LKI115 Inkludering og mangfold 1 (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Hensikten med emnet er å trygge studentene til å møte alle elever uansett forutsetninger slik at studentene blir i stand å utvikle og skape et inkluderende likeverdig opplæringstilbud sammen med elevene.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- gjøre rede for begrepene inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning
- reflektere rundt begrep som forskjellighet, annerledeshet og mangfold
- anvende ulike didaktiske prinsipper som støtter opp under inkluderende kroppsøving i ulike bevegelsesaktiviteter
- gjøre rede for ulike hovedtyper funksjonsnedsettelser (synlige og skjulte)
- kjenne til det interne og eksterne støtteapparatet i oppfølgingen av elevens opplæringstilbud
Læringsformer og aktiviteter
I emnet vil det veksles mellom framlegg, diskusjoner og arbeid i ulike bevegelsesmiljøer. Fagdidaktiske problemstillinger vil utforskes både teoretisk og praktisk. Det er forventet aktivt samspill mellom studenter og studenter og lærere.
Arbeidskrav
- Studentene skal levere øktplaner knyttet til undervisning i bevegelsesaktiviteter.
- 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
Arbeidskravet skal være godkjent for å gå opp til eksamen.
Vurdering/eksamen
Gruppeeksamen. Bestått/ ikke bestått.
- Gjennomføres med vekt på planlegging og gjennomføring av undervisning. Oppgaven presenteres for klassen.
- Oppmøte og aktiv deltakelse i medstudenters presentasjoner under eksamen.
Kjernelitteratur
UTDRAG FRA 2 BØKER:
Berg, E. (2021). Kroppsøving - med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Kap. 3 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (Red.). (2021). Inkluderende kroppsøving (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Kap. 1, 5 og 7 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 ELEKTRONISK BOK:
Soulié, T., Flygstrup, B. & Selmer, J. (2018). Alle til idræt. Videnscenter om handicap. https://videnomhandicap.dk/alletilidraet/alle-til-idraet-hent-kapitler-og-aktiviteter/
Del 1,2,3,4,5 og 6 skal leses:
* Boka finnes online: Klikk på denne lenken.
4 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Grimsæth, G. & Hallås, O. (2011). Når lærere ønsker å utvikle egen undervisningspraksis. Bedre skole, 2, 82-84. https://utdanningsforskning.no/artikler/nar-larere-onsker-a-utvikle-egen-undervisningspraksis/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Digranes, A. J. & Standal, Ø. F. (2019). «Det er gøy å løpe med venner»: Elever med utviklingshemminger og deres erfaringer i kroppsøving. Spesialpedagogikk, 84(2), 51-62. https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/04/08/Spesialpedagogikknr22019.pdf
*Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Munthe, E., Baugstø, T. & Haldorsen, A-K. (2013). Japanske takter i Bømlo kommune. Bedre skole, 1, 11-15. https://utdanningsforskning.no/artikler/japanske-takter-i-bomlo-kommune/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Rekaa, H., Hanisch, H. & Ytterhus, B. (2019). Inclusion in physical education: Teacher attitudes and student experiences: A systematic review. International Journal of Disability, Development and Education, 66(1), 36-55. https://doi.org/10.1080/1034912X.2018.1435852
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du logge deg på hjemmerfa via VPN: Klikk på denne lenken.
1 ELEKTRONISK RAPPORT:
Bartlett, I., Larsen, I. & Huseby, S. H. (2013). Kroppsøving i klasse med elev som er synshemmet (STATPED skriftserie 16). Huseby kompetansesenter. https://www.statped.no/globalassets/fagomrader/syn/dokumenter_syn/kroppsoving.pdf
*Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.