TI307 Gruppepsykologi (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Hovedmålet med emnet er å utvikle deltagernes kompetanse med hensyn på å skape velfungerende grupper i forbindelse med eget arbeid som idrettspsykologisk rådgiver/ trener/veileder innen organisert idrett og ulike andre kontekster for fysisk aktivitet blant barn og ungdom og voksne. Et viktig anliggende vil være å gi deltagerne et teoretisk og praktisk faglig underlag for å arbeide med ulike typer gruppeprosesser, herunder arbeid med utvikling av god lagfølelse samt å bistå ulike utøvere i arbeid med å sette og arbeide mot individuelle og kollektive mål. Emnet vil gi deltakerne både teoretisk og praktisk kunnskap om temaene slik at de senere kan gjennomføre slike prosesser i ulike idrettskontekster.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- planlegge, gjennomføre og vurdere lagbygging i ulike kontekster for idrett og fysisk aktivitet for ulike aldersgrupper.
- planlegge og gjennomføre gruppeprosesser med utøvere i både individuelle- og lagidretter.
- anvende relevant teori og empiri som grunnlag for å kunne reflektere kritisk knyttet til egen rolle og praktisk arbeid med lag- og lagbygging i ulike kontekster.
- reflektere kritisk rundt rollen som idrettspsykologisk rådgiver trener/veileder i en idrettsskolekontekst, spesielt med henblikk på lag som helhet og de ulike deltakernes rolle i denne konteksten.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet er basert på teoretisk studiearbeid og praktisk arbeid med gjennomføring av lagbygging og andre gruppeprosesser. Undervisningen vil derfor være en blanding av forelesning, gruppearbeid og praktiske økter. Det er ønskelig at studentene finner en egnet målgruppe som de anvender i forbindelse med gjennomføring av praksisøktene.
Arbeidskrav
Obligatorisk oppmøte til gjennomføring av gruppeprosesser.
Arbeidskravet må være godkjent før muntlig eksamen.
Vurdering/eksamen
- Mappe. Gradert karakter. A-F. Teller 70 % av totalkarakteren i emnet.
- Mappen skal inneholde dokumentasjon på planlegging, gjennomføring og evaluering av en praktisk økt med søkelys på lagbygging og andre gruppeprosesser.
- Muntlig eksamen. Gradert karakter A-F. Teller 30 % av totalkarakteren i emnet
- Muntlig 20 minutters samtale der studenten blir eksaminert ut fra egen erfaring fra det praktiske arbeidet i forhold til kjernelitteratur.
Kjernelitteratur
1 BOK:
Høigaard, R (2020). Gruppedynamikk og ledelse idrett. Cappelen Damm Akademisk.
Kapittel 1-22 og 25-26 skal leses:
* Boka finnes til utlån i biblioteket her: ORIA
5 ELEKTRONISKE ARTIKLER FRA TIDSSKRIFTER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Erikstad, M. K., Martin, L. J., Haugen, T. & Hoigaard, R., (2018). Group cohesion, needs satisfaction, and self-regulated learning: A one-year prospective study of elite youth soccer players' perceptions of their club team. Psychology of Sport and Exercise, 39, 171-178. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.08.013
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Eys, M., Bruner., M. W. & Martin, L. J. (2019). The dynamic group environment in sport and exercise. Psychology of Sport and Exercise, 42, 40-47. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.11.001
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Martin, L. J., Bruner, M. W., Eys, M. & Spink, K. (2014). The social environment in sport: Selected topics, International Review of Sport and Exercise Psychology, 7(1), 87-105. https://doi.org/10.1080/1750984X.2014.885553
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Morgan, P. B. C., Fletcher, D. & Sarkar, M. (2013). Defining and characterizing team resilience in elite sport. Psychology of Sport and Exercise, 14(4), 40-47. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2013.01.004
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Paradis, K. F. & Martin, L. J. (2012). Team building in sport: Linking theory and research to practical application. Journal of Sport Psychology in Action, 3, 159-170. https://doi.org/10.1080/21520704.2011.653047
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.