FAF312 Kroppsøving og idrett for personer med funksjonshemminger (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet gir basiskunnskap om bevegelse i pedagogiske virksomheter med særlig fokus på kroppsøvingsfaget, samt den nasjonale og internasjonale paraidretten.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- beskrive didaktiske prinsipper for inkluderende arbeid i idrett og pedagogiske virksomheter.
- reflektere kritisk over inkluderingens betydning for barn og unges læring og deltakelse i idrett og kroppsøving.
- beskrive nasjonale og internasjonale paraidrettsorganisasjoner.
- veilede kroppsøvingslærere, barnehagelærere og idrettstrenere i tilpasning av fysisk aktivitet.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er organisert som teoretisk og praktisk-metodisk arbeid i samarbeid med praksisfeltet. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer danner et viktig grunnlag for studentenes forståelse av inkludering som bærende prinsipp for organisering av tilpasset fysisk aktivitet.
Arbeidskrav
- 80% oppmøte i undervisning
- 1 mappeoppgave. Godkjent/ ikke godkjent.
Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
- Individuell skriftlig eksamen (hjemme), fem dager. Gradert karakter (A-F).
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
Utdrag fra 3 bøker:
Berg, E. (2021). Kroppsøving med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Kapittel 1, 2, 3 og 7 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
Martin, J. J. (2018). Handbook of disability sport and exercise psychology. Oxford University Press.
Kapittel 6, 7, 8, 11 og 13. Boka kan lånes fra biblioteket.
Standal, Ø. & Rugseth, G. (Red). (2021). Inkluderende kroppsøving (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Kapittel 1 og 6 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.
2 bok-kapitler fra e-bøker:
Stevenson, P. (2009). The pedagogy of inclusive youth sport: Working towards real solutions. I H. Fitzgerald (Red.), Disability and youth sport (s. 119-131). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203889732-19/pedagogy-inclusive-youth-sport-working-towards-real-solutions-pam-stevenson
Sørensen, M. & Kahrs, N. (2023). Den organiserte idretten for personer med funksjonsnedsettelser: Et historisk perspektiv. I T. Wilhelmsen, E. Berg, K. V. Evensen, G. M. Solstad & I. M. Thorjussen (Red), Bevegelsesfellesskap i oppveksten: Kritiske perspektiver på inkludering og mangfold (s. 187-206). Fagbokforlaget. https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/view/35/55/632
2 bok-kapitler som ligger i Canvas (2 PDF):
Howe, P. D. (2008). The cultural politics of the paralympic movement: Through an anthropological lens (Routledge Critical Studies in Sport). Routledge.
Side 15-37.
Ulleberg, I. & Jensen, P. (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. Fagbokforlaget.
Side 106-145.
Utdrag fra 1 avhandling:
Apelmo, E. (2013). Som vem som helst: Kön, funktionalitet och idrottande kroppar [Doktorgradsavhandling]. Lunds universitet.
Kapittel 7, 9, og 11 skal leses. Avhandlingen kan lånes fra biblioteket.
Den finnes også elektronisk/online.
8 artikler fra elektroniske tidsskrifter:
For å lese artiklene når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.
Campbell, E., & Jones, G. (2002). Sources of stress experienced by elite male wheelchair basketball players. Adapted Physical Activity Quarterly, 19(1), 82-99. https://doi.org/10.1123/apaq.19.1.82
PDF-en ligger i Canvas, ikke tilgang via lenke.
Engdahl-Høgåsen, L., & Bentzen, M. (2023). How is the participation of individuals with disabilities studied and understood in current research within the sport context? A systematic literature review. International Review of Sport and Exercise Psychology. https://doi.org/10.1080/1750984X.2023.2261115
Rekaa, H., Hanisch, H. & Ytterhus, B. (2019). Inclusion in physical education: Teacher attitudes and student experiences: A systematic review. International Journal of Disability, Development and Education, 66(1), 36-55. https://doi.org/10.1080/1034912X.2018.1435852
Steffen, K., Clarsen, B., Gjelsvik, H., Koivisto-Mørk, A., Bahr, R. & Berg, H. M. (2021). Illness and injury among Norwegian Para athletes over five consecutive Paralympic Summer and Winter Games cycles: Prevailing high illness burden on the road from 2012 to 2020. British Journal of Sports Medicine. http://doi.org/10.1136/bjsports-2021-104489
Swartz, L., Hunt, X., Bantjes, J., Hainline, B., & Reardon, C. L. (2019). Mental health symptoms and disorders in Paralympic athletes: A narrative review. British Journal of Sport Medicine, 53(12), 737-740. https://doi.org/10.1136/bjsports-2019-100731
Townsend, R. C., Smith, B., & Cushion, C. J. (2015). Disability sports coaching: Towards a critical understanding. Sports Coaching Review, 4(2), 80-98. https://doi.org/10.1080/21640629.2016.1157324
Van Dornick, K. & Spencer, N. L. I. (2020). What's in a sport class? The classification experiences of paraswimmers. Adapted Physical Activity Quarterly, 37(1), 1-19. https://doi.org/10.1123/apaq.2019-0007
Wilhelmsen, T. & Sørensen, M. (2018). Physical education-related home-school collaboration: The experiences of parents of children with disabilities. European Physical Education Review, 1–17. https://doi.org/10.1177/1356336X18777263
Anbefalt litteratur
1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Howe, P. D. (2011). Cyborg and supercrip: The Paralympics technology and the (dis)empowerment of disabled athletes. Sociology, 45(5), 868-882. https://doi.org/10.1177/0038038511413421
1 elektronisk rapport:
OsloEconomics (2020). Idrett for mennesker med funksjonsnedsettelser: Utarbeidet for Norges idrettsforbund (OE-rapport 2020-57). https://osloeconomics.no/publication/idrett-for-mennesker-med-funksjonsnedsettelser/
1 bok-kapittel som ligger i Canvas (1 PDF):
Ulleberg, I. & Jensen, P. (2017). Systemisk veiledning i profesjonell praksis. Fagbokforlaget.
Side 88-105.