FAF311 Perspektiver på funksjonshemminger og samhandling  (10 sp) 

(Perspectives on disability and interaction )

Fakta om emnet

Emnekode
FAF311
Emnenavn
Perspektiver på funksjonshemminger og samhandling
Studiepoeng
10 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Kristin Vindhol Evensen

Kort om emnet

Emnet tar for seg tre dominerende perspektiv på fysisk aktivitet og funksjonshemming; det medisinske, det sosiale og det fenomenologiske. Gjennom kjennskap til perspektivene skal studentene få innsikt i hvordan idrettspedagogiske tiltak kan tilpasses på en formålstjenlig og taktfull måte som tar hensyn til ulike menneskers måte å samhandle og kommunisere på. Slik blir idrettspedagogens rolle i tverrfaglig samarbeid synliggjort.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • anvende kunnskap om medisinske, sosiokulturelle og fenomenologiske perspektiver på funksjonshemming for å begrunne idrettspedagogiske tiltak.
  • diskutere hvordan begrepene normalitet og annerledeshet avhenger av hvilket perspektiv de forstås i.
  • drøfte hvordan samhandling og kommunikasjon blir preget av de ulike perspektivene i idrettspedagogisk arbeid. 

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk og teoretisk arbeid i samarbeid mellom NIH og Beitostølen helsesportsenter. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Praksiserfaringer fra rehabiliteringsfeltet danner et viktig grunnlag for teoretisk arbeid med de tre perspektivene.

Arbeidskrav

  • 80 % oppmøte i undervisning
  • 2 mappeoppgaver som vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.

Vurdering/eksamen

Individuell skriftlig eksamen (hjemme), 6 timer. Graderte karakter (A-F).

  • Alle hjelpemiddel tillatt.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Tøssebro, J. (2010). Hva er funksjonshemming? (Hva er; 36). Universitetsforlaget.
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

UTDRAG FRA 2 BØKER:
Bergkvist, T., Gjessing, B., A-M. Kissow, A-M., & Midtsundstad, A. (Red.). (2020). Barn og unge med funksjonsnedsettelser: Aktivitet og deltakelse i fellesskap. Fagbokforlaget.
Side 11-23 og 95-112 skal leses:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA NB! Side 11-23 finnes som PDF i Canvas.

Grue, L. (2016). Normalitet. Fagbokforlaget.
Disse sidene skal leses: 9-21 og 71-102:
* Boka kan lånes fra biblioteket: ORIA

UTDRAG FRA 1 E-BOK - kun 1 leser ad gangen
:
Shakespeare, T. (2006). Disability rights and wrongs. Routledge. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=178981&site=ehost-live
Side 1-82 skal leses:
* Boka finnes elektronisk/online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne boka når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klienten: Klikk på denne lenken.
NOTE fra biblioteket:
Biblioteket har også 2. utg. av denne boka, fra 2014: ORIA
E-bok fra 2014: Kikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne boka når du ikke er på campus, må du være pålogget VPN-klienten: Klikk på denne lenken.

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som ligger i Canvas:
Evensen, K. V. (Red.). (2023). FAF311: Perspektiver på funksjonshemminger og samhandling: Høsten 2023 [Digitalt kompendium].
** PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (referanselista) til det digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Grue, L. (2004). Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Abstrakt.
Side 101-131.

Lorentzen, P. (2009). Kommunikasjon med uvanlige barn. Universitetsforlaget.
Side 63-79 og 89-95.

Standal, Ø. F. (2010). Pedagogisk arbeid i rehabilitering: Ei drøfting av praktiske, pedagogiske handlingar. I K. Steinsholt & K. Pedersen (Red), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse (s. 85-99). Tapir akademisk.

Toombs, S. K. (2001). Reflections on bodily change: The lived experience of disability. I S. K. Toombs (Red.), Handbook of phenomenology and medicine (Philosophy and medicine; 68) (s. 247-261). Kluwer.

van Manen, M. (1993). Pedagogisk takt: Betydningen av pedagogisk omtenksomhet (K. M. Thorbjørnsen, Overs.). Caspar.
Side 113-133.

5 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artklene når du ikke er på skolen, må du være pålogget VPN-klienten: Klikk på denne lenken.

Calculator, R. (2009). Augmentative and Alternative Communication (AAC) and inclusive education for students with the most severe disabilities. International Journal of Inclusive Education, 13(1), 93-113. https://doi.org/10.1080/13603110701284656
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Evensen, K. V (2017). He is not crying for real: Severe, multiple disabilities and embodiedconstraint in two segregated special needs education units. Society, Health & Vulnerability, 8(1). https://doi.org/10.1080/20021518.2017.1387474
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Leo, J. & Goodwin, D. L. (2013). Pedagogical reflections on the use of disability simulations in higher educationJournal of Teaching in Physical Education, 32(4), 460-472. https://doi.org/10.1123/jtpe.32.4.460
*Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lorentzen, P. (2009). Vil eieren av kommunikasjonsproblemet vennligst melde seg! Norsk tidsskrift for logopedi, 55(3), 5-10.
* Denne ligger som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Oliver, M. (1993). What`s so  wonderful about walking? Inaugural professoral lecture 9. February.
* Denne ligger som PDF i Canvas.
 (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)