LKI110 Bevegelsesaktiviteter, motorikk og kroppslig læring (15 sp) 

(Movement Education and Bodily Learning )

Fakta om emnet

Emnekode
LKI110
Emnenavn
Bevegelsesaktiviteter, motorikk og kroppslig læring
Studiepoeng
15 sp
Semester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Emneansvarlig
Lars Harald Eide
Bygger på
LKI100 Profesjonsfag – Å være lærer

Kort om emnet

Kjernen i kroppsøving og idrettsfag er bevegelsesaktivitet og den betydning bevegelse og forskjellige bevegelseskulturer har i opplæring av barn og unge. Emnet handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike metodiske tilnærminger til Bevegelsesaktiviteter, motorikk og kroppslig læring.
Det legges i emnet vekt på at studentene skal utvikle kompetanse som gjør dem trygge i valg av tilnærming til bevegelsesaktiviteter for elever.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne

  • gjøre rede for og legge til rette for undervisning i ulike typer lekaktiviteter, andre bevegelsesaktiviteter og grunnleggende bevegelseserfaringer
  • planlegge og gjennomføre lek og spill i ballaktiviteter med fokus på inkludering av alle elever
  • planlegge og gjennomføre undervisning med ulike sangleker, enkle danseformer og andre rytmiske aktiviteter og reflektere hvordan det bidrar til elevens læring og utvikling
  • undervise og veilede i bruken av relevante arbeidsmåter, øving og utforsking i planlegging og gjennomføring av bevegelsesaktiviteter og kroppslig læring
  • legge til rette for det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap gjennom vektlegging av samspill, samhandling og likeverd i bevegelsesaktiviteter
  • ivareta og begrunne elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø,
  • analysere og vurdere undervisning i bevegelsesaktiviteter i lys av elevenes motoriske og fysiske utvikling og gjeldende læreplaner i grunnskolen og profesjonsetiske problemstillinger
  • kjenne til og kunne reflektere over ulike didaktiske modeller og undervisningsprinsipper innen opplæring i kroppsøving

Læringsformer og aktiviteter

Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktiviteter, diskusjoner/refleksjon, studentfremlegg og litteratur. Det legges opp til at studentene både individuelt og i samarbeid diskuterer sentrale tema fra emnets innhold. Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle undervisningsopplegg  som viser hvordan de har gått frem i å bruke læringsaktiviteter og gjøre rede for didaktiske overveielser.

Arbeidskrav

80 % obligatorisk aktiv deltakelse i undervisning.

Det skal utarbeides fem undervisningsopplegg med utgangspunkt i gjeldene læreplan i grunnskolen.

Arbeidskravene skal være godkjent for å gå opp til vurdering/eksamen.

Vurdering/eksamen

  • Individuell gjennomføring av undervisningsopplegg fra LKI100. Bestått/ ikke bestått
    • Studenten skal gjennomføre og begrunne et undervisningsopplegg. Tid 45 minutter.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Manager, T. Nordahl, T. & Hansen, O. (2012). Motivasjon og mestring. Gyldendal.
* Boka finnes til lån i biblioteket herORIA

UTDRAG FRA 5 BØKER:
Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Multicare.
Side 77-94 og 113-166 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteker her: ORIA

Glad, Å. L. (2012). Dans på timeplanen: Fagdidaktisk grunnbok. Tell.
Side 95-125, 127-154 og 157-167 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteker her: ORIA

Ravn, S. (2001). Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. Syddansk Univeristetsforlag.
Side 23-59 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Tapir.
Side 101-120, 143-153 og 155-174 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Taarsted Jørgensen, H. (2015). Redskabsgymnastik (2. utg.). ViaSystime.
Side 18-191 skal leses:
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA

1 KAPITTEL FRA 1 BOK - som du finner i Canvas:
Halvorsen, W. (2008). Dans i skolen. I T. Ø. Svee (Red.), Dans og didaktikk (s. 89-106). Tapir akademisk.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 03.06.22. / Bibl. - AGG)

1 ARTIKKEL FRA ELEKTRONISK TIDSSKRIFT:
Karoff, H. S. (2013). Play practices and play moods. International Journal of Play, 2(2), 76 -86. https://doi.org/10.1080/21594937.2013.805650
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Du må være pålogget VPN for å åpne denne når du ikke er på campus: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

STØTTELITTERATUR:

5 BØKER:
Nilsson, M., & Tysdal, E. (2010). Innebandy (2. utg.). Akilles forlag.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Norges gymnastikk- og turnforbund (1998). Idrettens grunnstige: Bind 2. Instruktørhefte. Norges gymnastikk- og turnforbund.
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA

Norges gymnastikk- og turnforbund (2000). Salto: En idébok i gymnastikk og turn for treneren og læreren. Forbundet.
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA
** Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.

Norges gymnastikk- og turnforbund (2002). Gymlek: Småbarnsgymnastikk: Et idéhefte til treneren og læreren. Norges gymnastikk- og turnforbund.
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA

Norges gymnastikk- og turnforbund (2011). Trampett i skolen: Kurs for lærere: Trinn 1 og trinn 2. Norges gymnastikk- og turnforbund.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Spillehjulet.
Kommer som PDF i Canvas.