IDR114 Individuelle idretter 2 (5 sp)
Fakta om emnet
Kort om emnet
Emnet skal gi grunnleggende praktisk erfaring og teoretisk kunnskap om et utvalg individuelle idretter slik at studentene utvikler en helhetlig kompetanse med sikte på å lede lærings- og utviklingsprosesser hos andre.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne kunne
- beskrive og forstå sentrale begreper knyttet til idrettene det undervises i.
- analysere egne ferdigheter og bevegelser og vise evne til øving med sikte på egen ferdighetsutvikling
- et repertoar av øvelser og praktisk-metodiske virkemidler for å utvikle andres ferdigheter i idretten.
- gjøre rede for mangfolds-utfordringer i norsk idrett
- reflektere rundt hvorfor mangfold i idretten er viktig.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger i kull og i klasser, egenstudier og gruppearbeid. Hoveddelen av emnet vil bestå av praktisk arbeid med ulike idrettsaktiviteter.
Arbeidskrav
- 80% oppmøte på hvert delemne.
- 100% oppmøte i Ridderuka på Beitostølen inkl. undervisning i forkant.
Arbeidskravet må være godkjent før mappen vurderes.
Vurdering/eksamen
- Mappe. Bestått/ ikke bestått.
- Grunnkurs i hjerte-lungeredning (HLR). Bestått/ ikke bestått.
Kjernelitteratur
ALPINT:
1 INTERNT KOMPENDIUM:
Haugen, P. (Red). (2020). IDR114: Alpint: Våren 2022 [Internt kompendium].
* Denne deles ut.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Innholdet (referanselista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA 7. utg.:
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 03, 30-33.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 04, 28-33.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 05, 31-35.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 06, 32-37.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 07, 32-35.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 08, 32-37.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 01, 32-37.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 03, 32-37.
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 04, 32-37.
1 VIDEO:
Mono Media. (2015, 21. januar). Prepparering av alpinski: Klargjøring av nye ski [Video]. Dartfish. https://www.dartfish.tv/Player?CR=p96974c207333m2357197
* Du finner videoen her: Klikk på denne lenken.
_____________________________________________________________________________________________________________
LANGRENN:
1 INTERNT SKRIV:
Losnegard. T. (2015). Ut på langrenn. Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
1 VIDEO:
Swix School. (u.å.). Langrenn [Video]. Swixsport. http://www.swixschool.com/
* Videoene finner du her: Klikk på denne lenken.
_____________________________________________________________________________________________________________SKILEIK:
1 INTERNT DIGITALT KOMPENDIUM:
Losnegard, T. & Lund-Hansen, M. (2019). Skileik [Digitalt kompendium]. Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
_____________________________________________________________________________________________________________
SVØMMING OG LIVREDNING:
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Olstad, B. H. (Red.). (2022). IDR114: Svømming og livredning: Våren 2023 [Digitalt kompendium].
** Denne PDF-en finnes Canvas.
Innholdet (referanselista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Kjendlie, P.-L. (2012). Svømming og livredning. I E. Enoksen, A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg., s. 190-215). Gyldendal Undervisning.
Madsen, Ø. & De Faveri, T. (2006). Svømmetrening. Bodoni.
* Side 27-28 og 38-56
Madsen, Ø. & Irgens, P. (2013). Slik lærer du å svømme. Bodoni.
* Side 9-25.
2 OFFENTLIGE PUBLIKASJONER:
Norsk Resuscitasjonsråd. (2021). Hjerte-lungeredning til barn (HLR). https://nrr.org/images/2022/basal-HLR_barn.png
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Norsk Resuscitasjonsråd. (2021). Hjerte-lungeredning til voksne (HLR). https://nrr.org/images/2022/HLR-med_hjertestarter.png
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
_____________________________________________________________________________________________________________
RIDDERRUKA:
1 ARTIKKEL FRA ELEKTRONISK TIDSSKRIFT:
Goodwin, D. L. (2008). Self-regulated dependency: Ethical reflections on interdependence and help in adapted physical activity. Sport, Ethics and Philosophy, 2(2), 172-184.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! Husk å være pålogget VPN-klienten om du ikke er på skolen for å åpne artikkelen: Klikk på denne lenken.
Anbefalt litteratur
STØTTELITTERATUR til svømming og livredning:
1 DVD:
Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD]. Norges idrettshøgskole.
* DVD-en finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 1 BOK - som du finner som PDF i Canvas:
Madsen, Ø. & Blixt, T. (2008). Svømmeaktiviteter for viderekommende. Bodoni.
Side 263-293.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 09.11.22/AGG - Bibl.)
1 NETTSIDE:
Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. (2017). Svømmedyktig. http://www.svommedyktig.no/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.