MA540 Sport Management internship (30 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Studentene er ute i praksis hele semestret i en valgfri organisasjon eller virksomhet i offentlig, frivillig eller privat sektor. Gjennom semestret skal studentene jobbe med oppgaver knyttet til organisasjonsutvikling. Praksisoppgavene må være knyttet til idrett. Praksissted må godkjennes av emneansvarlig.
Emnet vil kreve selvstendig arbeid og studier fra studentene med hjelp av faglig og praksis-veileder. Det forventes at praksisoppgaver knyttes til masteroppgaven i 4.semester.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- ha avansert forståelse for arbeidsoppgaver som en del av en bredt organisatorisk kontekst i idretten
- identifisere og analysere forskjellige organisatoriske utfordringer som (idretts-) organisasjonen står ovenfor
- utvikle konkrete problemstillinger for å fremme organisasjonsutvikling.
- utforme prosjektplaner for organisasjonsutvikling i henhold med faglitteratur fra sport management inklusive metode.
- reflektere kritisk over og analytisk anvende teorier i sport management i organisasjonsutvikling.
- reflektere over egen utvikling og læring.
Læringsformer og aktiviteter
- Søkeprosess for å skaffe praksissted
- Forberedende seminar på NIH
- Praktisk arbeid i en organisasjon
- Refleksjonsnotater
- Veiledning på praksissted og faglig veiledning
Arbeidskrav
- Obligatorisk oppmøte på forberedende seminar
- Arbeid på praksissted tilsvarer en 80% stilling
- Innleveringer i Canvas
- Lage en prosjektplan for organisasjonsutvikling
Arbeidskrav må være godkjent før avsluttende vurdering i emnet.
Vurdering/eksamen
Mappe som består av flere innlevering gjennom semestret via Canvas. Bestått/ ikke bestått.
Presentasjon av utviklingsprosjekt. Bestått/ ikke bestått.
Kjernelitteratur
3 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Balven, R., Fenters, V., Siegel, D. S., & Waldman, D. (2018). Academic entrepreneurship: The roles of identity, motivation, championing, education, work-life balance, and organizational justice. Academy of Management Perspectives, 32(1), https://doi.org/10.5465/amp.2016.0127
* PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Eisenmann, J. (2017). Translational gap between laboratory and playing field: New era to solve old problems in sports science. Translational Journal of the American College of Sports Medicine, 2(8), 37-43. https://doi.org/10.1249/TJX.0000000000000032
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Marshall, A, & Thorburn, M. (2014). Cultivating practical wisdom as education. Educational Philosophy and Theory, 46(14), 1541-1553. https://doi.org/10.1080/00131857.2013.856280
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klienten: Klikk på denne lenken.
1 BOK-KAPITTEL:
Liptrap, T. (2014). Real world applications and career path. I B. Borland, G. M. Kane & Burton, L. J. Sport leadership in the 21st century (s. 347-365). Jones & Bartlett Learning.
* PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 04.07.23./Bibl. - AGG)
Anbefalt litteratur
Denne artikkelen er til inspirasjon for de, som vil lese mer:
Brinkmann, S. (2007). Practical reason and positioning. Journal of Moral Education, 36(4), 415–432. https://doi.org/10.1080/03057240701687988
* Artikklene finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klienten: Klikk på denne lenken.