MA534 Pedagogisk teori II: Danning, læring og utvikling i kontekst (10 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
I dette emnet vil de filosofiske, sosiologiske, psykologiske og økologiske perspektivene som ble formidlet i kurset "Pedagogisk teori I" bli anvendt i studier av ulike kontekster. Perspektivene vil bli utforsket som analytiske redskaper for å kunne forstå, analysere og legge til rette for danning, læring og utvikling innenfor kontekster som for eksempel friluftsliv, treningssenter, organisert idrett og selvorganisert bevegelsesaktivitet med ulike populasjoner, for eksempel barn, eldre, nylig innvandrere, rusmisbrukere, innsatte, personer med dårlig psykisk helse og personer med funksjonshemming.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- forstå og anvende "kontekst" som pedagogisk begrep
- gjøre rede for hvordan danning, læring og/eller utvikling kan forstås i ulike kontekster
- jobbe med danning, læring og/eller utvikling i kontekst, med utgangspunkt i ulike teoretiske perspektiv
- utvikle analyseverktøy for studier av danning, læring og/eller utvikling i kontekst
- gjennomføre analyser av ulike kontekster med tanke på danning, læring og utvikling
- utvikle teoribaserte program eller undervisningsopplegg som legger til rette for utvikling og læring gjennom kjennskap til elevens/utøverens/brukerens bakgrunn, ferdigheter og behov
Læringsformer og aktiviteter
- Ressursforelesninger
- Seminararbeid
- Studentpresentasjoner
- Observasjon og analyse av ulike praksiser
Arbeidskrav
To innleveringer fra seminargruppe. Godkjent/ ikke godkjent. Hjelpemidler tillatt.
Arbeidskravene må være godkjent før man kan avlegge eksamen.
Vurdering/eksamen
To dagers hjemmeeksamen. Vurderes med gradert karakter (A-F).