FAF315 Kroppslig læring (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Dette emnet tar opp fysisk aktivitet og funksjonshemming som erfart fenomen. Med utgangspunkt i fenomenologisk forståelse av funksjonshemming fokuserer emnet på kropp og bevegelse som meningsskapende for den som beveger seg.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- drøfte bevegelse som erfart og meningsskapende fenomen for mennesker med funksjonshemming.
- gjenkjenne kroppsfenomenologiske teorier gjennom egen kroppslig erfaring i ulike bevegelseskontekster.
- artikulere hvordan kroppsfenomenologiske perspektiver kan brukes for å belyse erfaringene mennesker med funksjonshemming gjør seg i fysisk aktivitet.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er organisert som praktisk-metodisk utforsking av bevegelse og teoretisk arbeid. Undervisningen er lærerstyrt og studentstyrt. Det gjennomføres ekskursjoner til aktuelle kontekster for kroppslig læring.
Arbeidskrav
- 80% oppmøte
- 2 oppgaver (mappe). Godkjent/ ikke godkjent.
Arbeidskravet må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen.
Vurdering/eksamen
Hjemmeeksamen, inntil 2500 ord. Graderte karakterer (A-F).
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontroll.
Kjernelitteratur
UTDRAG FRA 3 BØKER:
Duesund, L. (1995). Kropp, kunnskap og selvoppfatning. Universitetsforlaget.
Kap. 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10 og 11 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.
Engelsrud, G. (2006). Hva er kropp? Universitetsforlaget.
Kap. 1, 2, 4 og 5 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Løken, B. & Saabye-Christensen, L. (1999). Oslomarka: Årstidene, naturen, stemningene. Orion.
* Boka finnes online: Klikk på denne lenken.
** Biblioteket har ikke denne boka i trykt utgave.
UTDRAG FRA 1 DOKTORGRADSAVHANDLING I INSTITUSJONELT ARKIV:
Jordbru, A. A. (2012). Konversive gangvansker, -behandlingseffekt og typiske trekk [Doktorgradsavhandling, Norges idrettshøgskole, Oslol]. Brage. http://hdl.handle.net/11250/171361
Kap. 1, 2, 3, 4 og 11 skal leses:
* Avhandlingen finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Avhandlingen finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Evensen, K. V. (Red.). (2022). FAF315: Kroppslig læring: Våren 2023 [Digitalt kompendium].
** PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Duesund, L. (2006). Kropp og rehabilitering. I A. Kissow & B. Therkildsen (Red.), Kroppen som deltager: Idræt og bevægelse i rehabiliteringen (s. 34-47). Handicapidrættens Videncenter.
Gibson, J. (2011). Friluftsliv for døvblindfødte. I T. Soulié & B. Therkildsen (Red). Friluftsliv – for mennesker med funktionsnedsættelse (s. 126-135). Handicapidrættens Videncenter.
Vedul-Kjelsås, V. & Haga, M. (2021). Kroppslig læring som motorisk kompetanse. I A. L. Østern, Ø. Bjerke, G. Engelsrud & A. G. Sørum (Red.), Kroppslig læring: Perspektiver og praksiser (s. 63-73). Universitetsforlaget.
2 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken
Sagen, L., Lysvik, L., Martinussen, I. & Gjærum, R. G. (2014). Snoezelen - å sanse en verden. Spesialpedagogikk, 14(02), 27-41. https://docplayer.me/1827124-Snoezelen-a-sanse-en-verden.html
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Standal, Ø. F. (2014). Phenomenology and adapted physical activity: Philosophy and professional practice. Adapted Physical Activity Quarterly, 31(1), 35-48. https://doi.org/10.1123/apaq:2012-0064
* Denne PDF-en finner du i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
1 ARTIKKEL FRA ETT TRYKT TIDSSKRIFT - som du finner som PDF i Canvas.
Kvistum, I. (2013). Blansekunstneren. Handikapnytt, 91, 21-25.
* Denne PDF-en finner du i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
1 ELEKTRONISK RAPPORT:
Martiny, K. M. & Aggerholm, K. (2015). Ja, vi kan: Et pilotstudie fra HEC Vintercamp 2014. Helene Elsass Center. http://docplayer.dk/9946615-Kristian-moltke-martiny-kenneth-aggerholm.html
* Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Anbefalt litteratur
UTDRAG FRA 1 BOK:
Leder, D. (1990). The absent body. The University of Chicago Press.
Kap. 1 og 3 anbefales lest:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA