearbeid fokuserer på forebyggende og helsefremmende tiltak for å øke andelen i befolkningen som er regelmessig fysisk aktive, eksempelvis på en spesifikk arena eller en målgruppe. Emnet gir innføring i sentrale sider om arbeid med og forankring av nasjonale og internasjonale handlingsplaner for fysisk aktivitet og kunnskap om vellykkede folkehelseprosjekt for fremming av fysisk aktivitet nasjonalt og internasjonalt.

I hovedsak har emnet en praktisk tilnærming der studentene skal utvikle, teste ut og evaluere et prosjekt rettet mot tilrettelegging av fysisk aktivitet for befolkningsgrupper på kommunalt, regionalt eller nasjonalt nivå. For eksempel tilrettelegging for fysisk aktivitet på en arbeidsplass eller en sosial møteplass i lokalsamfunnet. Dette arbeidet kan gjennomføres i et samarbeid med eksisterende aktører som frisklivssentraler, folkehelsekoordinatorer i bydeler og kommuner, den organiserte idretten, frivillige organisasjoner eller med nasjonale aktører som Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet.  

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for sentrale folkehelseutfordringer, epidemiologi og viktige arenaer for folkehelsearbeid i samfunnet 
  • gjøre rede for arbeid med og forankring av nasjonale og internasjonale handlingsplaner for fysisk aktivitet 
  • gjøre rede for tiltak for å fremme en aktiv livsstil, herunder vellykkede folkehelseprosjekter for fremming av fysisk aktivitet nasjonalt og internasjonalt
  • forklare psykologiske aspekter ved livsstilsendring og kommunikasjon
  • evaluere et folkehelseprosjekt med fysisk aktivitet
  • observere/delta i tverrfaglige team og forstå betydningen av egen yrkesgruppe i samarbeid med andre yrkesgrupper som leger, sykepleiere og annet helsepersonell i folkehelsearbeidet 

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformene vil variere mellom prosjektarbeid i mindre grupper, forelesinger, diskusjoner, muntlige presentasjoner og tilbakemeldinger. 

Arbeidskrav

  • Observere og erfare et folkehelseprosjekt.
  • Godkjent skriftlig vurdering av et folkehelseprosjekt.

Arbeidskravet må være godkjent før muntlig presentasjon.

Vurdering/eksamen

Muntlig presentasjon av prosjektvurderingen som vurderes til bestått/ ikke bestått.

Kjernelitteratur

9 elektroniske artikler:
For å lese artiklene når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.

Bandura A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review84(2), 191–215.
PDF i Canvas, ikke tilgang via lenke.

Borge, L., Christiansen, B., & Fagermoen, M. S. (2012). Motivasjon til livsstilsendring hos personer med sykelig overvekt. Sykepleien Forskning, 7(1), 14-20. https://doi.org/10.4220/sykepleienf.2012.0024

Fagermoen, M. S., Bevan, K., Berg, A.-C., Bjørnsborg, E., Mathiesen, C., Gulbrandsen, H., Hustadnes, A. L., & Strøm, A. (2014). Sykelig overvekt: Økt selvtillit og mestringsforventning etter pasientkur: Personer med sykelig overvekt hadde økt mestringsforventning og selvfølelse etter pasientkurs. Sykepleien forskning, 9(3), 216-223. http://doi.org/10.4220/sykepleienf.2014.0132

Foster, C., Kelly, P., Reid, H. A. B., Roberts, N., Murtagh, E. M., Humphreys, D. K., Panter, J., & Milton, K. (2018). What works to promote walking at the population level? A systematic review. British Journal of Sports Medicine52(12), 807-812. https://doi.org/10.1136/bjsports-2017-098953

Hartwig, T. B., Sanders, T., Vasconcellos, D., Noetel, M., Parker, P. D., Lubans, D. R., Andrade, S., Ávila-García, M., Bartholomew, J., Belton, S., Brooks, N. E., Bugge, A., Cavero-Redondo, I., Christiansen, L. B., Cohen, K., Coppinger, T., Dyrstad, S., Errisuriz, V., Fairclough, S., … Del Pozo Cruz, B. (2021). School-based interventions modestly increase physical activity and cardiorespiratory fitness but are least effective for youth who need them most: An individual participant pooled analysis of 20 controlled trials. British Journal of Sports Medicine, 55(13). https://doi.org/10.1136/bjsports-2020-102740

Heath, G. W., Parra, D. C., Sarmiento, O. L., Andersen, L. B., Owen, N., Goenka, S., Montes, F., Brownson, R. C., & Lancet Physical Activity Series Working Group (2012). Evidence-based intervention in physical activity: Lessons from around the world. Lancet, 380(9838), 272-281. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)60816-2

Kolle, E., Solberg, R. B., Säfvenbom, R., Dyrstad, S. M., Berntsen, S., Resaland, G. K., Ekelund, U., Anderssen, S. A., Steene-Johannessen, J., & Grydeland, M. (2020). The effect of a school-based intervention on physical activity, cardiorespiratory fitness and muscle strength: The school in motion cluster randomized trial. The International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity17(1), 154. https://doi.org/10.1186/s12966-020-01060-0

Onerup, A., Arvidsson, D., Blomqvist, Å., Daxberg, E. L., Jivegård, L., Jonsdottir, I. H., Lundqvist, S., Mellén, A., Persson, J., Sjögren, P., Svanberg, T., & Borjesson, M. (2019). Physical activity on prescription in accordance with the Swedish model increases physical activity: A systematic review. British Journal of Sports Medicine, 53(6), 83-388. http://doi.org/10.1136/bjsports-2018-099598

Wyke, S., Bunn, C., Andersen, E., Silva, M. N., van Nassau, F., McSkimming, P., Kolovos, S., Gill, J. M. R., Gray, C. M., Hunt, K., Anderson, A. S., Bosmans, J., Jelsma, J. G. M., Kean, S., Lemyre, N., Loudon, D. W., Macaulay, L., Maxwell, D. J., McConnachie, A., … van der Ploeg, H. P. (2019). The effect of a programme to improve men's sedentary time and physical activity: The European Fans in Training (EuroFIT) randomised controlled trial. PLoS medicine16(2), e1002736. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1002736

1 Bok-kapittel som ligger i Canvas (1 PDF):
Fagermoen, M. S., & Lerdal, A. (2011). Teoretiske modeller for læring og mestring. I A. Lerdal & M. S. Fagermoen (Red.), Læring og mestring: Et helsefremmende perspektiv i praksis og forskning (s. 17-37). Gyldendal akademisk.

1 rapport:
Helse- og omsorgsdepartementet. (2020, 4. juni). Sammen om aktive liv: Handlingsplan for fysisk aktivitet 2020-2029https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/sammen-om-aktive-liv/id2704955/

1 e-bok:
World Health Organization. (‎2018)‎. Global action plan on physical activity 2018–2030: More active people for a healthier worldhttps://apps.who.int/iris/handle/10665/272722

5 lover:
Arbeidsmiljøloven. (2005). Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (LOV-2005-06-17-62). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62
§ 1-1 og 3-4.

Folkehelseloven. (2011). Lov om folkehelsearbeid (LOV-2011-06-24-29). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2011-06-24-29

Friluftsloven. (1957). Lov om friluftslivet (LOV-1957-06-28-16). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16
Spesielt § 1 og 15.

Opplæringslova. (1998). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (LOV-1998-07-17-61). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61
Kapittel 9a.

Plan- og bygningsloven. (2008). Lov om planlegging og byggesaksbehandling (LOV-2008-06-27-71). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-06-27-71
§3-1, 3-4 og 12-7 (pkt 4 & 12).

Bør kjenne til:
Helsedirektoratet. (2022, 22 august). Lokale folkehelsetiltak: Veiviser for kommunenhttps://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/lokale-folkehelsetiltak-veiviser-for-kommunen
Spesielt innledning og kapittel 4.