KRØ106 Kroppsøving, videregående skole og ungdom i utvikling (15 sp) 

(Physical education – High school and youth in developement )

Fakta om emnet

Emnekode
KRØ106
Emnenavn
Kroppsøving, videregående skole og ungdom i utvikling
Studiepoeng
15 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Espen Berg-Johnsen

Kort om emnet

I emnet «Kroppsøving, videregående skole og ungdom i utvikling» (15 sp) skal studentene videreutvikle sin kompetanse i å legge til rette for læring i, om og gjennom bevegelse i ulike bevegelsesaktiviteter. Det legges spesielt vekt på arbeid med vurdering som del av undervisning i kroppsøving på videregående trinn og hvordan legge til rette for inkluderende undervisning som møter den enkelte elev og ungdom ut fra forutsetninger og egne interesser.

I tilknytning til dette tematiseres både hvordan kroppsøving kan sees i samarbeid med lokalmiljøet og hvordan kroppsøving kan tilpasses fagspesifikke behov i yrkesfaglige utdanningsprogram. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for og drøfte kroppsøving og idrettsfagenes plass, begrunnelse og progresjon i skolen
  • vurdere elevers læring og utvikling i forhold til opplæringens mål, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring, samt vise inngående kunnskap om vurdering i kroppsøving i videregående skole
  • anvende kunnskap om ungdomstid og bevegelseskultur blant ungdom i refleksjoner og planlegging knyttet til kroppsøving
  • vise kunnskap om læringsteori og hvordan dette kan bidra til å bedre undervisning og læring i kroppsøving.
  • planlegge og, gjennomføre undervisning i kroppsøving i videregående skole ut fra gjeldende lovverk nasjonale styringsdokumenter og innsikt i elevmangfoldet
  • bidra til kreativitet, nytenkning, innovasjon og utvikling i kroppsøving og skole
  • identifisere, vurdere og formidle egen profesjonsfaglig kunnskap i kroppsøving

Læringsformer og aktiviteter

Videreutdanningen foregår i hovedsak på NIH eller som digital undervisning. Arbeidsformene varierer fra forelesninger og praktiske økter på NIH til studentaktive timer på digitale plattformer og samarbeid mellom studenter med praksisnære caser. Studentene forventes å arbeide med den digitale undervisningen både før, under og etter undervisningen på NIH, for å ivareta læringsutbyttene.

Læringsplattformen Canvas vil være sentral i gjennomføringen av emnet, og det legges opp til at studentene i størst mulig grad kan ivareta forpliktelsene på sin arbeidsplass. Studentene vil gjennom undervisning, arbeidskrav og vurdering jobbe i prosess sammen for å planlegge, evaluere og utvikle undervisning for fremtidens kroppsøvingsfag.

Arbeidskrav

  • 100% obligatorisk deltagelse på samlinger – ved sykdom/fravær kan kompensatorisk arbeid avtales.
  • To refleksjonsskriv knyttet til hver av høstsamlingene.
  • Tilbakemelding til medstudent(er) på minst to refleksjonsskriv knyttet til høstsamlinger.

Arbeidskrav må være godkjent for å få vurdering i emnet.

Vurdering/eksamen

Mappevurdering. Gradert karakter A-F.

  • bestående av arbeidskravene tilknyttet høstsamlingene. 

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 1 BOK:
Øvrevik, G., & Søbstad, R. (Red.). (2019). Aktivitetslære i kroppsøving : En fagdidaktisk grunnbok. Cappelen Damm akademisk.
Kapittel 3, 7, 8 & 16 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteketORIA

DIGITALT KOMPENDIUM - som ligger i Canvas:
Berg-Johnsen, E. (Red.). (2023). KRD106: Kroppsøving, videregående skole og ungdom i utvikling: Høsten 2023 [Digitalt kompendium].
* PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (referanselista) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Abelsen, K., Leirhaug, P. E., & Rustad, H. (2023). Friluftsliv. I K.M Moen & A. N. Jordet (Red.), Et anerkjennende kroppsøvingsfag (s. 146-164). Cappelen Damm akademisk.

Fjørtoft, H. (2016). Effektiv planlegging og vurdering: Læring med mål og kriterier i skolen (2. utg.). Fagbokforlaget.
Side 63-77.

Jordet, A. N. (2023). Anerkjennelse i kroppsøving: Et teoretisk rammeverk. I K. M. Moen & A. N. Jordet (Red.), Et anerkjennende kroppsøvingsfag (s. 23-52). Cappelen Damm akadademisk.

Lillejord, S., & Hopfenbeck, T. N. (2020). Vurdering etter kunnskapsløfte og fagfornyelsen. I R. J. Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi (s. 241-270). Fagbokforlaget.

Lyngstad, I. (2021). Profesjonskunnskap i kroppsøving. I K. Skjesol & I Lyngstad (Red.), Kroppsøving, læreren og eleven: Pedagogiske emner og forskningsinnsikter (s. 19-38). Fagbokforlaget.

Saljø, R. (2020). Støtte til læring: Tradisjoner og perspektiver. I R. J. Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi (s. 57-83). Fagbokforlaget.

10 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! Du må være pålogget VPN for å åpne noen av de elektroniske artiklene når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.

Aasland, E., Moen, K. M., & Mathisen, G. (2020). Et fornyet kroppsøvingsfag. Bedre skole, 1, 36-40.
* Tidsskriftet finnes online, bla deg til side 36: Klikk på denne lenken.

Abelsen, K. & Leirhaug, P. E. (2022). Dedikerte lærere med bål på timeplanen i videregående skole. Journal for Research in Arts and Sports Education, 6(1), 21–36. https://doi.org/10.23865/jased.v6.3081
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Borgen, J. S., & Engelsrud, G. (2020). Språkbruk om kroppsøving: Et kritisk blikk på ny læreplan i Fagfornyelsen (LK20). Acta Didactica Norden, 14(1), 1-19. https://doi.org/10.5617/adno.8099
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jakobsen, A. (2012). Motivasjonsteori som utgangspunkt for å skape et best mulig læringsmiljø i kroppsøving. Idrottsforum.org. https://idrottsforum.org/articles/jakobsen/jakobsen120307.html
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kårhus, S. (2016). Diskurser i tilrettelegginger for idrettsaktive elever i skolesystem. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 100(1), 37-48. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-01-05
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Leirhaug, P. E., & Annerstedt, C. (2016). Assessing with new eyes? Assessment for learning in Norwegian physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(6), 616-631. https://doi.org/10.1080/17408989.2015.1095871
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Leirhaug, P.E., Grøteide, H., Høyem, H., & Abelsen, K. (2020). Naturopplevingar, miljøbevisstheit og livsmetring i vidaregåande skule. Kan 12 timar friluftsliv gjere en skilnad? Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 104(3), 226-240. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-03-02
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Næss, H. S., Säfvenbom, R., & Standal, Ø. (2014) Running with Dewey: Is it possible to learn to enjoy running in high school physical education? Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 6(2), 301-315. Https://doi.org/10.1080/2159676X.2013.796489
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rudd, J. R., Woods, C., Correia, V., Seifert, L. & Davids, K. (2021). An ecological dynamics conceptualisation of physical ‘education’: Where we have been and where we could go next. Physical Education and Sport Pedagogy, 26(3), 293-306. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1886271
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Tolgfors, B. (2018). Different versions of assessment for learning in the subject of physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(3), 311-327. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1429589
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

2 ELEKTRONISKE RAPPORTER:
Moen, K. M., Westlie, K., Bjørke, L. & Brattli, V. H. (2018). Når ambisjon møter tradisjon: En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen (5.–10.trinn) (Oppdragsrapport nr. 1). Høgskolen i innlandet. http://hdl.handle.net/11250/2482450
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Berg-Johnsen, E., Brattenborg, S., Fon, K. P., Haugen, F. L., Jensen, R. M., Kruken, A. H., Kvikstad, I., Lund, J. L., Sandell, M. B., Vagle, M., Vinje, E. E., Aaring, V. F., Aasland, M., & Aasland, O. E. (2023). Et forståelig kroppsøvingsfag? Kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen – erfaringer fra elever og lærere på ungdoms- og videregående trinn: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2022 (FUSK rapport 1/23). Universitetet i Sørøst-Norge; OsloMet. https://www.usn.no/fusk/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

UTDRAG FRA 1 BOK:
Skjesol, K., & Lyngstad, L. (Red.). (2021). Kroppsøving, læreren og eleven: Pedagogiske emner og forskningsinnsikter. Fagbokforlaget.
Side 117-139 og 221-239 anbefales lest:
* Boka kan lånes i biblioteket her: ORIA

1 BOK-KAPITTEL - som ligger i Canvas
:
Engelsen, B. U. (2015). Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor: Skrevet mot LK06: Læreplan for kunnskapsløftet (7. utg.). Gyldendal akademisk.
Side 217-256.
* PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 30.06.23./Bibl. - AGG)

1 NOTAT - som ligger i Canvas:
By, I-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997 [Notat]. Norges idrettshøgskole.
* PDF-en ligger i Canvas.