IDR111 Ballspill 1 (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Studentene skal tilegne seg grunnleggende praktisk og teoretisk kunnskap om fotball og racketspill slik at de utvikler en helhetlig kompetanse med sikte på å lede lærings- og utviklingsprosesser hos seg selv og andre. Studentene skal gjennom praktisk læring forstå sentrale prinsipper for organisering, pedagogikk, motorisk læring og bevegelseslære i de nevnte idrettene.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- evaluere egne ferdigheter og vise evne til øving med sikte på egen ferdighetsutvikling i fotball og racketspill.
- vurdere egen og andres praksis.
- anvende ballspillenes terminologi.
- identifisere grunnleggende praktisk-metodiske prinsipper for ferdighetsutvikling på individuelt og kollektivt nivå i ballspill.
- identifisere sentrale betingelser som påvirker ferdighetslæring og prestasjon i idretten.
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformer inkluderer en kombinasjon av lærerstyrt praksisundervisning, gruppe- og individuelt arbeid samt studentfremlegg. Studentene må forvente teoretiske og praktiske hjemmeoppgaver samt egentrening.
Arbeidskrav
Minimum 80 % oppmøte med aktiv og konstruktiv deltakelse på hvert delemne.
Arbeidskravet må være godkjent før mappen vurderes.
Vurdering/eksamen
Mappeevaluering. Bestått/ ikke bestått.
- Inneholder videoppgaver av egenferdigheter, skriftlig arbeid og flervalgsoppgaver.
Kjernelitteratur
BALLSPILL:
1 BOK:
Renshaw, I., Davids, K., Newcombe, D., & Roberts, W. (2019). The constraints-led approach: Principles for sports coaching and practice design. Routledge.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å lese den elektroniske boka når du ikke er på NIH, må du være pålogget VPN-klienten: Klikk på denne lenken.
FOTBALL:
UTDRAG FRA 2 BØKER:
Bergo, A., Johansen, P. A., Larsen, Ø. & Morisbak, A. (2002). Ferdighetsutvikling i fotball: Handlingsvalg og handling. Akilles.
Side 13-118 skal leses:
* Disse sidene finner du som PDF i Canvas.
(Klarert via BOLK 05.05.23. / Bibl. - AGG)