MA530 Prestasjonspsykologi (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Studentene skal utvikle et kritisk perspektiv på prestasjonsforbedring hos individer og grupper med bruk av psykologiske perspektiver. Emnet vil gi inngående kunnskap om strategier, praksis, og teknikker relatert til temaer som perseptuell og kognitiv prestasjon, kommunikasjon i lag, og moderne kognitive tilnærminger som ACT og meta-kognisjon.
Gjennom emnet vil studentene også kunne vurdere ulike løsningsforslag i forhold til etikk og et helhetlig perspektiv for prestasjonsutøvere, og kunne evaluere fordeler og ulemper med ulike fremgangsmåter.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- bruke ulike prestasjonsfremmende psykologiske tilnærminger hos individer og grupper på en etisk forsvarlig måte.
- vurdere ulike tilnærminger i sammenheng med andre prestasjonsvariabler og utvikle en kritisk evne til å vurdere fordeler og ulemper ved ulike strategier og praksis.
- utvikle inngående kunnskap om moderne forskning på prestasjonspsykologi og bruken av elektroniske hjelpemidler både til gjennomføring og evaluering av intervensjoner.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet vil inneholde forelesninger, seminartimer, gruppearbeid og mappeoppgaver.
Vurdering/eksamen
Skriftlige mappeinnleveringen teller 70% av totalkarakteren. Gradert A-F.
- Mappen skal godkjennes før muntlig eksamen kan gjennomføres.
Muntlig 20 minutters refleksjonssamtale basert på oppgaven teller 30% av totalkarakteren. Gradert A-F.