MET403 Kvalitativ metode (10 sp) 

(Qualitative methodology )

Fakta om emnet

Emnekode
MET403
Emnenavn
Kvalitativ metode
Studiepoeng
10 sp
Semester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Fiona Dowling
Forkrav
Bare for programstudenter

Kort om emnet

Emnet gir kunnskap om kvalitativ metodologiens bredde, både ut ifra ulike vitenskapsteoretiske paradigmer og i forhold til bredden i metodene som kan anvendes i kvalitativ forskning. Kurset gir solid teoretisk og praktisk metodisk kunnskap. Studenten vil skaffe seg ferdigheter i å anvende et spekter av ulike metoder. Ved emnets slutt skal studenten kunne gjennomføre et kvalitativt forskningsprosjekt. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • forstå ulike kvalitative metoder i lys av ulike vitenskapsteoretiske retninger
  • vise ferdigheter i ulike metoder innen kvalitativ forskning
  • utvikle gode kvalitative problemstillinger
  • forklare forskningsdesign av kvalitative prosjekt
  • analysere ulike typer kvalitative data med forskjellige typer analysemetoder
  • skrive frem analyser og gode faglige argumenter/sosiale forklaringer
  • forstå og anvende vurderingskriterier som brukes i kvalitative forskning
  • problematisere forskerens rolle i en kvalitativ tilnærming både teoretisk og praktisk
  • forstå kvalitativ forskning som en etisk og moralsk prosess
  • vise til personvern og datasikkerhet med grunnlag i GDPR-lovgivingen

Læringsformer og aktiviteter

Emnet vil bestå av en rekke forskjellige læringsaktiviteter: forelesninger, deltakelse i seminar med lærere til stedet, selvstyrte seminarer, og prosjektoppgaver med særlig vekt på det praktisk-metodiske.

Arbeidskrav

  • 3 obligatoriske oppgaver skal leveres innen gitte datoer som oppgis ved semesterstart.

Arbeidskravet skal være godkjent før muntlig eksamen. 

Vurdering/eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter A-F.

  • Eksamen baseres både på de innleverte arbeidskrav, kjernelitteraturen/det selvvalgte pensumet, samt en trukket oppgave.

Kjernelitteratur

3 bøker:
For å lese e-bøkene når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.

Mason, J. (2018). Qualitative researching (3. utg.). Sage. Boka kan lånes fra biblioteket.

Smith, B. & Sparkes, A. (Eds.). (2018). Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise. Routledge. Boka kan lånes fra biblioteket.
Boka finnes også elektronisk/online: https://doi.org/10.4324/9781315762012

Sparkes, A. & Smith, B. (2014). Qualitative research methods in sport, exercise and health: From process to product. Routledge. Boka kan lånes fra biblioteket.
Boka finnes også elektronisk/online: https://doi.org/10.4324/9780203852187

Utdrag fra 1 bok:
Fangen, K. (2010). Deltagende observasjon (2. utg.). Fagbokforlaget.
Side 72-115 og 208-256 skal leses. Boka kan lånes fra biblioteket.

1 digitalt kompendium som ligger i Canvas (1 PDF):
Dowling, F. (Red.). (2023). MET430: Kvalitativ metode: Våren 2024. [Digitalt kompendium].

Referanselista (innholdet) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA-stil, 7. utg.:
Dowling, F. (2012). A narrative approach to research in physical education, youth sport and health. I F. Dowling, H. Fitzgerald, & A. Flintoff (Red.), Equity and difference in physical education, youth sport and health: A narrative approach (s. 37-59). Routledge.

Markula, P. & Silk, M. (2011). Qualitative research for physical culture. Palgrave Macmillan.
Side 24-56.

Merleau-Ponty, M. (2010). Child psychology and pedagogy: The Sorbonne lectures 1949-1952. Northwestern university press.
Side ix-xix

Morse, J. M. (2003). Principles of mixed methods and multimethods research design. I A. Tashakkori & C. Teddlie (Red.), Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research (s. 189-208). Sage.

1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Joy, P., & Larsson, H. (2019). Unspoken: Exploring the constitution of masculinities in Swedish physical education classes through body movements. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(5), 491-505. https://doi.org/10.1080/17408989.2019.1628935
NB! For å lese artikkelen når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.

Anbefalt litteratur

1 artikkel fra elektronisk tidsskrift:
Svendby, E. B. (2016). (Re)Telling lived experiences in different tales: A potential pathway in working towards an inclusive PE. Sport, Education and Society, 21(1), 62-81. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1113166 
NB! For å lese artikkelen når du ikke er på NIH, må du logge deg på VPN-klienten.