MA535 Pedagogiske perspektiver på meningsfull bevegelse (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
I nyere idrettspedagogisk forskning har et fokus på "mening" blitt fremhevet som et alternativ til mer instrumentelle tilnærminger som i stor grad fokuserer på idrettsprestasjon, fysisk aktivitetsnivå og helseutbytte. Dette innebærer en pedagogisk interesse for den betydning og verdi bevegelseserfaringer har i menneskers liv. Antakelsen er at livslang bevegelsesglede må starte med meningsfulle bevegelseserfaringer.
I dette emnet får studentene en innføring i 1) teoretiske og praktiske forståelser av mening som begrep og fenomen i bevegelseskontekster, og 2) et utvalg av pedagogiske perspektiver som kan kvalifisere arbeidet med å skape meningsfulle bevegelseserfaringer i praksiskontekster. Gjennom en case-studie av en selvvalgt praksis skal studentene øve på å anvende ett teoretisk perspektiv.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- forklare sentrale begrep relatert til meningsfull bevegelse
- bruke relevant teori til å beskrive hvordan pedagoger
- fasilitere meningsfulle bevegelseserfaringer for et mangfold av deltakere
- anvende et teoretisk perspektiv om meningsfull bevegelse til å analysere eget pedagogiske arbeid
Læringsformer og aktiviteter
- Ressursforelesninger
- Studentpresentasjoner
- Observasjon og analyse av ulike praksiser og selvvalgt case
Arbeidskrav
Skrive fram en analyse av en selvvalgt case.
Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
To dagers hjemmeeksamen med gradert karakter (A-F).