LKI215 Inkludering og mangfold 2 (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Hensikten med emnet er å trygge studentene til å møte alle elever uansett forutsetninger slik at studentene blir i stand å utvikle og skape et inkluderende likeverdig opplæringstilbud sammen med elevene. Det handler om å løfte opp flere teoretiske og kritiske perspektiver om normalitet og annerledeshet og drøfte betydningen dette kan ha for undervisingspraksis.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- gjøre rede for og kritisk reflektere over begrepene inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning sett i lys av en bred og smal forståelse (individet og fellesskap)
- gjøre rede for og analysere hvilken betydning interseksjonalitet har for ulike praksiser
- reflektere over hvordan mangfold med vekt på kjønn, etnisitet, sosial bakgrunn, funksjonsnedsettelser kommer til uttrykk i blant annet media, skjønnlitteratur, faglitteratur og i samfunnsdebatten
- vurdere behovet for spesialundervisning og utarbeide individuelle opplæringsplaner (IOP)
- initiere og ivareta et samarbeid mellom skole og hjem og andre aktører som er relevante i det tverrprofesjonelle arbeidet.
Læringsformer og aktiviteter
I emnet vil det veksles mellom framlegg, diskusjoner og arbeid i ulike bevegelsesmiljøer. Fagdidaktiske problemstillinger vil utforskes både teoretisk og praktisk. Det er forventet aktivt samspill mellom studenter og studenter og lærere.
Arbeidskrav
- 80 % obligatorisk deltakelse i undervisning.
Arbeidskravet må være godkjent for å få vurdering i mappen.
Vurdering/eksamen
Mappeoppgave med 2 produkt. Bestått/ ikke bestått
Kjernelitteratur
UTDRAG FRA 1 BOK:
Berg, E. (2021). Kroppsøving – med rom for alle: Om læring, anerkjennelse, samhandling og utforsking. Fagbokforlaget.
Kap. 1, 5 og 7 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Berg, E. (Red.). (2022). LKI215: Inkludering og mangfold 2: 2022-2023 [Digitalt kompendium].
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendium, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Esser-Noethlichs, M. & Midthaugen, P. (2021). Interkulturell læring og inkludering i kroppsøving – noen fagdidaktiske refleksjoner. I Ø. F. Standal & G. Rugseth (Red.), Inkluderende kroppsøving (2. utg., s. 106-129). Cappelen Damm.
Jordet, A. (2020). Anerkjennelse i skolen: En forutsetning for læring. Cappelen Damm Akademisk.
* Side 227-257, Kjærlighet i skolen – i praksis.
Moen, B. B. (2014). Elevmangfoldet og det inkluderende klasserommet. I B. B. Moen (Red.), Kulturelt og etnisk elevmangfold i skolen (s. 19-38). Fagbokforlaget.
Nilsen, S., & Herolfsen, C. (2019). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden. I E. Befring, K.-A. Næss & R. Tangen, Spesialpedagogikk (s. 218-250). Cappelen Damm Akademisk.
4 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Fitzgerald, H. & Stride, A. (2012). Stories about Physical Education from young people with disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, 59(3), 283-293. https://doi.org/10.1080/1034912X.2012.697743
*Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Fitzgerald, H. (2005) Still feeling like a spare piece of luggage? Embodied experiences of (dis) ability in physical education and school sport. Physical Education and sport pedagogy, 10(1), 41-59. https://doi.org/10.1080/1740898042000334908
*Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Jenssen, E. S., & Lillejord, S. (2010). Hvorfor tilpasset opplæring er så vanskelig. Bedre skole, 2, 8-12. https://utdanningsforskning.no/artikler/2010/hvorfor-tilpasset-opplaring-er-sa-vanskelig2/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Moen, K.M, Westlie, K., Gerdin, K., Smith, W., Linnér, S., Philpot, R. & Larsson, L. (2019). Caring teaching and the complexity of building good relationships as pedagogies for social justice in health and physical education. Sport Education and Society, 25(9), 1015-1028. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1683535
*Artikkel finnes online: Klikk på denne lenken.